Mordhotad via sms!

des skrev:
2580572 Hej,

en nära bekant har dom senaste dagarna mottagit en mängd sms med oerhört grova påhopp och även hot.
Avsändaren är anonym.

Eftersom hon inte är speciellt gammal så försöker jag hjälpa henne så gott jag kan och ringde direkt till polisen som sa att jag skulle ta kontakt med operatören.

Operatören är Halebop och är så pass fattiga att dom inte ens har kundtjänst, det går endast att nå dom via mail.

Finns det någon här som är insatt och kan hjälpa mig?
Jag vill inte gå via polisen utan får helst namnet på personen själv.

Tack på förhand om någon vet!

halebop ägs väl av telia-sonera, ring till dom och få nått nummer?

Du kan ha en liten schans att få ut namn och nummer på personen från telia.
Men jag skulle nog ändå råda att ta de via polisen. Så du/ni inte riskerar något pga att du/ni vill ha fram namn och nummer.

Tyvärr kan de vara så att personen som smsar detta inte har reggat sig på kortet och då blir de mcyke svårt att få tag på denne.

Lycka till i alla fall.

Du kan ta reda på nummer. Det kostar 500 spänn hos Telia och kräver en troligen även en anmälan.

UrbanTiger skrev:
2580612 Det ska inte spela någon roll om kortet är reggat eller inte. Det finns nått som heter IMEI-nummer som är själva telefonens ID. Med operatörens logg så bör man i så fall kunna spåra övrig trafik och via spaning hitta telefonens användare.
För övrigt så kan man ju själv ringa nummret och se vem som svarar. Förslagsvis från någon annan än den drabbade tjejens telefon då..

Sant de glömde jag...

Du kan få ut uppgifter via operatören om det är polisanmält. Sedan gör polisen en förfrågan till Telia som beroende på allvarlighetsgraden som bedöms om det ska gå vidare. Antingen tar polisen uppgifterna och går vidare eller så lämnas de ut till er för att kunna sms tillbaka och fråga, vad fan håller ni på med.

Det troligaste i sådana här situationer med en operatör inblandad är att det är Polisen som får uppgifterna.

Personuppgifter lämnas aldrig ut direkt till en privatperson/företag utan att det finns en polisanmälan i botten. Det är bolagspraxis hos alla operatörer för att skydda den personliga integriteten så att inte vem som helst kan begära ut uppgifter om vem som helst (tänk hemligt nummer, skyddad identitet osv).

Så gör en polisanmälan och gå vidare från där...

Lägg ut numret här bara så kan ju alla skicka ett hot sms var :D
Sms bomba skiten bara...

Inget nummer.
Fixa fram det.

Kan man inte spåra IMEI via satelit.
Finns ett stöldsystem som bygger på att man planterar en gammal påslagen mobiltelefon i sin bil eller motorcykel, man kan sedan spåra telefonen via nätet och på så vis få reda på exakt var den är, sitt fordon då dvs eller vad det nu är.
Kommer inte ihåg vad det heter.

I bästa fall kunde ni ju hittat avsändaren och sen ....... :D

Jösse skrev:
2580860 Inget nummer.
Fixa fram det.

Kan man inte spåra IMEI via satelit.
Finns ett stöldsystem som bygger på att man planterar en gammal påslagen mobiltelefon i sin bil eller motorcykel, man kan sedan spåra telefonen via nätet och på så vis få reda på exakt var den är, sitt fordon då dvs eller vad det nu är.
Kommer inte ihåg vad det heter.

I bästa fall kunde ni ju hittat avsändaren och sen ....... :D

det är nog ett GPS-spårningssystem med SIM-enhet du tänker på. Finns inte i vanliga mobiltelefoner.

des skrev:
2580572 Hej,

en nära bekant har dom senaste dagarna mottagit en mängd sms med oerhört grova påhopp och även hot.
Avsändaren är anonym.

Eftersom hon inte är speciellt gammal så försöker jag hjälpa henne så gott jag kan och ringde direkt till polisen som sa att jag skulle ta kontakt med operatören.

Operatören är Halebop och är så pass fattiga att dom inte ens har kundtjänst, det går endast att nå dom via mail.

Finns det någon här som är insatt och kan hjälpa mig?
Jag vill inte gå via polisen utan får helst namnet på personen själv.

Tack på förhand om någon vet!

polisanmäl, låt polisen göra sitt jobb å hoppas att de tar tag i det. Såna där småungar som håller på o hotar tar man tag i direkt..det fortsätter annars.

Plocka fram så att ni kan visa polisen vad ni menar i klartext. Jag tror polisen tar tag i saken på allvar för mordhot är jävligt allvarligt i deras arbete även om det kommer från någon seriemördare eller någon spydig moppekille

Har en tjejkompis som blev utsatt for hot och dyligt via anonyma telefonsamtal. Efter en polisanmälam och en erlagd avgift till mobiloperatören, kunde hos se vem som ringde även om de ringde från skyddat nummer. Dem personerna ringer inte till henne något mera :tummenupp

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg