Motard för pendling

KTM 990 SMT eller Ducati Multistrada om du ska finpendla!
Annars finns ju en hel uppsjö smidiga och billigare (inköp OCH försäkring) hojar.. typ: ER6, SVF650/SV650, Monster som är betydligt bättre på att ta dig från punkt A till B 35mil om dagen.

Men lycka till! ;)

det e bara bil, bil, bil hela tiden, asa barn fram och tillbaka. Jag får nästan aldrig nån hoj-tid, och då kan man kombinera lite. Klart, bil e bekvämare ..

det e bara bil, bil, bil hela tiden, asa barn fram och tillbaka. Jag får nästan aldrig nån hoj-tid, och då kan man kombinera lite. Klart, bil e bekvämare ..

The grej är ju att hojkörning skall vara kul, jag har iofs 15 km ren kurvnirvana, områdets roligaste väg, mellan hemmet och jobbet, men det tar i alla fall emot att åka hoj till och från jobbet.

Man kan ju ge sig fan på att den där fina morgonsolen övergår i ösregn lagom till fyrasnåret...så var väl halva åkbara säsongen förra året. :huvet

Hoj handlar om nöje och frihet, inte jobbpendling.

...fast...en 690 skulle sitta rätt fint att ha som jobbmoped... :D

Motsatserna långa serviceintervall - mkt fläsk i motorn har redan avverkats så de lämnar jag.

En tanke jag fick var att du redan har en gathoj.
Satsa på en offroad av valfri storlek så har du nåt att sprätta lite grus med också? Kanske kan hitta en grusväg till jobbet? :)

Det var bara min 25-öring... :)

Tanken har slagit mig, men här i Malme finns som bekant mest asfalt.
Hur många mil kan man peta in i en KTM-stånka innan den är förbrukad ? Eller går det att renovera de för en anständig peng när de har nått den gränsen ?

Jag pendlar ett par mil om dagen på XT660R med motardhjul (samma som sitter på X). Försäkringen är lägre för R än X. Orginalhjulen har jag vinterdäcken på, så de e smidigt att byta.

Skaru åka 35 mil kan en touringruta (orginaltillbehör) vara bra, men den e inte vacker. Jag hade en BMW F650 GS Dakar förut, den var skön att åka långt på, ingen motard visserligen.

Edit: Serviceintervall är 1000 mil för båda dessa hojar.

Hur många mil kan man peta in i en KTM-stånka innan den är förbrukad ? Eller går det att renovera de för en anständig peng när de har nått den gränsen ?

Det beror helt och hållet på hur dom är skötta med service, oljebyten etc.

Jag har sett lc4or som rasat ihop efter 1500 mil medans vissa går över 4500 mil om dom är pedantskötta!

Men lc4an som motor är pålitlig och en riktig slitvarg:)

Jag lurar att köpa en XT660R (offroadmodellen) att ha som brukshoj, då kan man både landsväga och sprätta, sen väger den några kilo mindre än motardmodellen och är billigare i försäkring.

Och ha 2st motorcyklar? och ingen hojtid:va

Köpa motard för pendling känns för mig lite som att köpa en glidare till bankörning. :)

Många har redan skrivit det men jag tycker XT660 eller BMW F650 är bra tips. Ska man åka så långt varje dag så skulle jag verkligen kolla över förbrukning med.

Det hörs ju på namnet vad du ska ha för hoj, en touringhoj! Fast det är kanske inte bekvämlighet du är ute efter :)

Köp en Xr annars... Är en på SOE som pendlar med sin, tror den rullar rygt 7000 mil nu. Endast slitdelar bytta, det är bra..

Köpte själv en xtx för att pendla med. Måste säga att jag är positivt överraskad, men då jag för närvarande fortfarande har en hel del motorväg till jobbet tar det lite längre tid än det gjorde med CBR'en... Men i alla andra avseenden är XTX'en bättre, och det går fortfarande betydligt snabbare än med bil :tummenupp
En sak jag fortfarande stör mig på dock är som någon redan nämnt kedjan. Kör man varje dag i ur och skur (på tok för ofta skur i det här landet) blir det en hel del smörjande och en hel del kladd på bakfälg.
Skulle jag varit i färd med att handla en hoj för pendlande i dagsläget skulle jag förmodligen tittat på en BMW scarver. Jag vet att de är fula som satan, men det är det nog värt för att få slippa kedja.
Men någon vacker får det nog bli en k1200S som pendelhoj tror jag :katt

35mil om dagen=175mil i veckan=700mil i månaden....på en MOTARD....karln DRIVER med oss!!:huvet

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman