Motard köp, saker att tänka på?

Issue

Apan
Gick med
25 Jun 2006
Hoj
690 smc -10
Tjo, första tråden! :banana

Imorgon drar jag och kollar på en 625a -04 490mil. Köper den om den verkar stabil,
har inga erfarenheter av begagnat köp så tar gärna endel tips vad jag ska kolla och kontrollera när jag är där.

Säker på att det redan finns svar på forumet men har sökt utan att hitta.

/issue

Issue skrev:
2287680 Tjo, första tråden! :banana

Imorgon drar jag och kollar på en 625a -04 490mil. Köper den om den verkar stabil,
har inga erfarenheter av begagnat köp så tar gärna endel tips vad jag ska kolla och kontrollera när jag är där.

Säker på att det redan finns svar på forumet men har sökt utan att hitta.

/issue
Då ingen svarar kanske jag ska försöka. Kolla inte plasten utan mototkåpor och fotpinnar när du avgör hur långt hojen har gått.
Skick på drivpaket, däck bromsbelägg bör vägas in i priset. Är det slitet kommer det att kosta en hel del att byta = pruta.
Hur går hojen på tomgång? Lyssna på hojen när den stpr på tomgång, har du lyssnat och testat en liknande hoj så har du något att jämföra med?
Vet inte om hojen har länkage, har den det ställer du hojen på ett stöd och lyfter bakhjulet då känner du om det är glapp i lagren. Fungerar även på PDS men det är billigare att köpa nya bussningar.
Hjullager känn och bryt om du känner några glapp samma gäller för styrlagret. Hojen på stöd så tar du tag i gaffeln framifårn och drar fram och tillbaka, ska inte vara tillstymmelse av glapp.
Fråga om han har någon dokumentation, bok eller liknande hur ofta han bytt olja. Vem har gjort det, vilkan olja har han haft i. Ställ frågor vilka problem han haft med hojen. Du får en kännsla om säljaren har koll eller inte.
Typ, lycka till!
Stefan

Stoffy skrev:
2287774 Då ingen svarar kanske jag ska försöka. Kolla inte plasten utan mototkåpor och fotpinnar när du avgör hur långt hojen har gått.
Skick på drivpaket, däck bromsbelägg bör vägas in i priset. Är det slitet kommer det att kosta en hel del att byta = pruta.
Hur går hojen på tomgång? Lyssna på hojen när den stpr på tomgång, har du lyssnat och testat en liknande hoj så har du något att jämföra med?
Vet inte om hojen har länkage, har den det ställer du hojen på ett stöd och lyfter bakhjulet då känner du om det är glapp i lagren. Fungerar även på PDS men det är billigare att köpa nya bussningar.
Hjullager känn och bryt om du känner några glapp samma gäller för styrlagret. Hojen på stöd så tar du tag i gaffeln framifårn och drar fram och tillbaka, ska inte vara tillstymmelse av glapp.
Fråga om han har någon dokumentation, bok eller liknande hur ofta han bytt olja. Vem har gjort det, vilkan olja har han haft i. Ställ frågor vilka problem han haft med hojen. Du får en kännsla om säljaren har koll eller inte.
Typ, lycka till!
Stefan

Tack, nej det här är första hojen så jag har DÅLIG koll. Det där med lager kan jag från körkortet. Ska göra så gott jag kan, hoppas allt går bra :hihi

Edit: Här är hojen jag ska kolla på om det intresserar :banana

Last edited:
Har en exakt likadan cykel.
625 04a med 500 mil på mätaren.

Hittills har jag inte märkt av det minsta bekymmer.
Du kan ju kolla på fälgar, sving etc. efter märken.
Ser du några påpeka och pruta på!

Maskinellt ska den gå som en klocka annars är nått fel.
Min är mycket lättstartad både kall och varm.
Ett litet tryck och den ska gå igång. Inget tuggande på startmotorn.

Sen är det ett standardfel att den läcker olja från ventilkåpan.
Lätt att fixa själv, men ser du det påpeka det och pruta ännu mera :D :tummenupp

Lycka till nu med köpet. Mycket trevlig cykel enligt mig om man vill slippa att kicka!

EDIT: Såg nu att den dära är inte en SMC från början utan en SXC alltså inte med motardsvingen etc. Kolla så att inte fjädringen m.m. är för tok för mjuk.

Gav 57.5k för min o då hade den gått 200 mil och var mycket fin.
(Köptes även på vårkanten)
Så runt 55-57 tkr jag du borde få ner den till.

Last edited:
Freddola skrev:
2287874 Har en exakt likadan cykel.
625 04a med 500 mil på mätaren.

Hittills har jag inte märkt av det minsta bekymmer.
Du kan ju kolla på fälgar, sving etc. efter märken.
Ser du några påpeka och pruta på!

Maskinellt ska den gå som en klocka annars är nått fel.
Min är mycket lättstartad både kall och varm.
Ett litet tryck och den ska gå igång. Inget tuggande på startmotorn.

Sen är det ett standardfel att den läcker olja från ventilkåpan.
Lätt att fixa själv, men ser du det påpeka det och pruta ännu mera :D :tummenupp

Lycka till nu med köpet. Mycket trevlig cykel enligt mig om man vill slippa att kicka!

Tackar :yoparty
Känns som jag har hyffsad koll nu iallafall.

Edit, aa precis.. får höra med han om det är nån skillnad. Tvekar att jag får ner priset, han har 2st i helgen som ska kolla på den, därför jag smiter in så tajt imellan och lägger handpening :p. Inte många fina 625 till salu nu, tror jag sett 2-3st på blocket och här.

/issue

Last edited:
Issue skrev:
2287880 Tackar :yoparty
Känns som jag har hyffsad koll nu iallafall.

Edit, aa precis.. får höra med han om det är nån skillnad. Tvekar att jag får ner priset, han har 2st i helgen som ska kolla på den, därför jag smiter in så tajt imellan och lägger handpening :p. Inte många fina 625 till salu nu, tror jag sett 2-3st på blocket och här.

/issue

Låter bra! Blir ju mer och mer som inser att motard är det roligaste! :banana
Samt billigt om man kollar mot plastraketerna.

Det stod inget om orighjulen 18/21 men han kanske glömde bort att skriva med dem. Men visst med de grejerna så är den fin!

motardnisse skrev:
2288072 Det stod inget om orighjulen 18/21 men han kanske glömde bort att skriva med dem. Men visst med de grejerna så är den fin!
ingick inte dom hjulen.
inga originalgrejor elller originalljuddämparen.
sen skickade jag fax från vägverket och det var ett kreditköp med återtaganderätt t.om 2008.
samt att han stog som ägare från 2006-06-06 :va
7 ägare totalt på en -04

edit. jag var en av dom som skulle kolla på den i helgen, men inte längre.
verkar mysko och sen för dyrt när jag fick reda på att inte hjulen ingick.

ha de mvh // Mange

Den är för dyr!
För de pengarna ska man få med även orginalhjulen.
Just den hojen var till salu tidigare i våras när jag letade hoj, men då i Malmö har jag för mig. Verkar ju dessutom suspekt att den byter ägare så ofta.

Tjo, kom nyss hem från etuna.

Anledningen till att det står 7ägare är att den första ägaren har bytt den mellan sin pappa och honom ett par gånger när han åkt utomlands av något försäkringsskäl. Så totalt är det 2 ägare på den, 3 nu iofs då jag köpte den! :banana

/issue

Issue skrev:
2290199 Tjo, kom nyss hem från etuna.

Anledningen till att det står 7ägare är att den första ägaren har bytt den mellan sin pappa och honom ett par gånger när han åkt utomlands av något försäkringsskäl. Så totalt är det 2 ägare på den, 3 nu iofs då jag köpte den! :banana

/issue

ok grattis. vad fick du ge?

Issue skrev:
2290213 Tack, blev 59, däcken va ganska slitna så dom byter jag till våren. Men mycke annat tillbehör så helt klart värt tycker jag.

/Issue

Nå fick du med originalhjulen??

Issue skrev:
2290213 Tack, blev 59, däcken va ganska slitna så dom byter jag till våren. Men mycke annat tillbehör så helt klart värt tycker jag.

/Issue

ok.. men du kan ju inte ge 59.000 för en som har kreditköp med återtaganderätt.
säg t.ex att han har kanske 40.000 kvar på lånet...
då ska du ju bara ge han 19.000 i handen + att du tar över lånet och betalar in.
det lånet följer ju fordonet och betalar han inte det nu varje månad så kommr dom och hämtar hojen.
då blir du av med både hoj och dina 59.000.. :3freak :huvet

hoppas du inte blir blåst.

Om jag kan byrokratin rött så följer inte ett lån fordonet utan personen som tagit lånet, vilket gör att man när ägandebytet har gått rätt till inte kan bli återbetalningsskyldig för säljarens lån.... jag kan ha fel men har för mig att det är så

doro skrev:
2290637 Om jag kan byrokratin rött så följer inte ett lån fordonet utan personen som tagit lånet, vilket gör att man när ägandebytet har gått rätt till inte kan bli återbetalningsskyldig för säljarens lån.... jag kan ha fel men har för mig att det är så

Mm sa dom jag har frågat om det här med. Ska prata med honom om det när jag åker för att hämnta den nästa vecka.
Orginaldäcken va inte med mej jag har inget intresse för offroad ändå och han hade annat bud på 58.

/issue

Issue skrev:
2291117 Mm sa dom jag har frågat om det här med. Ska prata med honom om det när jag åker för att hämnta den nästa vecka.
Orginaldäcken va inte med mej jag har inget intresse för offroad ändå och han hade annat bud på 58.

/issue

Nu får du f,n vakna till lite. Har du någon aning vad SXC modellen är för någon modell????

För att hjälpa dig lite!

SMC: Motardmodellen
SXC: Offroadmodellen

Visst den ska inte besiktas ännu men om jag vore köpare så är det minst 6000:- avdrag för att du inte har orighjulen till den. Tror knappast det står 17" i regbeviset ang hjuldimension.

Bara en tanke då du var lite väl hett på gröten ang denna hoj!

motardnisse skrev:
2291151 Nu får du f,n vakna till lite. Har du någon aning vad SXC modellen är för någon modell????

För att hjälpa dig lite!

SMC: Motardmodellen
SXC: Offroadmodellen

Visst den ska inte besiktas ännu men om jag vore köpare så är det minst 6000:- avdrag för att du inte har orighjulen till den. Tror knappast det står 17" i regbeviset ang hjuldimension.

Bara en tanke då du var lite väl hett på gröten ang denna hoj!

Visste att det är offroadmodellen men inte att jag behöver orginaldäcken om jag ska besikta. Nästa besiktning är 2008. Men som sagt så hade han redan bud på 58 så svårt och pruta.

/issue

Issue skrev:
2291173 Visste att det är offroadmodellen men inte att jag behöver orginaldäcken om jag ska besikta. Nästa besiktning är 2008. Men som sagt så hade han redan bud på 58 så svårt och pruta.

/issue
jepp.. men varför köper du offroad modellen som har klenare gaffel och annan sving än motard-modellen om du ska köra gata med den??

konstigt att det inte följer hojen. när jag pratade med säljaren i tel så visste han inget om nåt lån iallafall utan sa att det var den tidigare ägaren isåfall.

M A N G E skrev:
2291592 jepp.. men varför köper du offroad modellen som har klenare gaffel och annan sving än motard-modellen om du ska köra gata med den??

konstigt att det inte följer hojen. när jag pratade med säljaren i tel så visste han inget om nåt lån iallafall utan sa att det var den tidigare ägaren isåfall.

Inte många 625or till salu idag och många letar efter dom, den här hade mycke tillbehör och va snygg, inte gått farligt långt heller och aldrig vurpad.
Men som sagt, jag är helt ny på hoj.
Kan man inte fixa svingen så den blir hårdare då om det skulle bli ett problem?

/issue

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...