Most bang(teknikmässigt) for the buck.

Jag förstår inte varför alla ska klaga på aprilias reservdelar....jag har 5 aprilior och har aldrig haft något störe bekymmer....går sällan sönder, behöver man delar så beställer man från ett biligare uk eller usa.

Aprilians skruvar i kopplingen är ivarjefall loctitade som tydligen ktm har lite problem med :).

Men om alla ska bli livrädda för att EN ecu krånglar åt aprilian....bmw hojarna är det ju aldrig några problem med :), växellådorna m.m håller jätte bra!, Hondas 08 kolvringar är jätte bra!.

Men det är bara aprilia hojarna det är fel på! :)

Såvitt jag ser det är det bara en som klagat på Aprilian i denna tråd men du lyckades ju slänga skit på 3st andra märken direkt..
Så då måste ju Aprilian vara bäst! :hihi

Såvitt jag ser det är det bara en som klagat på Aprilian i denna tråd men du lyckades ju slänga skit på 3st andra märken direkt..
Så då måste ju Aprilian vara bäst! :hihi

Naaa/Mjaaa jag vill mer framhäva att alla märken har sina fel och brister :) , i stället för att kasta skit åt ett håll så kastar jag skit åt flera håll :krama

Aprilia har haft sina problem med reservdelstillgången det är dumt att förneka. Delvis beroende på fabriken som håller syditalienskt stängt hela augusti och har de gångna 10 åren haft det svajjigt ekonomiskt så i perioder har det varit riktigt usel tillgång på delar från deras underleverantörer. Sen har de nordiska generalagenterna strulat en del och inte haft saker på hyllan och inte varit snabba på att lägga beställningar. Men det mesta har kunnat ordnas via bra webshopar i england/usa som har kunnat fixa fram grejer snabbt till bra pris.

Börjar kylaren läcka (vanligt fabrikationsfel på en serie Aprilia som jag äger) och cykeln är ny så lämnar du in den för garantiåtagande. De är vänliga hos handlaren och bråkar inte om garantin men vad hjälper det när det tar 4 mån av säsongen då där inte kommer någon ny kylare från Italien. (Hur det kan vara svårt att få fram en kylare till en cykel som plockas av produktionslinjen dagligen övergår mitt förstånd). Du blir förbannad!
På en 10 år gammal cykel ringer du sigges kylarreparationer som gör jobbet på en timme och du kan köra helgen efter.

Jag äger idag 2st Aprilior och kommer desvärre inte att köpa fler nya.

Jag skulle oxå köpt en R1a MEN den har inte ABS, så det sket sig då?? :P

tror att man lätt stirrar sig blind på elektroniska system och funktioner, det viktigaste för mig är hur hojen känns att köra och att man har råd att äga den, provkör och räkna är mina råd. sen skall man inte ljuga och säga att det inte är viktigt hur den ser ut.

Klart att alla grunkor kommer användas om dom finns. Att ABS finns ser jag som en självklarhet samt att TC är nog ingen dum idé alltid. Quickshifter klarar jag mig säkerligen utan. :)
Hojen kommer att köras på gatan. Har planer på att börja med bana men har då tänkt införskaffa mig en 3-500kubikare för det.

Kan du förklara med ingående vad en Bazzaz box är och fungerar? kostnader, installation?

Last edited:
Aprilia har haft sina problem med reservdelstillgången det är dumt att förneka. Delvis beroende på fabriken som håller syditalienskt stängt hela augusti och har de gångna 10 åren haft det svajjigt ekonomiskt så i perioder har det varit riktigt usel tillgång på delar från deras underleverantörer. Sen har de nordiska generalagenterna strulat en del och inte haft saker på hyllan och inte varit snabba på att lägga beställningar. Men det mesta har kunnat ordnas via bra webshopar i england/usa som har kunnat fixa fram grejer snabbt till bra pris.

Börjar kylaren läcka (vanligt fabrikationsfel på en serie Aprilia som jag äger) och cykeln är ny så lämnar du in den för garantiåtagande. De är vänliga hos handlaren och bråkar inte om garantin men vad hjälper det när det tar 4 mån av säsongen då där inte kommer någon ny kylare från Italien. (Hur det kan vara svårt att få fram en kylare till en cykel som plockas av produktionslinjen dagligen övergår mitt förstånd). Du blir förbannad!
På en 10 år gammal cykel ringer du sigges kylarreparationer som gör jobbet på en timme och du kan köra helgen efter.

Jag äger idag 2st Aprilior och kommer desvärre inte att köpa fler nya.

Gissar att det är fäst örat....på en 98-03, började läcka där på min 01 med 4000mil+ mätaren....
sen när jag kvadade min banhoj på mantorp i test heatet...men kylaren hans svetsas till race 1 m.m :)

Garanti saker m.m kan jag hålla med om...men jag brukar oftast fixa små saker själv. Men jag kan inte påstå att jag har gått bet på att jag inte får tag i delar eller kan ordna felet själv(men det blir sällan något fel). Kan inte påstå att min eller mina hojar har blivit stilla stående pågrund av något fel.

Vissiligen en aprilia....250cc 2-taktarn skar....gammal sak men delar går ju köpa.

Gissar att det är fäst örat....på en 98-03, började läcka där på min 01 med 4000mil+ mätaren....
sen när jag kvadade min banhoj på mantorp i test heatet...men kylaren hans svetsas till race 1 m.m :)

Garanti saker m.m kan jag hålla med om...men jag brukar oftast fixa små saker själv. Men jag kan inte påstå att jag har gått bet på att jag inte får tag i delar eller kan ordna felet själv(men det blir sällan något fel). Kan inte påstå att min eller mina hojar har blivit stilla stående pågrund av något fel.

Vissiligen en aprilia....250cc 2-taktarn skar....gammal sak men delar går ju köpa.

Japp

Jag har haft en del olika Aprilia och äger nu ändå bara Aprilia. Reservdelarna går fortare om man själv köper. Alla skyller på olika saker. Idag fastnar orderna. Återförsäljaren skyller på ett företag i Göteborg som i sin tur skyller på ........... mmm
Men jag ändå är jag ett fan av Aprilia.:Bugar

Mest teknik mm Aprilia v4r. Inget hoj kan idag mäta sig med denna :yoparty

Alatalo här på forumet kan berätta mer om den biten.

Eftersom jag redan är omnämnd kan jag fylla på med korrekta fakta. Ja, jag bytte bort min RSV4 Factory. Dock, inte direkt på grund av den långa leveranstiden på reservdelar utan på grund av att den lade av precis mitt under min hett eftertraktade semester. Ett för mig oacceptabelt scenario när det gäller en ny hoj. Därav byte till en högst ordinär och medelmåttig japansk hoj, och ärendet hanterades suveränt av den berörda handlaren.

Skulle jag kunna äga en RSV4 igen...? Utan tvekan, jag kommer att äga en igen. Den överlägset bästa hoj jag ägt. Jag har kört samtliga intressanta gathojar och S1000RR, F4RR och ZX10R kan slänga sig i väggen vad gäller "fun factor". De är inte ens nära. Det enda som kommer i närheten är möjligtvis en Panigale.

Eftersom jag redan är omnämnd kan jag fylla på med korrekta fakta. Ja, jag bytte bort min RSV4 Factory. Dock, inte direkt på grund av den långa leveranstiden på reservdelar utan på grund av att den lade av precis mitt under min hett eftertraktade semester. Ett för mig oacceptabelt scenario när det gäller en ny hoj. Därav byte till en högst ordinär och medelmåttig japansk hoj, och ärendet hanterades suveränt av den berörda handlaren.

Skulle jag kunna äga en RSV4 igen...? Utan tvekan, jag kommer att äga en igen. Den överlägset bästa hoj jag ägt. Jag har kört samtliga intressanta gathojar och S1000RR, F4RR och ZX10R kan slänga sig i väggen vad gäller "fun factor". De är inte ens nära. Det enda som kommer i närheten är möjligtvis en Panigale.

När testar du panigalen? Hade blivit kul att höra vad du tycker om den, speciellt med den nya programvaran som ska trolla bort det ovanligt "svaga" mellanregistret.

Jag har kört en mycket kort provtur på landsväg redan då Panigalen kom. Den ruskigt låga vikten gör faktiskt intryck även vid gatkörning. Chassit är mycket likt RSV4. Och böjen på avgassystemet värmer verkligen upp röven och baksidan av låren...Jag föredrar dock ergonomin och motorkaraktären hos RSV4 och som redan sagts - jag kommer att äga en igen. Frågan är bara när.

BMW S1000RR verkar ge föraren mest bang, både i Ryssland och i Sverige
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?259884-Hur-lyckas-man-med-detta-p%E5-en-BMW-S1000R
I Performance Bikes Januari 2013 (finns på Presstop nu) står hur man får upp en Hayabusa i lite över 320km/h. Total kostnad ca 1800£ för åtgärderna dvs här hemma ca nånstans 20000-30000kr.
Exklusive hyran av flygfält.
Och det är rätt låg försäkring på 10 år gamla busor. Jämfört med en ny hoj.
Så det är mitt tips om most bang for the buck.

Men ska det absolut vara en 1000cc hoj...
I Pro Superbike kördes 2012 följande fabrikat
Kawasaki, Suzuki, Honda, BMW, Yamaha, Aprilia
http://www.stcc.se/results/?section=superbike
Tre fabrikat hade 2012 både ABS och TC som standard i butiken
Kawasaki,BMW,Aprilia
Kawasaki kördes av 5 team, drog ihop 655poäng, per team 131, median 89 poäng (när man räknar bort de bästa och sämsta resultaten)
BMW kördes av 4 team, drog ihop 214poäng, per team 53,5, median 54,5 poäng
Aprilia kördes av 1 team, drog ihop 33poäng, per team 33, median 33 poäng

Kawasaki är vad jag skulle lägga pengarna på.
Teamens val och Bäst resultat oavsett om man räknar totalt, genomsnitt eller median.

Last edited:
Tre fabrikat hade 2012 både ABS och TC som standard i butiken
Kawasaki,BMW,Aprilia
Kawasaki kördes av 5 team, drog ihop 655poäng, per team 131, median 89 poäng (när man räknar bort de bästa och sämsta resultaten)
BMW kördes av 4 team, drog ihop 214poäng, per team 53,5, median 54,5 poäng
Aprilia kördes av 1 team, drog ihop 33poäng, per team 33, median 33 poäng

Kawasaki är vad jag skulle lägga pengarna på.
Teamens val och Bäst resultat oavsett om man räknar totalt, genomsnitt eller median.
Men vilket märke vann WSBK då? :hihi

Alatalo och även många mc-journalister påstår ju att Aprilian är bland det absolut roligaste som finns att köra. Det lockar mig mer än medianpoäng! :tummenupp

Apropå Bazzaz så även jag kittat min gixxer med allt de har att erbjuda i princip. Det behöver inte heller bli så dyrt. Jag hittade allt i bra beg skick på ebay och fick allt för 5-6000 kr (nyp 11+ tkr) inkl själv-mappning, ställskruv på styret, TC mm. Tycker helt klart att det är bang for the buck! :)

Det är faktiskt riktigt kul att ligga på Gelleråsen och gradvis ställa ner TC'n (ställbar från styret i 10 steg) och känna hur det matar på bättre och bättre ut ur långa depåkurvan :tummenupp

BazzazRuns640.jpg

Ställskruven på styret med mapswitch mm
BLP1.jpg

Last edited:
Men vilket märke vann WSBK då? :hihi
Alatalo och även många mc-journalister påstår ju att Aprilian är bland det absolut roligaste som finns att köra. Det lockar mig mer än medianpoäng! :tummenupp
Apropå Bazzaz så även jag kittat min gixxer med allt de har att erbjuda i princip. Det behöver inte heller bli så dyrt. Jag hittade allt i bra beg skick på ebay och fick allt för 5-6000 kr (nyp 11+ tkr) inkl själv-mappning, ställskruv på styret, TC mm. Tycker helt klart att det är bang for the buck! :)
Det är faktiskt riktigt kul att ligga på Gelleråsen och gradvis ställa ner TC'n (ställbar från styret i 10 steg) och känna hur det matar på bättre och bättre ut ur långa depåkurvan :tummenupp
BazzazRuns640.jpg

Ställskruven på styret med mapswitch mm
View attachment 374821
Och 2a i WSBK 0,5 poäng efter Max Biaggi på Aprilia kom Tom Sykes på Kawasaki.
Jag uppfattade att TS ville veta vilken hoj direkt från butiken som hade mest bling-bling, dvs inte direkt riva garantin i bitar och börja meka.
Och då blev slutsatsen att Kawasaki var Pro Superbike teamens val.
En annan sak är att jag inte har en susning om hur mycket av original bling-bling som används i Pro Superbike teamen.
Och hur mycket original bling-bling som är slängt i lådan och ersatt med Bazzaz, Magneti Marelli osv. i Pro Superbike.
Segrare i Pro Superbike 2012 blev Lukas Ockelfelt på Suzuki men här gällde det som jag uppfattade TS most bling-bling direkt från fabrik.
Min hjärna säger Kawasaki, mitt hjärta Aprilia.....
Hade jag chans att provköra skulle jag ta den som kändes bäst för mig.

Last edited:
Att hjärnan säger Kawasaki och att hjärtat säger Aprilia är en mycket bra slutsats av hela denna tråd.

Det är ingen hemlighet att de europeiska alternativen har dragits med och fortfarande dras med ett antal kvalitetsproblem. Som redan nämnts, ett stort antal RSV4:or har drabbats av strulande elektronik och det finns även ett fåtal som granatat motorn på nästan fabriksnya hojar. BMW är inte mycket bättre med nednötta ventilmekanismer på tidiga modeller och obligatorisk demontering av motorn på fabriksnya hojar då man glömt dra åt vevstaksöverfallen. MV ska vi inte ens tala om, om du inte absolut vill ha en hoj som kokar så fort du kör sakta genom byn eller läcker olja i tid och otid då man inte ens lyckats få motorblockets tätningsytor plana...Om detta inte är ett problem - köp. Mitt tips är som sagt RSV4 och jag vet att jag kommer att äga en igen.

Om detta är ett problem, välj valfri japansk hoj. Inga kvalitetsproblem förutom engångshändelser och när detta händer hanteras de suveränt av respektive importör. Om du tror att den bästa hojen är den som vinner flest mästerskap så väljer du Suzukin. Definitivt ingen bang for the buck, men ingen hoj har vunnit lika många nationella mästerskap i Superbike och Superstock. Vill du ha den klart skönaste motorkaraktären väljer du Yamaha. Vill du verkligen ha mycket bang (kanske inte mest for the buck...?) så väljer du Kawasakin. Linjär och skön motorkaraktär (trots att dåligt pålästa journalister sågar mellanregistret) och en planterad frontkänsla som inte är helt olik den hos RSV4.

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park