Motard info...

Pysch

Ny medlem
Gick med
20 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
-
Tja moppepojkar!

Eftersom jag vill ha lite dagsfärsk info så skippar jag sökfunktionen...

Funderar på att skaffa mig en motard istället för min CBR 600rr, men kunskapen om olika märken/modeller ligger i samma nivå som raketforskning...ground zero!

Fördelar/nackdelar med märken/modeller?

Vilka har tex el-start?
Vilka har en mer normal serviceintervall?
Vilka modeller/år ska man akta sig för?
etc etc...

Ja, ni förstår säkert noob-frågorna från resten av forumet...

Blev intresserad av polarens svarta KTM 660 -05, enda nackdelen med den är avsaknaden av el-start...

Har en CBR600rr -03 till försäljning alt byte mot en motard!
 
Kolla runt bland de modellspecifka trådarna som finns i en subkategori i det här forumet.
Det finns en satans massa information och åsikter om olika märken och modeller där.
Service, priser, kvalitet, användning etc.
 
Inga problem med 660, men är det tvunget att ha elstart så är 625 det närmaste du kan komma 660.
 
KTM 625 ar det narmsta du kan komma 660 om du jamfor samma arsmodeller. Men hade jag varit dig hade jag kollat mer pa nya KTM 690 SMC som ar valdigt fin. Basta kompromissen kontra effekt/vikt och serviceintervall. Dessutom ar det en betydligt modernare hoj an 625/660 och vibrerar saker mkt mindre med. Sa vill du ha en kul motard men inte serva sa ofta sa kop en san:tummenupp

Kan du tanka dig att serva oftare sa ar husa 650 nog det roligaste i motardvag (aven Aprilia SXV 550) men da far man byta olja/filter mellan 5-10 h korning ungefar, later kanske jattetight men det tar bara typ en kvart-tjugo minuter att gora o det gar exakt 1 liter olja i sa man behover inte blanda upp o fylla pa 2 stallen som pa de flesta andra racemotarder.
 
Hade jag vart sugen på ny hoj så hade jag valt mellan 2 läger tror jag.
1 - Äldre med enduro kit till, fölrslagsvis en KTM 660 eller en XR650. Jag trivs med den typen av hoj och störs inte alls av att man saknar elstart. Fördelar är att det är pålitliga hojar och de funkar både som motard och grusracers. Bra på mkt men inte bäst på något iofs men.. Kul med längre säsong :tummenupp
2 - Nyare som även som skulle funka som fullgott pendlings verktyg. Här är valet enkelt tycker jag KTM 690SMC. LG var ju kanon nöjd med sin. Fina hojar.

Sen finns ju racerhojs alternativet, Husa, Aprillia, ktm 560 o alla de där. Jäkligt fina hojar men de går bort för min del iom all service och stora reparationer på underhålls schemat. Jag vill köra inte mecka eller strula inför eller efter varje körning. De där e race prylar o racear man inte så...

Kom gärna över så kan du testa min hoj om du vill.
Finns några fina xr´s på blocket just nu faktiskt.
 
Äh, avsaknad av elstart är inget argument för att inte köpa en viss modell. Visst, har du riktigt mycket otur får du kanske stå och försöka starta den i 5 minuter någon gång, men det är väääldigt sällan.

Den viktigaste frågan är hur ofta du orkar serva maskinen..
 
Kan ju tillägga att jag är ganska bekväm av mig...därför hade en el-start vart :tummenupp
Sen jobbar jag som mek och har inga problem att skruva, men det är inte det jag vill ha hojen till...

Mao verkar 660 vara ett bra alternativ medan 690 snäppet bättre?
 
Kan ju tillägga att jag är ganska bekväm av mig...därför hade en el-start vart :tummenupp
Sen jobbar jag som mek och har inga problem att skruva, men det är inte det jag vill ha hojen till...

Mao verkar 660 vara ett bra alternativ medan 690 snäppet bättre?


Kick är manligt! Det är en del av charmen när man åker motard tycker jag.
Elstart är ghey, men man har ju längtar efter en sån ett par ggr när bettan surat...
 
Ja tycker att om man bara skall köra på väg så e det inga problem med bara kick.
Men om man däremot har kört ngn timma i skogen haft otur att gå ner sig i några lerpölar då e en elstart näst intill nödvändig :tummenupp
Har en 625 sxc med motard sulor till om du e sugen skall nog byta till en 450..
 
Kan ju tillägga att jag är ganska bekväm av mig...därför hade en el-start vart :tummenupp
Sen jobbar jag som mek och har inga problem att skruva, men det är inte det jag vill ha hojen till...

Mao verkar 660 vara ett bra alternativ medan 690 snäppet bättre?

690 SMC är snäppet bättre, 690 SM måste utrustas lite för att bli lika bra som en 660. Dock så har du nästan inga vibrationer hos 690 som du har i 660.

Men allt handlar om kosingen du vill lägga...:)
 
690 SMC är den "normala" medans 690 SM är den med felmonterad framskärm?

625 EXC är enduro?
Men vad är då 690 SXC?

Ja, pengarna är ju styrande, som med allt annat...ska ju köra runt runt runt på asfalt i år med andra hojen, så helst ska den vara gratis...dvs pengarna för 03:an.
 
690 SMC är den "normala" medans 690 SM är den med felmonterad framskärm?

625 EXC är enduro?
Men vad är då 690 SXC?

Ja, pengarna är ju styrande, som med allt annat...ska ju köra runt runt runt på asfalt i år med andra hojen, så helst ska den vara gratis...dvs pengarna för 03:an.

690 SM är hackspetten med lastbilsavgasrör och SMC är den som påminner om att vara normal
Finns ingen 625EXC, SXC finns Edit: Förresten så är det en offroadhoj, inte en endurohoj. 125-530 EXC är däremot endurohojar
690 SXC finns inte heller, men 690 Enduro eller Enduro R finns Som också är offroadhojar, trots namnet

Rätta mig om jag har fel :)
 
KTM 640 kommer inte på tal då den har kick, men polaren som kör en 640 LC4 -05a prestige e sjukt nöjd, aldrig några problem....bra knuff i den med serviceintervall som en vanlig hoj....typ
 
Ja tycker att om man bara skall köra på väg så e det inga problem med bara kick.
Men om man däremot har kört ngn timma i skogen haft otur att gå ner sig i några lerpölar då e en elstart näst intill nödvändig :tummenupp
Har en 625 sxc med motard sulor till om du e sugen skall nog byta till en 450..

Ligger något i det där... Fan va trist det e när det plaskar om foten och man har halva slaget kvar på kicken:mad: Och hur svettig man blir :hihi
 
åhh fan...som sagt inte min hoj, fan det måste vara det ultimata....eller:confused: bästa av två världar en biostartuell hoj...:fyllisar

640 är lite tyngre och slöare än 625an men har lite större tank. 660 är kvickast och lättast av dom tre men saknar el-start.
Har inte provat 660 eller 640 så jag vet inte hur stor skillnad det är faktiskt.
 
690 SM är hackspetten med lastbilsavgasrör och SMC är den som påminner om att vara normal
Finns ingen 625EXC, SXC finns Edit: Förresten så är det en offroadhoj, inte en endurohoj. 125-530 EXC är däremot endurohojar
690 SXC finns inte heller, men 690 Enduro eller Enduro R finns Som också är offroadhojar, trots namnet

Rätta mig om jag har fel :)

Det där hade en väldigt negativ klang:5sure
 
Har själv en 660 -04.. måste säga att jag är helnöjd. Riktigt pigg rackare med stor körglädje :D Lättservade med sjyssta intervaller.
Det där med att den inte har elstart såg jag som en nackdel i början.. Hade nämligen lite svårt för att få igång den innan man hittat en bra teknik :P Men nu mera tycker jag inte att det spelar nån större roll, startar i stort sett alltid på första/andra kicken, händer väl ibland att man får nöta ett tag men det brukar oftast bro på lite halvdan teknik skulle jag tro :P

Med andra ord, Kan varmt rekomendera denna hoj som första motard.
 
Last edited:
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top