Mosfet och LiFePO4 2Ah?

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha TR1
Hojen laddar med ca 15-15.5V så en ny regulator lär behövas till ett LiFePO4.
Någon som vet vad för Mosfet jag kan köpa till en Honda CM400T?

Funderar på LiFePO4 från Biltema.
2Ah borde räcka till min Honda CM400T (el & kickstart) vilket motsvarar kraften från 4Ah enligt Biltema eller 120 CCA precis som deras vanliga 9Ah batteri.
 
Last edited:
Hojen laddar med ca 15-15.5V så en ny regulator lär behövas till ett LiFePO4.
Någon som vet vad för Mosfet jag kan köpa till en Honda CM400T?

Funderar på LiFePO4 från Biltema.
2Ah borde till min Honda CM400T vilket motsvarar 4Ah enligt Biltema. 120 CCA precis som deras vanliga 9Ah batteri.
Det låter som väldigt hög spänning.
Mäter du utan batteri, eller med?

15,5V är för högt hur som helst.
 
@hannus det är taget från amerikanskt hondatwinforum. Jag ska mäta själv, återkommer.
Om det visar sig att spänningen ligger runt 14V vet du då om det då ok att koppla på LiFePO?
 
@hannus det är taget från amerikanskt hondatwinforum. Jag ska mäta själv, återkommer.
Om det visar sig att spänningen ligger runt 14V vet du då om det då ok att koppla på LiFePO?
Japp, då fungerar det.
Och om det är 15,5V, uppmätt med en korrekt multimeter, då är spänningen för hög för alla batterityper.

Men man kan bli lite lurad om man mäter helt obelastad, det vill säga utan tillkopplat batteri, eller annan last, eftersom växelspänningen oftast inte är helt likriktad.

Men. prova att mäta, så kan man ta det därifrån.
 
Jag har batteri i hojen men tyvärr dog det i vintras. Min digitala hastighetsmätare Daytona Asura får fnatt och funkar knappt när jag provkörde. Kanske stänger den av sig pga för hög volt?
Kan koppla på bilbatteriet så blir väl mätningen iaf korrekt.
 
Jag har batteri i hojen men tyvärr dog det i vintras. Min digitala hastighetsmätare Daytona Asura får fnatt och funkar knappt när jag provkörde. Kanske stänger den av sig pga för hög volt?
Kan koppla på bilbatteriet så blir väl mätningen iaf korrekt.
Ja, och det kan vara så att det blir för "dålig" likspänning, det vill säga mer mot en till hälften likriktad växelspänning, och då kan du få konstiga fenomen.
 
Kopplade på ett bra batteri.
Ca 14,5-14,6V hade hojen vid tomgång och varvade jag gick den ned till strax över 14V.
Då är det väl ok att koppla på ett LiFEPO.

LiFePO Specs:
Spänning12 V DC
Kapacitet2,0 (4,0) Ah
CCA EN120
Laddningsspänning14,4 ± 0,5 V DC
LaddningsströmStandard 1, max. 10 A
 
Last edited:
Jag har en väldigt begåvad laddare, den laddare LiFe till 14.4 V (Pb till 14.7 V).
 
Jag har en väldigt begåvad laddare, den laddare LiFe till 14.4 V (Pb till 14.7 V).
Just det. Då måste jag köpa en laddare också men det blir väl från Biltema samtidigt som batteriet.

Denna borde duga. 4A räcker och jag ser att laddningsspänningen är 14,4V för litium.

 
Last edited:
Ett litiumbatteri klarar /kan ge högre spänning än bly dito…?
Typ 3,6 volt per cell + 20% för laddningen 👍
 
Kanske blir en framöver som säkert är snäppet bättre för det 2Ah LiFEPO4 jag köpte.
Det står så här om Mosfet regulator men det är säkert marginellt:

- Lägre bränsleförbrukning: Mindre belastning på statorn vilket resulterar i att motorn inte måste jobba lika hårt, som i sin tur påverkar bränsleförbrukningen.
- Förlänger batteriets livstid: Då regulatorn öppnar och stänger mycket snabbare så minskar risken för överladdning som då förlänger livet på batteriet.
- Höjer motoreffekten: Då regulatorn minskar påfrestningen på statorn så höjs även motorns effekt.
 
Kanske blir en framöver som säkert är snäppet bättre för det 2Ah LiFEPO4 jag köpte.
Det står så här om Mosfet regulator men det är säkert marginellt:

- Lägre bränsleförbrukning: Mindre belastning på statorn vilket resulterar i att motorn inte måste jobba lika hårt, som i sin tur påverkar bränsleförbrukningen.
- Förlänger batteriets livstid: Då regulatorn öppnar och stänger mycket snabbare så minskar risken för överladdning som då förlänger livet på batteriet.
- Höjer motoreffekten: Då regulatorn minskar påfrestningen på statorn så höjs även motorns effekt.

Jämfört med en fungerande konventionell likriktare/regulator så stämmer inget av det där. Visst är MOSFET-varianten lite bättre men i praktiken så lite att det inte gör någon märkbar skillnad. Den stora skillnaden är att den går svalare och håller längre.
 
Jag tycker att man skall lägga större fokus på om det är en serie- eller en shuntregulator, än vilken typ av transistorer som används.
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top