Motard fjädring?

Algot

Ny medlem
Gick med
10 May 2004
Ort
Alingsås
Hoj
En såndär orange supermotard. En gammal blå japansk stinkande 125:a som de körs cross på ibland. Och en gammal DR650 som oftast står isärskruvad p.g.a nån ombyggnad som aldrig blir färdigt.
Jag som är grön inom området har lite funderingar kring fjädringsinställningar.
Komp å retur tror jag att jag börjar få klämm på men hur brukar ni göra me förspänning å häng när ni kör motard. Ska de va ungefär samma som för cross/enduro körning eller har ni annan sättning?
Cykeln i fråga är KTM 525 SX -03.
 
Orginal på 03 så suger fjädringen. Jag lyckades inte ställa in min. Gick rakt fram i kurverna och framhjulet studsade. Men i regel skall det vara hårt. Testa 5 klick från hårdast på retur bak och fram.

Be någon som kan bygga om gaffel och helst även bakdämparen, det är klart värt pengarna!
 
jb skrev:
Orginal på 03 så suger fjädringen. Jag lyckades inte ställa in min. Gick rakt fram i kurverna och framhjulet studsade. Men i regel skall det vara hårt. Testa 5 klick från hårdast på retur bak och fram.

Be någon som kan bygga om gaffel och helst även bakdämparen, det är klart värt pengarna!

Jag har en förhoppning om att kunna köra lite cross me samma cykel å vill därför vänta in i de längsta me att bygga om för mycke, men om man nån gång börjar få upp farten runt motardbanorna kanske de blir nödvändigt.
Fast jag har visserligen en extra dämpare liggande, de kan ju va en bra början å bygga om den. De är den gamla sorten utan separat hög/lågfart justering på kompression, har man nytta av de på motard eller funkar de me den gamla modellen.
Sen undrar jag fortfarande hur man ska sätta förspänningen.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top