Motard! Försäkring? Körkort? mm

Lokidon

Ny medlem
Gick med
1 Nov 2005
Hoj
Husa Fs650e -08
Hej! Har länge funderat på att köpa hoj, men det har aldrig blivit av. Men nu har jag fått ihop några polare och vi ska försöka ha körkort och varsin motard till sommaren. Har lite funderingar som jag skulle vilja ha hjälp med av er experter. Sökte runt lite på forumet och till min stora lycka visade det sig att försäkringen för en motard är obefintligt billig.

Gäller det motards generellt eller är det bara vissa?, tex Husaberg 650 som är reggad som ca 9kW? Är Husan billigare eller är det bara jag som har fått för mig det? Jag skulle ju inte vilja köpa en motard och sen visar det sig att jag måste betala typ 20.000kr för hel/hel.

Jag fyller 21 i december, så jag tänker ta körkort för tung, kan man använda en tex husa 650 eller liknande ktm, honda ,mm för övningsköring och uppkörning?, eller räknas den inte som "tung" när den är reggad för en så passa billig försäkring.

Jag hoppas ni förstår vad jag menar, fast det kan låta lite luddigt.

tacka på förhand.

Försäkringsbolagen tar oftast inte häsyn till om hojen är strypt. De brukar gå den ostrypta effekten. Du kan däremot få en hyffsat billig försäkring genom Bilsport & MC http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=502

Du kan inte köra upp på en 650 kubikare för tungt kort, hojen måste ha 700 cc eller mer. Däremot så går det utmärkt att övningsköra på en 650 kubikare. Jag tror att du i princip kan övningsköra på vilken hoj som helst, bara den är reggad.

Rasorblade skrev:
Vill bara påpeka att Bilsport & Mc inte är så billiga längre!

Fick bättre deal hos LF :tummenupp

Jaså! Hur mycket kostar Duke'n att försäkra i Mölndal på LF?
Jag får betala 5.400 hel/hel i Sthlm hos Bilsport & MC. Har för mig att LF skulle ha runt 20.000. Kanske beror på färsk lapp...?
Stygg Hansa skulle i alla fall ha 33.000.

Nickeluring skrev:
Jag får betala 5.400 hel/hel i Sthlm hos Bilsport & MC. Har för mig att LF skulle ha runt 20.000. Kanske beror på färsk lapp...?

Ja, Trygg Hansa var hutlöst dyra. Är dom enda jag kollat lite snabbt på eftersom jag var registrerad hos dom sen tidigare. Men hur i h-e kan det skilja så jäkla mycket? Bilsport & Mc är väl billigast när det gäller dom flesta modeller?

En viktig fråga som jag inte får något bra svar på: Är ALLA motards billiga att försäkra om man väljer rätt bolag (tex bilsport & mc) eller finns det dom som sitter och betalar 30.000 hel/hel för sin motard????

Funderade de på om det har med märke/modell att göra?? Eftersom det finns flera personer här med färska körkort, ungålder, större stad och som inte betalar mycket i försäkring??

Rasorblade skrev:
Vill bara påpeka att Bilsport & Mc inte är så billiga längre!

Fick bättre deal hos LF :tummenupp

Jag försäkrade min 625:A hos bilsport för två veckor sedan
3490 hel/hel ( mer än 25 år, kk i minst 5 år)
Lf skulle ha nästan 5000kr

Nickeluring skrev:

Jag pröjsar 4500:- Offroadförsäkring hos LF och skulle få betala 5800:- hos B&Mc

Kan ju tillägga att LF är i de olika länen själva bestämmer lite av villkoren osv.

Rasorblade skrev:
Jag pröjsar 4500:- Offroadförsäkring hos LF och skulle få betala 5800:- hos B&Mc

Kan ju tillägga att LF är i de olika länen själva bestämmer lite av villkoren osv.

De är som ett lotteri med försäkringpremierna ibland verkar det som

Lokidon skrev:
En viktig fråga som jag inte får något bra svar på: Är ALLA motards billiga att försäkra om man väljer rätt bolag (tex bilsport & mc) eller finns det dom som sitter och betalar 30.000 hel/hel för sin motard????

Funderade de på om det har med märke/modell att göra?? Eftersom det finns flera personer här med färska körkort, ungålder, större stad och som inte betalar mycket i försäkring??

Det beror väldigt mycket på vilken maskin det rör sig om och om de bryr sig om vad som står i regpappren (som för Husa t.ex.) eller räknar med vad vikt/effekt-förhållande ligger på i verkligheten. Motardernas ökade popularitet har också medfört ökade skadekostnader, så det är inte längre självklart att det är billigt. Första åren jag körde motard, kostade det mig ca 1.500 hel/hel inne i stan och nu ligger det säkert på 3.000 hel/hel och det dessutom ute på landet. Hojen är reggad som enduro-modell och inte motard, vilket nog sänker kostnaden en del hos vissa bolag. Har man hemförsäkring m.m. i ett bolag, så kan det ibland löna sig att välja samma för hojarna.

Är inte helt säker på sanningshalten i detta, men jag har hört att det blir dyrare om hojen är reggad med 17" hjul orginal.Med 21 resp 18/19" kan den räknas som offroad och blir därför billigare..
Är som sagt inte säker, kanske nån annan som vet?? :va

Lx3 skrev:
Är inte helt säker på sanningshalten i detta, men jag har hört att det blir dyrare om hojen är reggad med 17" hjul orginal.Med 21 resp 18/19" kan den räknas som offroad och blir därför billigare..
Är som sagt inte säker, kanske nån annan som vet?? :va

hmmm lite konstigt,eftersom man kan offroadförsäkra Duke :va
Och den äv väl inget man kör "offroad" med? :D

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...