Motard-Försäkring

Miip Miip

Ny medlem
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Yamaha WR400 motard
Godmiddag alla motardare!

Har bestämt mig för att skaffa motard för det ser ut att va det roligaste man kan göra på ett eller två hjul. Jag är nybörjare och har tänkt mig en Husaberg av 2000-2003 års mod och CC har jag inte riktigt bestämt mig för, så kom gärna med förslag o tips. Nu till min fråga, vad ska jag ha för försäkring och vilket bolag, jag är 22år och bor långt in i trollskogen=klass billig. Har ringt runt till Folksam=8000/trafikförsäkring, Skandia=7000 trafik... Tycker detta verkar va i dyraste laget så har ni nått tips så e ja för evigt tacksam. Mvh Miip Miip :bow

Jag ger 3045 eller så för min husa 03a. Halvförsäkring/helår. Låter väldigt mycket med de premierna.

Ring igen och kolla. Min blev så dyr för den är så ny. 01an jag hade innan kostade bara runt 2000.

bilsport & mc tar 3095kr hel/hel
men kraven är att man är minst 24 år och att man har garage

vilket bolag har du och är det offroad eller vanl försäkring. E-regga vågar man väl inte...

Miip Miip skrev:
vilket bolag har du och är det offroad eller vanl försäkring. E-regga vågar man väl inte...

kör som sagt med bilport o mc (tel. 0470-20125)
har offroadförsäkring
3095 -smc rabatt= jag betalar 2794kr hel/hel

e-regga e dumt om du ska ha mc:n att köra på gata med o jag tror inte att dom försäkringarna är mycke billigare

Jag ringde just Bilsport & Mc o fick ge 3095:- hel/hel för en XR650 -00. Men som sagt 24 år och garage underlättar...
Länsförsäkringar skulle ha 6700:-

Hur blir man medlem i SMC? Vad kostar det? Vem kontaktar man?

9% rabbat på försäkringen skadar ju inte :)

Sillen skrev:
bilsport & mc tar 3095kr hel/hel
men kraven är att man är minst 24 år och att man har garage
3095 för din 03a :confused: :confused:

Jävla svin på bilsort&mc i så fall. Borde ju inte skilja mer än ett par tior mellan våra hojar.... Jag fick 3054 eller vad det var för halv/hel hos dem...

Supermoto skrev:
3095 för din 03a :confused: :confused:

Jävla svin på bilsort&mc i så fall. Borde ju inte skilja mer än ett par tior mellan våra hojar.... Jag fick 3054 eller vad det var för halv/hel hos dem...

här har du förklaringen
taget från deras hemsida

Område / Storlek motor CC Halvförsäkring Helförsäkring
Storstad över 801 cc 4038 5792
Storstad under 801 cc 3383 4856
Övriga landet över 801 cc 2301 3713
Övriga landet under 801 cc 1919 3095

Jag bor inte i en storstad men de gör du

Sillen skrev:
här har du förklaringen
taget från deras hemsida

Område / Storlek motor CC Halvförsäkring Helförsäkring
Storstad över 801 cc 4038 5792
Storstad under 801 cc 3383 4856
Övriga landet över 801 cc 2301 3713
Övriga landet under 801 cc 1919 3095

Jag bor inte i en storstad men de gör du
hmmm, storstad och storstad.... jag e endå skeptisk. Så jag skulle egentligen ha premien 3383:- då för min?? När jag ringde i början av året ville de ha 3054:- som sagt. Gäller de här siffrorna bara 03or eller??

Kan ju kolla lite på sidan själv oxå...

Ädit: Har kollat nu och det ser ju ut att stämma att 3383 minus 9% eller vad det var med SMC-rabatt ger 3054. Men inte kan de väl mena att premierna är fasta oavsett ålder och värde på hojen :confused:
Min Husa som kostar 77lakan ny borde ju rimligen vara dyrare än en XR600 från 94, eller hur?? Hur har de resonerat????

Last edited:
jag håller med dig, de verkar konstigt.
försäkringsbolag verkar ju göra som dom själv vill.
Men jag har iallafall fått en billig premie, annat va de när man körde r-båge :skrämd

Supermoto skrev:
hmmm, storstad och storstad.... jag e endå skeptisk. Så jag skulle egentligen ha premien 3383:- då för min?? När jag ringde i början av året ville de ha 3054:- som sagt. Gäller de här siffrorna bara 03or eller??

Kan ju kolla lite på sidan själv oxå...

Ädit: Har kollat nu och det ser ju ut att stämma att 3383 minus 9% eller vad det var med SMC-rabatt ger 3054. Men inte kan de väl mena att premierna är fasta oavsett ålder och värde på hojen :confused:
Min Husa som kostar 77lakan ny borde ju rimligen vara dyrare än en XR600 från 94, eller hur?? Hur har de resonerat????

jag har 2800:- helår helförsäkring

kriteriet är över 24 och eget "avskilt" garage

LÄnsförsäkringar......... 3000 i självrisk vid stöld/vurpa.......

Tom Byron skrev:
jag har 2800:- helår helförsäkring

kriteriet är över 24 och eget "avskilt" garage

LÄnsförsäkringar......... 3000 i självrisk vid stöld/vurpa.......
Jojo, men det är ju du:bow. De vågar väl inte annat :D

Supermoto skrev:
Jojo, men det är ju du:bow. De vågar väl inte annat :D

Hehehe, första gångne jag försäkrade en hoj där så knallade jag in å hälsade på. Sedan har jag frågat efter samma dam när jag bytt hojar.... hon e en hejare på det där nu :tummenupp

Ringde till IF nu, de ville ha 7400 hel/hel på mig som är 21 år och bor på landet för en KTM 660. Det var med originaleffekten 24kw, blir de sura och arga på mig om jag kvaddar och det visar sig att den inte är strypt längre? Kan de neka mig ersättning helt eller delvis? Vad är husabergarna (650) reggade med för effekt?

Jag vet inte men skulle tro att dom inte kollar att den är strypt.
Husabergarna har väl 10 kw( :skrämd :skrämd :skrämd ) i strypt utförande?

Räcerman skrev:
Ringde till IF nu, de ville ha 7400 hel/hel på mig som är 21 år och bor på landet för en KTM 660. Det var med originaleffekten 24kw, blir de sura och arga på mig om jag kvaddar och det visar sig att den inte är strypt längre? Kan de neka mig ersättning helt eller delvis? Vad är husabergarna (650) reggade med för effekt?

Fasen, måste bara skryta! 1851 hel/hel, tjejförsäkring! 3000 i självrisk vid stöld (länsförsäkringar) för min xr600. Blev hur glad som helst.. fast om ni blir ledsna så får tjejer mindre i pension för att vi är beräknade att leva längre...

Räven skrev:
Fasen, måste bara skryta! 1851 hel/hel, tjejförsäkring! 3000 i självrisk vid stöld (länsförsäkringar) för min xr600. Blev hur glad som helst.. fast om ni blir ledsna så får tjejer mindre i pension för att vi är beräknade att leva längre...
Hurra!!! En motardbrud till!!! :bow

Nyheter
Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Back