Motard i Roadracing SM

• Thread starter Thread starter HW
  • Start date Start date

HW

Behandlar dig som du behandlar mig!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Tillfälligt hojlös
Jag måste bara tipsa alla som bor i östergötland om att komma til Linköpings Motorstadion idag söndag och kolla på 125std. Reglementet säger något i stil med standard omodifierad 125cc.

Högt upp i startfältet hittar man en 125cc motard. Killen har en standard motard men med en modern motor med gissningsvis 40-45hk gämfört med de andra på aprilia från sent 90-tal med kanske 32-34hk. Han rockar, även om han inte kommer först.

Har ni möjlighet att komma så är underhållningen garanterad. Racen börjar runt 11:00

/HW

Hur kan han ha 40-45hk i en standard 125cc då?
Vad är det för hoj?

rejser skrev:
Hur kan han ha 40-45hk i en standard 125cc då?
Vad är det för hoj?

Jag hade en Kawa KX125 -99:a förut, och jag tror den var på 39 hk.
Så en lite nyare 125:a kan nog klämma ut en eller några hästar till...

Edit: Efter lite googlande så fick jag fram ett faktablad på en kx125 -05, och den skall ha 40,75 hk...

Last edited:
Frazze skrev:
Jag hade en Kawa KX125 -99:a förut, och jag tror den var på 39 hk.
Så en lite nyare 125:a kan nog klämma ut en eller några hästar till...

Edit: Efter lite googlande så fick jag fram ett faktablad på en kx125 -05, och den skall ha 40,75 hk...

det är enligt tillverkaren ja :)
ktm´s fabriks 125 i cross vm ger ca 42-43hk, men det är väl bakhjulseffekt antar jag..
en standard -05a 125 cross ger ca 35hk på bakhjulet.

rejser skrev:
det är enligt tillverkaren ja :)
ktm´s fabriks 125 i cross vm ger ca 42-43hk, men det är väl bakhjulseffekt antar jag..
en standard -05a 125 cross ger ca 35hk på bakhjulet.
Mm, men siffrorna på de andra hojjarna är väl också papperseffekt :) Det är ju skillnaden som e vesäntlig här!

Ivartfall, jag var och pratade lite med grabben, hans vanliga roadracinghoj hade totalhavererat, och då stod KTMen och samlade damm, så dom tänkte varför inte? Jag tycker det var schysst :tummenupp Jag blir lite sne när jag ser att det sitter 120 fram å 160 bak på den, medans vi ska åka på nå jäkla cykeldäck på 200SX i KTM-cupen.

All respekt åt den killen :yoparty

Han kom fyra (?!!) i sitt rejs. Det var med nöd och näppe de andra knappade in på honom på rakan så lite mer effekt lär han ju haft med tanke på skilnanden i aerodynamik.

Vem blir först med en husky570 eller vertemati 570 i Rookie600/Standard600???
Per :7peta

sandstream skrev:
Jag mötte honom i depån och undrade varför han hade siffror på hojen, kanske brukar tävla i supermotard eller nåt sånt...
Som sagt jag pratade lite med honom och han har inte åkt nå supermotard annat än i roadracingen här ;D

Supermoto skrev:
Vem blir först med en husky570 eller vertemati 570 i Rookie600/Standard600???
Per :7peta

så jag ska köra med 50hk mindre och dubbelt så stort luftmotstånd menar du :4skrika

rejser skrev:
så jag ska köra med 50hk mindre och dubbelt så stort luftmotstånd menar du :4skrika
Japp :crash :)
Vet inte hur det skulle gå på Sviestad men på Gelleråsen har det åkts klart konkurrenskraftiga tider (jämfört med R600 alltså) med motarder i Supermono tidigare.

I B-finalen på GÅsen förra året i R600 hade vinnaren 1.14.3 och den lägst placerade hade 1.17.3 (www.roadracing.se) .
Jag kör på knappt 1.20 (med gatpuckar och noll träning) med husan och jag vet folk som kört på ~1.15. Du borde då komma in på minst 1.16 och varje person som kommer efter är ju en succé. Rock On :banana

Supermoto skrev:
Japp...

...Rock On :banana

Undrar om krattan hade kört fortare med foten ut stilen?
Är väl det som skulle kännas ganska ovant vid en RR tävling jämfört med motard.
Sen får man väl köra 500cc 2-t i Rookie va?
En alldeles för mkt trimmad KX el CR 500 skulle nog få hyfsad toppfart :gnissla

rejser skrev:
Undrar om krattan hade kört fortare med foten ut stilen?
Är väl det som skulle kännas ganska ovant vid en RR tävling jämfört med motard.
Sen får man väl köra 500cc 2-t i Rookie va?
En alldeles för mkt trimmad KX el CR 500 skulle nog få hyfsad toppfart :gnissla
Skulle väl sagt Krattan på en gång då. Visste inte hur känt det var att det var han ;)
Rossi kommer ju undan med att hålla ut foten hela tiden så borde väl du göra det...
Även om en 500cc 2t var ok skulle en sån lämpa sig bättre än dina 75 verte-hästar för GÅsen :confused: ;)

Supermoto skrev:
Skulle väl sagt Krattan på en gång då. Visste inte hur känt det var att det var han ;)
Rossi kommer ju undan med att hålla ut foten hela tiden så borde väl du göra det...
Även om en 500cc 2t var ok skulle en sån lämpa sig bättre än dina 75 verte-hästar för GÅsen :confused: ;)

njae jag vet inte, en toktrimmad 500 2-t kanske inte håller bättre än en 4-t egentligen.
men det skiljer 15-20kg i vikt...vertisen är inte lätt.

rejser skrev:
njae jag vet inte, en toktrimmad 500 2-t kanske inte håller bättre än en 4-t egentligen.
men det skiljer 15-20kg i vikt...vertisen är inte lätt.
Men fortfarande bortåt 80-90kg lättare än en R600!?

Äsch, skit samma. Det vore häftigt att testa. Undrar om det är R600 som är lämpligast att utmana i med en motard...

En DR-Z400 borde få köra i 250SP eller hur!?

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti