Morgontrött Duke -05

Werner

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Stockholm
Hoj
SR 500 -80, KTM Duke -05
Hej,

Min Duke är morgontrött! Varje morgon, oavsett temperatur, luftfuktighet osv är den seg att få igång. Jag får stå och gnida på starten ett bra tag, ibland i flera omgångar med avgasknallar som inte är bra för hygienen i de nedre regionerna som följd. I övrigt är det aldrig några problem att få igång den. När jag t.ex. ska hem från jobbet och hojen har stått lika länge som under natten (nåja, nästan i alla fall) är det aldrig några problem.

Nån som har någon ide om vad det beror på?

/Werner
 
Du kanske ska natta duken lite tidigare på kvällen och inte vara ute så sent med den.. :D
 
Bestyckningen skulle jag gissa på. Använder du choke när den är kall? Skillnad om du inte använder choke?
 
Gissningar
1 Du glömmer att choka:D

2 lågfartsmunstycket är för litet eller skitigt.. (Har du fullflåsavgas och org låfarstmunstycke?)

3 för högt ställd tomgång

4 Batteri dåligt?

5 För högt ställd flotörnivå och lutar mycket på sidostödet (flödar över) Prova iså fall ställa den rakare!! eller stäng soppakran
 
Hej,

I morrse ville den inte alls! Efter 3 långa försök var batteriet slut.
Jag har vart inne på att det skulle vara batterirelaterat så jag hade precis laddat batteriet fullt och det ska vara friskt enligt min batteriladdare. Kanske kan vara det ändå? Det borde väll tåla mer än tre startförsök?

Har testat med choken i lite olika lägen utan att märka någon större skillnad, men inte helt avslagen.

KN-filter och orginalsystem, större huvudmunstycke men inget gjort åt pilotmunstycket så vitt jag vet.

Boost 3: Starta med soppakranen avslagen, hur funkar det?

/Johan
 
Hej,

I morrse ville den inte alls! Efter 3 långa försök var batteriet slut.
Jag har vart inne på att det skulle vara batterirelaterat så jag hade precis laddat batteriet fullt och det ska vara friskt enligt min batteriladdare. Kanske kan vara det ändå? Det borde väll tåla mer än tre startförsök?

Har testat med choken i lite olika lägen utan att märka någon större skillnad, men inte helt avslagen.

KN-filter och orginalsystem, större huvudmunstycke men inget gjort åt pilotmunstycket så vitt jag vet.

Boost 3: Starta med soppakranen avslagen, hur funkar det?

/Johan

Du kan mycket väl ha kortslutet batteri,, Kan visa rätt strömstyrka obelastad men tar slut fort!! Låna ett batteri från typ trädgårdtrakror,skoter snöslunga ,båtmotr ,bil,flygplan ,,,,:ja du förstår:D Koppla förbi det äckliga org batteriet dvs ta startkablar till en bil men gå förbi batteriet på cyckeln!! (ta bort) Men jorda även batteriet i ramen!! Går den rakt av då så köp nytt batteri:tummenupp

Starta med soppakran avslagen går finfint Den går i ca 1-2min
 
Har du provat att kicka? Den är ju ganska enkel att få igång med kick, bara man lärt sig tekniken. Är startmotorn trött eller gnetar den på i bra fart?
 
Startmotorn snurrar i normal fart så vitt jag kan bedömma (utom i morrse då när batteriet dog). Det underliga är att det bara är å mornarna den är svår startad, aldrig när jag ska hem från jobbet eller har gjort kortare stopp.

Ska testa med ett friskt batteri till att börja med, återkommer med resultat.

/Johan
 
Har nu testat med ett nytt batteri, räckte till tre försök sen var det också dött. Plockade fram ett bilbatteri och startkablar, då blev det betydligt bätter fart på startmotorn men det tog ändå ett bra tag innan den hosta igång.

Tänkte kolla stiftet, måste man plocka av tanken för att komma åt? Hur gör man i så fal det på enklaste sätt?

/Johan
 
Har nu testat med ett nytt batteri, räckte till tre försök sen var det också dött. Plockade fram ett bilbatteri och startkablar, då blev det betydligt bätter fart på startmotorn men det tog ändå ett bra tag innan den hosta igång.

Tänkte kolla stiftet, måste man plocka av tanken för att komma åt? Hur gör man i så fal det på enklaste sätt?

/Johan

Finns kick?
När du väl fått igång den går den helt riktigt då ,,Full effekt?? Även på tomgång? Bra gassvar?
Hur långt har den gått? och mil från senaste ventiljustering?
Låter som att man måste gå igenom förgarsaren noggrant också!!

Ta en liten extrasväng förbi mig så kan jag titta på den:D
 
Har nu testat med ett nytt batteri, räckte till tre försök sen var det också dött. Plockade fram ett bilbatteri och startkablar, då blev det betydligt bätter fart på startmotorn men det tog ändå ett bra tag innan den hosta igång.

Tänkte kolla stiftet, måste man plocka av tanken för att komma åt? Hur gör man i så fal det på enklaste sätt?

/Johan

Tanken kan sitta kvar när man byter stift.

Om det finns bra gnista så får den antagligen för lite, eller för mycket bensin :tummenupp

Tips: Kolla stiftet, färg ? rengöring av filter och förgasare. Ventil justering ?
 
Försökte igen med ett nyladdat batteri efter att ha tömt förgasaren på soppa via den stora muttern i botten, ingen skillnad, batteriet slut efter tre försök.

Lackade ur på elstartshelvetet, fällde ut kicken och fick igång den på andra försöket! Jag skulle ha lyssnat på alla kloka råd från SR-klubbens forum och aldrig köpt någon damcykel! Hädan efter är det kicken som gäller.

Nån som plockat bort elstart och batteri på sin Duke eller annan LC4:a? Borde ju bli en lättning på minst 5 kg.
 
Nån som plockat bort elstart och batteri på sin Duke eller annan LC4:a? Borde ju bli en lättning på minst 5 kg.

Det går att göra och det finns lock som man sätter dit över hålet som blir kvar. Inget jag gjort själv, men läste om det för många år sedan på det Holländska monomaniacs-forumet. Inga konstigheter att få bort grejerna. Lättningen blir något i trakten av 3,5 - 4 kg har jag för mig (sådär mellan tummen och pekfingret).
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top