Mordförsök

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Igår skulle jag ut på min GSXR600 av 1998 års modell.
Frambromsen fungerade dock bara varannan gång man bromsade, antingen slog den i handtaget utan någon som helst bromsverkan eller så var den helt normal. Efter att ha tillfrågat diverse "expertis" i ärendet så lutar det nu åt två olika scenarier:

A)Mordförsök - min granne gillar kanske inte mig alls :gråta
eller
B)Kolv/Pump i bromsen är trasig

Det här skall så klart grundligt undersökas, men om det bu är alternativ B:

Kan ett sådant fel uppstå utan förvarning? Även under körning? I så fall är det lättare än lätt att dö. :skrämd Jag körde hojen i Onsdags utan några som helst bekymmer, fem stillastående dagar senare så händer detta.

Tjena hade samma sak på min gsxr600,luftade bromsarna ett antal ggr men utan något resultat sen visade sig att jag kan fått bromsskiva sne när jag krängde av framdäcket i däckmaskinen.Kolla upp om dom är raka,Ett tips bara för min broms var lika dan den.Lycka till

Cowsi skrev:
Tjena hade samma sak på min gsxr600,luftade bromsarna ett antal ggr men utan något resultat sen visade sig att jag kan fått bromsskiva sne när jag krängde av framdäcket i däckmaskinen.Kolla upp om dom är raka,Ett tips bara för min broms var lika dan den.Lycka till

Mycket intressant. Speciellt då jag precis innan försökte rulla ut hojen med skivbromslås på...

Markus skrev:
Mycket intressant. Speciellt då jag precis innan försökte rulla ut hojen med skivbromslås på...
Kan ju vara så att du får in luft någonstans med... hmm inget läckage???

kör en bit bromsa bara med bakbromsen stanna o känn på skivorna fram e någon av dem varma är risken stor att en skiva e skev men du brukar kunna känna att det pulserar i handtaget om du bromsar försiktigt

UrbanTiger skrev:
Det kan som sagt vara en skiva som är skev alternativt att den glappar i nitningen såpass att den klarar att pressa ut kolvarna i oket.
Läste att det var ett problem som kunde uppstå på R1:or i samband med styrvobbel just på grund av att skivorna fladdrar när det inträffar.
Fast då är ju skilnaden förstås att inte skivorna blir vinda, fast det lär iofs inte vara så kul att tappa bromsverkan ens en gång.
Jag håller med resonemanget i övrigt, en skiva kan vara vind.
Hade det varit luft hade du fått effekten att du måste pumpa upp trycket varje gång du vill bromsa, vad jag förstår har du ibland full broms redan på första trycket på greppet.

Tack för all input. Imorgon ska ärendet undersökas grundligt.

Undrar fortfarande om någon vet huruvida felet skulle kunna uppstå under körning - oavsett vade det nu är för fel.

Låter som om teorin med skivbromslåset verkar vara den troligaste.

Jag hamnade i lecakulorna på Anderstorp på grund av lösa nitar till skivorna på just en GSXR 600 en gång. Samma symptom.

Jag har i och för sig lösa nitar på Firebaden också, men det är inga problem med den. Antar att det skiljer sig från modell till modell.

pilsner

Om det nu är skev skiva, köper man nödvändigtsvis en ny då? Det här med nitar som kan ha lossnat, om det är fallet: sätter man dit dem igen eller kasserar man hela skivan?
]

Är skivan vind skulle då jag byta iaf, på bilar kan man ju svarva skivorna men på hojar gäller nytt.
En del har ju lyckats slagit på skivan för att få dem raka igen, men det skulle då jag inte lita på, bromsar är viktiga.

Låter ju solklart som det berömda "skivbromslåstricket".

Dock finns det en annan möjlighet också och det är att packningarna i huvudcylindern funderar på att gå hem. De kan alltså börja läcka så att vätskan helt eller delvis passerar packningen och trycks upp i behållaren. Då får man samma symtom (och utan externa läckage). Men kolla du skivan först, det är med stor sannolikhet den som har tagit stryk.

Robban_C skrev:
Låter ju solklart som det berömda "skivbromslåstricket".

Dock finns det en annan möjlighet också och det är att packningarna i huvudcylindern funderar på att gå hem. De kan alltså börja läcka så att vätskan helt eller delvis passerar packningen och trycks upp i behållaren. Då får man samma symtom (och utan externa läckage). Men kolla du skivan först, det är med stor sannolikhet den som har tagit stryk.

Ok, ska kolla båda. Men om det är cylindern, kan det även inträffa under färd? Bara "så där"?

Markus skrev:
Ok, ska kolla båda. Men om det är cylindern, kan det även inträffa under färd? Bara "så där"?
Nja, det inträffar oftast (alltid?) löpande, dvs felet kommer smygande och blir värre och värre. Man kan nog inte säga hur lång tid det tar från att det börjar tills det är akut, det kan nog säkert variera.
Ett vanligt symtom på detta fel är att handtaget (pedalen om det är bil) tar långt in (ner på bil) om man trycker in handtaget sakta medan det tar långt ut om man är rapp med fingrarna (då byggs trycket upp snabbare -> läpparna på tätningen trycks ut mot cylinderväggen tidigare -> handtaget "tar" tidigare).

Men som sagt, det luktar skivbromslåstricket ända hit så kolla du det i första hand.

Back