Motard eller Sporthoj?

Axl45

Ny medlem
Gick med
14 Oct 2005
Ort
Åbo
Hoj
PruttHoj
Jag har börjat fundera lite på om man skulle bygga en motard av antingen Cr 500 eller Exc 380. Jag gillar det typiska i dom flesta 2 taktare = ingen kraft, nu ger den allt, är ktm:n mera för detta? Nån som kör 2t motard på gatan här på forumet? Fungerar det finfint eller är det mycket service?

Är också lite inne på en ducce 748 eller större av samma modell men det står ju att återse om det blir sport eller motard, känner mig lite sugen på motard/enduro då jag vill lära mig slanga och är lite rädd för detta om man skulle sitta på en sporthoj. Har ägt en Rgv 250 som var hur kul som helst men var kanske lite för klen, efter den köpte jag en gammel gixxer -93 750cc som vart allt för klumpig men tillräkligt med ös i maskinen. Testa motard eller köpa duccen och fortsätta och försöka knäskrapa ute på kurv vägarna ?

Tur så börjar vintern närma sig för mig så har jag tid att sälja bilen och jobba ihop lite stålar så får man ser hur allt slutar. Vad tror ni skulle passa mig bäst om jag beskriver mina önskemål av mitt nästa fordon:

Snabb till ca. 150kmh
Smidig, ska gå att lägga ner ordentligt i kurvrorna
Vill kunna gasa upp den med gasen, inte sitta och rycka i styret på 1 eller 2:an så man ser ut som en tönt även om man inte kommer så långt i början på slangen.
Inte så mycket service men motorolja o.s.v. kan jag tänka mig byta rättså ofta men inte att man ska ställa in ventiler och mera/större skruv projekt.

Ska jag testa en motard eller är det plastraketen som gäller mig?
Alla komentarer är välkomna och hoppas ni som har vart i samma dilemma som jag kan ge era råd hur ni tänkte och gjorde.
 
Motard.

Vill du ha 2takt så köp en Honda Cr 500 så får pulver så det räcker.


Annars verkar ju dom där KTM populära av någon andledning.......


Ut och provkör en motard en timme eller två så du hittar tekniken och tjusningen med den.

Slanga är bara teknik,finns folk som plockar upp motader på alla växlar utan problem.
 
jag byta bort min 525:a mot en r1:A för några veckorsedan.. börjar ångra mej nu när sporthojsvädre e borta. hade varit så jävla kul att rulla ut motarden ur garaget o leka lite.. eller varför inte mpontera endurohjulen oxh smiska grusväg eller ta en avstickare i ni skogen.

Och ja en motard räcker gott o väl till om du ska smiska kurvor. har inte testat nån 2-taktare som motard men dom lär ju duga. en 525:a rekomenderar jag annars. mest för att jag själv ägt en sådan och den var perfekt. smidig som attans, gick att plocka upp framhjulet på alla växlar (favoriten är när man kör med sporthojar o plockar upp den i ca 130 på 6:an ) end nackdelen är väll servicen.. oljebyten var 5:e - 15:e time beroende på hur den har blivit körd. ventiler är lite olika från maskin till maskin har jag märkt (beror kanske lite på hur man kör där oxå) men min gick alldeles utmärkt o kolla ventilerna var 20-30:e timme. först efter 100timmar behövdes dom justeras.



skit i sporthojen o köp motard. billigt o kul som fan :tummenupp
 
Axl45 skrev:
2577518 Jag har börjat fundera lite på om man skulle bygga en motard av antingen Cr 500 eller Exc 380. Jag gillar det typiska i dom flesta 2 taktare = ingen kraft, nu ger den allt, är ktm:n mera för detta? Nån som kör 2t motard på gatan här på forumet? Fungerar det finfint eller är det mycket service?

Är också lite inne på en ducce 748 eller större av samma modell men det står ju att återse om det blir sport eller motard, känner mig lite sugen på motard/enduro då jag vill lära mig slanga och är lite rädd för detta om man skulle sitta på en sporthoj. Har ägt en Rgv 250 som var hur kul som helst men var kanske lite för klen, efter den köpte jag en gammel gixxer -93 750cc som vart allt för klumpig men tillräkligt med ös i maskinen. Testa motard eller köpa duccen och fortsätta och försöka knäskrapa ute på kurv vägarna ?

Tur så börjar vintern närma sig för mig så har jag tid att sälja bilen och jobba ihop lite stålar så får man ser hur allt slutar. Vad tror ni skulle passa mig bäst om jag beskriver mina önskemål av mitt nästa fordon:

Snabb till ca. 150kmh
Smidig, ska gå att lägga ner ordentligt i kurvrorna
Vill kunna gasa upp den med gasen, inte sitta och rycka i styret på 1 eller 2:an så man ser ut som en tönt även om man inte kommer så långt i början på slangen.
Inte så mycket service men motorolja o.s.v. kan jag tänka mig byta rättså ofta men inte att man ska ställa in ventiler och mera/större skruv projekt.

Ska jag testa en motard eller är det plastraketen som gäller mig?
Alla komentarer är välkomna och hoppas ni som har vart i samma dilemma som jag kan ge era råd hur ni tänkte och gjorde.

Sålde själv min sporthoj (zx9r -02) i våras o köpte motard istället! Blev då en ny honda crf hm -05, lätt o smidig och bra effekt. Sålde dock denna för nån månad sen och köpte en ny husa 650 och den är riktigt rolig att köra. Det var länge sen jag hade så roligt som det var idag, synd bara att man kör själv då man inte riktigt lyckats övertala polarna att byta från sport till motard än.. Är själv ingen större meckare men att byta olja/filter osv kan man leva med så länge det är så kul som det är. Mitt råd är köp motard men ingen tung o slö modell för att slippa serva för då kommer du säkerligen bli besviken och inte tycka det är kul..
 
Ivil skrev:
2577555 Mycket,mycket,mycket tveksamt..

Såg en tyskimporterad CR 500 med LV-kit på blocket i somras. Den var landsvägsreggad.

Svensksålda såna tror jag inte det finns tyvärr. :(
 
Geronimo79 skrev:
2577683 Mitt råd är köp motard men ingen tung o slö modell för att slippa serva för då kommer du säkerligen bli besviken och inte tycka det är kul..

Håller med där, Cross/Enduro/Motard ska vara lätt och smidig! väger den 150+ så kan man lika gärna köra sporthoj. Sålde min XR600 för den anledningen, Tung stor och klumpig. Låg vikt och liten hoj ska de va :tummenupp
 
Ska först få bort bilen till att börja med, sen tror jag att jag inhandlar en motard men märket är inte kännt än :yoparty tack för era tipps det är trevligt att det finns folk som hjälper till och berättar, gärna mera komentarer :)
 
en lv-reggad cr500 med sm kit skulle vara en dröm. Men är kanske lite för mycket jobb att köpa en via tyskland. Någon som har koll?
 
Sporthoj är vrin ballt, det kommer man inte ifrån. Men motard är helt klart mer kul per krona. Saknar plastraketen ibland, men ångrar ändå inte att jag köpte en motard. Man behöver inte vara lika rädd om den som en sporthoj, den är byggd för att vurpas med. Vad kostar en kåpa till en ducce? Till min KTM kostar plasten under 1500.
 
Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Back
Top