Most bang(teknikmässigt) for the buck.

dubbelve

Ny medlem
Gick med
24 Aug 2012
Hoj
-09, Yamaha xj6
Hej.

Jag är ute efter en 1000kubikare nu i vinter/vår.
Jag har ingen som hellst erfarenhet av nån av de olika modellerna som finns ute förutom att jag provsuttit en cbr1000rr-12 och en zx10r-11, av vilken cbr:en kändes bäst.

Det tråkiga med hondan är ju att den inte har nån tractioncontroll. Jag förmodar att många kommer att påpeka att det inte behövs men lägger jag ut så pass mycket pengar som det rör sig om på en ny hoj så vill jag ha så mycket teknik som möjligt. Det känns ju som att hondan inte har blivit ordentligt uppgraderad på flera år..

Men eftersom jag inte har hunnit kära ner mig i nån speciell hoj än så är alla dörrar öppna.
Vilken hoj har mest teknik för pengarna? Då tänker jag traction controll, abs, quickshift och diverse. Är det en zx10r-10 eller en bmw s1000rr-10? kanske en yamaha r1-13?

Allt är av intresse. Vilket är det bästa köpet? ALLA modeller av intresse.

Du får inte glömma Aprilia RSV4, snygg och fullkomligt fullsmetad med elektronik. ;)

S1000RR helt klart, alternativt deras nya HP4. Annars blir det en betydligt dyrare Ducati Panigale. Japanska hojarna ligger efter lite just nu då de flesta tillverkare inte släppt någon ny modell på 4-5 år utan bara lite uppdaterade versioner.

Sen förstår jag inte riktigt, vill du ha teknik bara för att ha det eller för att du faktiskt känner ett behov av TC, Quickshifter, ABS, Wheelie Control, etc?

Jag hade först och främst satsat på en hoj jag trivs med körmässigt och som jag vet är tillförlitlig än bara köpt något för att den har "allt". BMW:n är onekligen superbra, men det är ZX10R:en också. Samma sak gäller CBR1000RR, GSXR1000 och så vidare även om dom inte har lika mycket elektroniska tillbehör.

Sen måste jag fråga vad du ska ha hojen till först och främst? Bankörning eller gatkörning?

Du får inte glömma Aprilia RSV4, snygg och fullkomligt fullsmetad med elektronik. ;)

Och du får inte glömma att det är just den hojen som haft stora problem med elektroniken. Alatalo här på forumet kan berätta mer om den biten. Historien om hans RSV vill jag minnas gick något sånt här: Köper hojen, nöjd, kör med hojen, nöjd, elektroniken börjar strula på nåt sätt (troligtvis ECU:n), frågar efter ny ECU, halvårs leveranstid och en massa strul, byter in hoj mot GSXR1000.

Last edited:
Är det elektroniska gizzmos du vill ha så köp en Bazzaz box och få Quickshift, Traction control, Automappning med lambda och automatisk analblekare till valfri litermoppe.

Köp den cykel du personligen föredrar. Saker som körställning och utseende är betydligt viktigare i min bok...

analblekare? nej tack då struntar jag i det :-)

TS frågade ju var han får mest teknik för pengarna inte vilken hoj som har mest teknik period! låter som en prisvärd hoj med Bazzaz box låter som det ekonomiska valet. Jag hade personligen sett till att få ABS men det har väl alla nyare hojjar.

Om man tar ekonomi i beräkningen är väl en hoj som har några år på nacken ofta ett billigare inköp och du slipper det värsta prisraset som en nyare hoj dras med.

Personligen hade jag bytt upp mig till en 07-09 som ligger riktigt hanterbart i pris, i alla fall för mig. Sen skall man ju inte glömma försäkringspriset heller som ofta är mycket bättre om hojjen är ett par år.

Och du får inte glömma att det är just den hojen som haft stora problem med elektroniken. Alatalo här på forumet kan berätta mer om den biten. Historien om hans RSV vill jag minnas gick något sånt här: Köper hojen, nöjd, kör med hojen, nöjd, elektroniken börjar strula på nåt sätt (troligtvis ECU:n), frågar efter ny ECU, halvårs leveranstid och en massa strul, byter in hoj mot GSXR1000.

Man får ej heller glömma att plural av anekdot ej är data.

Sen förstår jag inte riktigt, vill du ha teknik bara för att ha det eller för att du faktiskt känner ett behov av TC, Quickshifter, ABS, Wheelie Control, etc?

Sen måste jag fråga vad du ska ha hojen till först och främst? Bankörning eller gatkörning?

Klart att alla grunkor kommer användas om dom finns. Att ABS finns ser jag som en självklarhet samt att TC är nog ingen dum idé alltid. Quickshifter klarar jag mig säkerligen utan. :)
Hojen kommer att köras på gatan. Har planer på att börja med bana men har då tänkt införskaffa mig en 3-500kubikare för det.

Är det elektroniska gizzmos du vill ha så köp en Bazzaz box och få Quickshift, Traction control, Automappning med lambda och automatisk analblekare till valfri litermoppe.

Kan du förklara med ingående vad en Bazzaz box är och fungerar? kostnader, installation?

Man får ej heller glömma att plural av anekdot ej är data.

Givetvis, men faktum kvarstår. Ett elektriskt problem uppstod och det fanns inte en enda ECU i världen för att ersätta den det var fel på. Om jag förstått saken rätt så är just reservdelar något Aprilia har haft problem med rätt länge till deras moderna hojar.

Nog om detta dock.

Jag instämmer med Boris och MrRoos gällande Bazzaz. Billigt alternativ som faktiskt funkar och du får allt i ett paket. TC, QS och bra elektronik / programvara till att ställa in bränslemappar.

Kan du förklara med ingående vad en Bazzaz box är och fungerar? kostnader, installation?

Bazzaz är som Power Commander. Gör exakt samma sak fast bättre enligt vad jag hört från de som använder det.

Grundsystemet heter Bazzaz Fi (fuel injection), där det bara är en databox för att ändra bränslemapp och sånt där. Detta system går att utöka med Traction Control och Quickshifter.

Kostnader ligger kring $800-900 för "värsta" kittet och då ingår allt ovan samt en mappswitch för att ändra bränslemapp men även en liten ratt där du kan justera känsligheten / ingreppet på TC:n. Har för mig att det även följer med en indikeringslampa så man ser när TC:n arbetar. Till allt detta ingår givetvis programvara för att justera allt du kan tänkas behöva justera.

Installation är i princip plug-and-play. Monterade på ett Bazzaz kitt på min KTM här i höst. Tog inte många timmar. Följer med utförliga instruktioner.

Last edited:
Klart att alla grunkor kommer användas om dom finns. Att ABS finns ser jag som en självklarhet samt att TC är nog ingen dum idé alltid. Quickshifter klarar jag mig säkerligen utan. :)
Hojen kommer att köras på gatan. Har planer på att börja med bana men har då tänkt införskaffa mig en 3-500kubikare för det.

Bazzaz är ungefär som powercommander dvs en box du ansluter tillsammans med det befintliga elsystemet och den erbjuder då möjlighet att mappa tänding/bränsle för optimal blandning och max effekt. Till detta så kommer möjlighet att ha quickshift dvs du har en brytare i växelänkaget som gör att du kan sparka i växlarna utan koppling eller avslag på gasen (Kanon för banåka). Sen ingår en justerbar TC där du kan ställa graden av ingrepp individuellt per växel. Boxen kostar 1000USD + några hundra om man vill ha några optional extras. Kan man inte montera och ställa in den själv tillkommer någon tusing för att låta en kunnig grabb lokalt göra jobbet.
www.Bazzaz.net

Köp den hojen du trivs bäst på, har råd att försäkra - och åk lite bana (någob form av utbildning med grundtips är ju aldrig fel, och självinsikten är såpass att du skaffar en hoj du kan skrota utan att gråta blod).
Det ger mer än alla gizmos i världen...

Så viktigast av allt - shoppa en 600a.

Har du blivit återförsäljare av Bazzaz?

QS & TS kommer automagiskt med en Bazzzaz på en kawazaki 125a?

Har du blivit återförsäljare av Bazzaz?

QS & TS kommer automagiskt med en Bazzzaz på en kawazaki 125a?
Nej verkligen inte. Jag lagar hjärtan på arbetstid och kör Husaberg på lediga stunder. Har ingen verksamhet i mcbranchen alls faktiskt.

Bazzaz heter bolaget sedan säljer de boxar i olika utföranden med eller utan tc qs mappning osv.

Honda CBR 1000RR Fireblade blev helt ombyggd f.o.m 2008.Dvs för fyra år sedan.Jämfört med tidigare versioner så fick den ett nytt chassi med nya kåpor och man skippade kassettväxellådan där den även fick en tvåstegad slirkoppling.Motorn byggdes om helt med lättare kolvar, större luftburk och kortare titanventiler vilket gjorde fem hästar extra med en turbinliknande gång med ett ganska jämt effektregister över hela varvtalsskalan.2008 års version kunde tyvärr dras med en onormalt hög oljeförbrukning.ABS kostade 10 000:- extra och höjde vikten med tio kg.

Riktpris enligt Allt om MC.

2008 : 75 000:-

2009 : 85 000:-

2010 : 95 000:-

2011 : 115 000:-

2012 : 150 000:-

Last edited:
Givetvis, men faktum kvarstår. Ett elektriskt problem uppstod och det fanns inte en enda ECU i världen för att ersätta den det var fel på. Om jag förstått saken rätt så är just reservdelar något Aprilia har haft problem med rätt länge till deras moderna hojar.

Nog om detta dock.

Jag instämmer med Boris och MrRoos gällande Bazzaz. Billigt alternativ som faktiskt funkar och du får allt i ett paket. TC, QS och bra elektronik / programvara till att ställa in bränslemappar.

Bazzaz är som Power Commander. Gör exakt samma sak fast bättre enligt vad jag hört från de som använder det.

Grundsystemet heter Bazzaz Fi (fuel injection), där det bara är en databox för att ändra bränslemapp och sånt där. Detta system går att utöka med Traction Control och Quickshifter.

Kostnader ligger kring $800-900 för "värsta" kittet och då ingår allt ovan samt en mappswitch för att ändra bränslemapp men även en liten ratt där du kan justera känsligheten / ingreppet på TC:n. Har för mig att det även följer med en indikeringslampa så man ser när TC:n arbetar. Till allt detta ingår givetvis programvara för att justera allt du kan tänkas behöva justera.

Installation är i princip plug-and-play. Monterade på ett Bazzaz kitt på min KTM här i höst. Tog inte många timmar. Följer med utförliga instruktioner.

Jag förstår inte varför alla ska klaga på aprilias reservdelar....jag har 5 aprilior och har aldrig haft något störe bekymmer....går sällan sönder, behöver man delar så beställer man från ett biligare uk eller usa.

Aprilians skruvar i kopplingen är ivarjefall loctitade som tydligen ktm har lite problem med :).

Men om alla ska bli livrädda för att EN ecu krånglar åt aprilian....bmw hojarna är det ju aldrig några problem med :), växellådorna m.m håller jätte bra!, Hondas 08 kolvringar är jätte bra!.

Men det är bara aprilia hojarna det är fel på! :)

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park