Motard köp, saker att tänka på?

Issue skrev:
2291669
Kan man inte fixa svingen så den blir hårdare då om det skulle bli ett problem?

/issue

Nopp, du får byta till den grövre då!

Ang klenare gaffel och sving, strunt i det för den får snarare leva ett hårdare liv i skogen än på gatan så SXC klarar sig ypperligt iallafall.

Det är inte alla dakarhojar som ev kör 48mm för en del kör t.o.m orig.

Last edited:
doro skrev:
2290637 Om jag kan byrokratin rött så följer inte ett lån fordonet utan personen som tagit lånet, vilket gör att man när ägandebytet har gått rätt till inte kan bli återbetalningsskyldig för säljarens lån.... jag kan ha fel men har för mig att det är så

Fel själva lånet är personligt men följer hojen dessutom får du inte göra ägar byte på en hoj med ägande rätts förbehåll utan kreditgivarens medgivande. Om personen som tagit lånet slutar att betala har kreditgivaren rätt begära återtagning på objektet alternativt att man löser restskulden, du kan aldrig hävda att du köpt i godtro då det å ligger köparen att kolla så det inte finns en restskuld på hojen. Så tänk till du kan riskera att bli av med både 59000,- + hojen.

Last edited:
Honung skrev:
2291968 Fel själva lånet är personligt men följer hojen dessutom får du inte göra ägar byte på en hoj med ägande rätts förbehåll utan kreditgivarens medgivande. Om personen som tagit lånet slutar att betala har kreditgivaren rätt begära återtagning på objektet alternativt att man löser restskulden, du kan aldrig hävda att du köpt i godtro då det å ligger köparen att kolla så det inte finns en restskuld på hojen. Så tänk till du kan riskera att bli av med både 59000,- + hojen.

ja där ser man....då borde han nog kolla upp de där

M A N G E skrev:
2291592 jepp.. men varför köper du offroad modellen som har klenare gaffel och annan sving än motard-modellen om du ska köra gata med den??

konstigt att det inte följer hojen. när jag pratade med säljaren i tel så visste han inget om nåt lån iallafall utan sa att det var den tidigare ägaren isåfall.

var det inte så att han hade sagt att det bara var han och hans pappa som ägt hojen... stod de inte så? låter ju konstigt om han inte vet att han tagit ett lån? :va

Jag skulle definitivt dra åt mig öronen efter det som har kommit fram i den här tråden:

*Bara han och hans pappa som varit ägare, men ändå vet han inte att det är kreditköp???

*Orginalgrejor försvunna efter 425 mil???

*Hojen står som säkerhet för ett lån = Lånet !!! SKALL !!! lösas innan du betalar honom några pengar.

Ring till vägverket och kolla vem som är kreditgivare. Ring kreditgivaren och kolla restskulden och gör sedan upp affären på banken SAMTIDIGT som lånet löses.

doro skrev:
2292295 ja där ser man....då borde han nog kolla upp de där

var det inte så att han hade sagt att det bara var han och hans pappa som ägt hojen... stod de inte så? låter ju konstigt om han inte vet att han tagit ett lån? :va

den förra ägaren och hans pappa .. den NUVARANDE ägaren står som ägare från och med 06-06-09.
kreditgivare föreningssparbanken.

förövrigt så var det inga tillbehör/reservdelar med den hojen juh.

inga originalhjul, ingen originalljuddämpare, inget originallyse, ingen plast. ja inte ett piss.

och vad som skiljer just DEN hojen mot alla andra 625:or ät väl bara ett acerbislyse som du köper för under 1000-lappen. + ett par dekaler på gaffeln.

det kommer kosta dej multum den dagen du ska besikta hojen ( om inte kreditgivaren har hämtat den då) eftersom du inte kan bes. med den ljuddämparen, dom hjulen eller det fraqmlyset.

så tänk om en gång innan och låt den andra köpa den för 58 000 isåfall.

:tummenupp

Det var min polare som bjöd 58 för hojen. Men efter jag tagit ett samtal med ägaren verkade allting skumt. Ingen offroadhjul, inga orginialdelar kvar. Dessutom fanns det kredit på hojen som några här redan skrivit om. Jag bad polaren att glömma hojen.

Kan nu säga att det inte finns nån erbjudning på 58 nu längre!

/Macke

Hehe

Mycke svammel och missförstånd i den här tråden nu. Orkar inte förklara allt nu (skriver från mobil). Ska kolla upp det här kreditköpet innan jag betalar.

/issue

Att du betalar 59k för ktm.en utan offroadhjulen å orginialgrejer är fortfarande för tokdyrt! Då kan du lika gärna köpa en 625 eller 660 SMC som är mer inställd för gatåkning med bland annat grövre gafflar, hårdare bakstötdämpare, snyggare sving, osv.

För SMC modellerna kan du få en fin 04a för ca 55 tusen!

Tänk på saken du

/M

Börjar nog hålla med mer o mer.
Gav 57.5k för min 04a 260 tjejjkörda mil.
Helt orginal o bra skick.

Detta var på början våren då priserna är som högst.
Sett 04or på 200-300 mil för runt 55 i perfekt skick.
kanske bättre att vänta?

Då är det smc modellen oxå.
Får du riktig motardsving samt gröve och bättre gaffel samt annan bakfjädring väll?

tjo

Kreditköpet låg på första ägaren, han betalade idag på begäran. Vet inte varför han inte betalat tidigare om han haft pengar. :va
Enligt kreditgivaren så kan dom hämta hojen men det vill till MYCKE innan dom gör det, typ att han lämnar landet.

Va inne på bikestop idag och hörde lite och dom sa att jag inte behövde några orginaldäck för att besikta.
Skulle det ändå vara så får jag väl låna ett par dagen det blir aktuellt.

Många klagar på att det är för dyrt med 59 men lykta(+orginal), ljuddämpare, framskärm(+orginal), frambromskit och en svart
bakskräm är ju med och det är värt lite. Blir kanske inte värsting kapet men huvudsaken är att jag blir nöjd med hojjen :banana

/issue

Issue skrev:
2295684 tjo

Va inne på bikestop idag och hörde lite och dom sa att jag inte behövde några orginaldäck för att besikta.
Skulle det ändå vara så får jag väl låna ett par dagen det blir aktuellt.
/issue

Bullshit!

Det som står i regbeviset gäller, sen är det frågan om de upptäcker att det är fel hjuldimension! Detta står det inget om i deras handdatorer de jobbar med utan de måste gå in i datorn för att kolla detta.

Likaså KAN de ha påpekande om hojen är strypt i papprena men är ostrypt i besiktningsutförandet. Detta kan leda till föreläggande om regbesiktning för felaktig motoreffekt = bökigt om det blir så!

De på bikestop kanske tycker man inte behöver regskylt,reflex alt blinkers i bak med?
:3freak

Fast det är ju bra om de kan hålla sitt ord med att kunna låna ut när den dagen kommer!!

Be dem kolla besiktningsreglerna lite mer innan de uttalar sig!

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT