[moraltantsvarning] Gnäll fan inte..

Status
Ej öppen för fler svar.

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
T7
Börjar bli seriöst trött på alla som kör som 'svin', blir av med lappen och sen kommer hit och postar otaliga hattrådar över hur idiotiska, dumma och elaka poliserna är. För visso ska väl jag högaktligt skita i det men nu har man ju möjlighet att gnälla lite så..

Det är ju liksom en faktor man MÅSTE räkna med när man kör för fort. När nålen passerar +30km/h så måste man ju fan inse att man riskerar körkortet eller är det så att man förtränger det?

Jag kör absolut inte lagligt alla gånger och vill inte heller agera nån moraltant men det är ju trots allt DITT fel när DU kör för fort och blir av med lappen. :notme

Gasa gärna men gnäll inte när lappen ligger i fickan på en konstapel.

Goines skrev:
Börjar bli seriöst trött på alla som kör som 'svin', blir av med lappen och sen kommer hit och postar otaliga hattrådar över hur idiotiska, dumma och elaka poliserna är. För visso ska väl jag högaktligt skita i det men nu har man ju möjlighet att gnälla lite så..

Det är ju liksom en faktor man MÅSTE räkna med när man kör för fort. När nålen passerar +30km/h så måste man ju fan inse att man riskerar körkortet eller är det så att man förtränger det?

Jag kör absolut inte lagligt alla gånger och vill inte heller agera nån moraltant men det är ju trots allt DITT fel när DU kör för fort och blir av med lappen. :notme

Gasa gärna men gnäll inte när lappen ligger i fickan på en konstapel.

precis.. man får ju ta konsekvenserna av sitt agerande, som med allt annat man gör.. svårare än så är det ju inte.

börjar likna dagis det här. var o en är ansvarig för sina handlingar. man börjar ju undra över mognaden på en del här..

Ähh lite gnäll är väl allrajt, var själv rätt trötter på polisen när jag blev av med kort och en näve pengar.
Annars kan man be alla som kört för fort och klotat hålla käften med eftersom det minsann finns en massa folk på sjukhus som har det ännu jävligare utan att ha gasat på en hoj,

Blir man förbannad på att folk kör för fort på sin R hoj är man väl ute i ogjort väder. Blir man förbannad för att folk beklagar sig för att de blir utsatta av länsstyrelsens trafikpolitik är man väl ute i ännu mer ogjort väder.

/Felix :1pajas

Klart man blir sur om man torskar! Men är det verkligen så många som gnäller på snuten och säger att dom är idioter? Tycker mest att folk skriver "jävla skit, jag vart av med lappen" Och inte "den jävla snutfan tog mitt kort! HAN SKA DÖ!"
Men men...

Re: Re: [moraltantsvarning] Gnäll fan inte..

ambulans skrev:
precis.. man får ju ta konsekvenserna av sitt agerande, som med allt annat man gör.. svårare än så är det ju inte.

börjar likna dagis det här. var o en är ansvarig för sina handlingar. man börjar ju undra över mognaden på en del här..
Ni gör det felet at ni förväxlar lag med rätt.

Vi brukade varje jul ha en middag för hustruns vänner och kollegor. Där satt vi sedan, jag och nio jurister - advokater, åklagare och domare. De var ena riktiga jävlar på lagarna, deras ordalydelse, uttolkning och tillämpning. Däremot var det lite si och så med deras rättsupopfattning. Eller säg så här; den skilde sig i många avseenden påtagligt från min (och er).

Det är nästan så man börja undra om en del här verkligen begriper vad ett rättssystem är, hur det kommer till och hur det tillämpas. Vad säger ni t ex om att domare sover under pågående förhandling, eller att de är berusade?

Ni kan melodin:
"Barnatro, barnatro..."

Re: Re: Re: [moraltantsvarning] Gnäll fan inte..

Bingo skrev:

Vad säger ni t ex om att domare sover under pågående förhandling, eller att de är berusade?

ja.. återigen man får ju ta konsekvenserna av sitt agerande.

Re: Re: Re: Re: [moraltantsvarning] Gnäll fan inte..

ambulans skrev:
ja.. återigen man får ju ta konsekvenserna av sitt agerande.
Det är ett skitresonemang som inte har någon som helst relevans. Det förstår du om du betänker att det kan användas, och används, för att skära händerna av tjuvar, döda politiska meningsmotståndare och stena otrogna kvinnor. Det kan alltså användas för att motivera vilket rättsövergrepp som helst.

Notera att jag inte jämställer något ovan, jag bara avfärdar argumentet som sådant. För det är verkligen ett skitargument.

Men,,,, Även om man anser att "var och en skall ta konsekvenserna av sitt handlande", så motsäger det inte möjligheten för empati även om en del här inte känner sympati.

Re: Re: Re: Re: Re: [moraltantsvarning] Gnäll fan inte..

Bingo skrev:
Det är ett skitresonemang som inte har någon som helst relevans. Det förstår du om du betänker att det kan användas, och används, för att skära händerna av tjuvar, döda politiska meningsmotståndare och stena otrogna kvinnor. Det kan alltså användas för att motivera vilket rättsövergrepp som helst.

Notera att jag inte jämställer något ovan, jag bara avfärdar argumentet som sådant. För det är verkligen ett skitargument.

ja nu har ju inte vi det tankesättet i sverige att vi skär händerna av folk som stjäl.. eftersom såna straff inte löser några problem.. men om du tror att en domare kan sitta på fyllan under pågående förhandling utan att få konsekvenser av det... då är vi defenitivt inte på samma plan...

supernaut skrev:
Men,,,, Även om man anser att "var och en skall ta konsekvenserna av sitt handlande", så motsäger det inte möjligheten för empati även om en del här inte känner sympati.

klart man har empati o sympati... men knappast för dom som kör 200 genom en poliskontroll o blir av med körkortet, sen postar en massa här om att poliser är dumma i huvet osv...

då har ja hellre sympati osv.. för de som kör så , o sen tar sitt straff utan tjafs...

Själv tycker jag att polisen borde ta fast ALLA fortkörare utom MIG! Jag kör ofta för fort (dock aldrig på 30-sträcka och mycket sällan på 50) så jag säger bara att mera poliser vore bättre men ge faan i mig och min hoj!

:p :rolleyes: :rodnar :finger :slicka :brynad :crash :rock :fatta!

HAHAHA... måste väl få skoja till det lite men själv har jag blivit av med lappen en gång på motorvägen och vet hur det känns. Jag tror att ALLA här inne någon gång kört over körkortsgränsen så låt de som vill gnälla om det gnälla en stund, det går över.

Re: Re: Re: Re: Re: Re: [moraltantsvarning] Gnäll fan inte..

ambulans skrev:
.. men om du tror att en domare kan sitta på fyllan under pågående förhandling utan att få konsekvenser av det... då är vi defenitivt inte på samma plan...
För att förtydliga; detta är inte vad jag tror, det är vad jag vet. :tummenupp

Visst är det bra med poliser.
Men man kommer till en viss gräns där man helt enkelt har sett för mycket.
Vad i H*vete sysslar vissa grisarslen med???
Alla har väll rätt att vara lite ledsna när man blivit bestulen på en näve pengar och får åka trådbuss hela sommaren :mad:

Men en sak är säker, det gnälls för mycket här :zpy :mattias

ambulans skrev:
klart man har empati o sympati... men knappast för dom som kör 200 genom en poliskontroll o blir av med körkortet, sen postar en massa här om att poliser är dumma i huvet osv...

då har ja hellre sympati osv.. för de som kör så , o sen tar sitt straff utan tjafs...

Jag har alltid tagit mitt straff utan att gnälla en sekund, det är länsstyrelsen som tar mitt körkort som jag inte vill ha att göra med.
Bingo har helt rätt i det han skriver, jag känner en del advokater, domare osv, tillräckligt för att höra vad som egentligen försigår och det som Bingo skriver är inte konstigt, jag har hört samma grejer.
Sen om domaren är packad på DIN rättegång så är det inte han som tar konsekvernserna av sitt handlade det är DU som tar konskeverna, både dina och hans.!

Re: Re: Re: Re: Re: [moraltantsvarning] Gnäll fan inte..

Bingo skrev:

:tummenupp

Helt rätt och riktigt.
Man får ju givetvis ta konsekvenserna av sitt handlande, men samtidigt kan man ju vara förbannad och sned och anse att konsekvenserna av ens handlande inte är riktigt rättvisa.
När det gäller körkortsfrågor, jag har loosat mitt körkort 3 ggr, 1 gång anser jag det varit helt rätt och riktigt, de två andra gångerna tycker jag det varit rent löjligt.
Första gången(av de två felen från staten), 137km/h på 90-sträcka med hoj och omkörning av en lastbil lastbil som lastat sand som blåste över mig, det andra tillfället omkörning av en lastbil, 141,3km/h på 110-väg, där jag legat med farthållaren på resten av vägen ställd på 115km/h..
Visst, reglerna är sådana, men jag tycker en del regler suger, därför svär jag och retar mig på en del trafikpoliser som inte "bara gör sitt jobb" utan tolkar regler på sådant sätt att det skapar mig merarbete, som när de skickade min hoj på ombesiktning, för en helt laglig nummerplåt(hojen besiktigad en vecka tidigare utan anmärkning) osv. Eller ombesiktning för en trasig glödlampa.

Felix skrev:
Jag har alltid tagit mitt straff utan att gnälla en sekund, det är länsstyrelsen som tar mitt körkort som jag inte vill ha att göra med.
Bingo har helt rätt i det han skriver, jag känner en del advokater, domare osv, tillräckligt för att höra vad som egentligen försigår och det som Bingo skriver är inte konstigt, jag har hört samma grejer.
Sen om domaren är packad på DIN rättegång så är det inte han som tar konsekvernserna av sitt handlade det är DU som tar konskeverna, både dina och hans.!

förklara då för mig hur vi ska ha det i sverige ... ska vi skita i allt.. låta alla köra som dom vill... låte tjuvar härja fritt... osv..
du kan ju stolpa upp lite regler här.. vi kanske ska stänga alla polisstationer.. ???

klart som fan att de finns domare som är på fyllan... de finns det i alla yrken.. poliser. avdokater.. läkare.. piloter som flyger dig till kanarieöarna.... men dom får sina bananer varma dom åxå.. i form av vård förhoppningsvis..
tack o lov så är det ju undatagsfall... men så länge det är den mänskliga faktorn inblandad så ser det ur på det viset.. TYVÄRR !!

ambulans skrev:
förklara då för mig hur vi ska ha det i sverige ... ska vi skita i allt.. låta alla köra som dom vill... låte tjuvar härja fritt... osv..
du kan ju stolpa upp lite regler här.. vi kanske ska stänga alla polisstationer.. ???
:confused:

Jag fatar inte riktigt vart du vill komma med ovanstående. Mitt resonemang begränsas till körkortsfrgor.

ambulans skrev:

Det finns ju mellanting, visst är det inte godtagbart att köra 200 på 50-väg, det tycker jag ska vara straffbart, men att köra 150 på motorväg anser jag inte är något som ska vara straffbart. Nu är det visserligen straffbart, men väldigt många skiter i det, när en lag som majoriteten skiter i, har den tappat sitt rättfärdigande, som när snitthastigheten på e4'an genom östergötland ligger på 120km/h.
Lagar måste utvecklas precis som övriga samhället gör.
Om folk (majoriteten)vill leva i anarki, råna och mörda folk(i det extrema fallet), så är det tyvärr så att man får anpassa sig, nu tror jag inte majoriteten ställer upp på det, däremot skulle jag tro att de flesta håller med om att vi kan åka 140km/h på större vägar utan problem..

raver skrev:
Alla har väll rätt att vara lite ledsna när man blivit bestulen på en näve pengar och får åka trådbuss hela sommaren :mad:

Men en sak är säker, det gnälls för mycket här :zpy :mattias

Där har vi den springande punkten! Jag skulle ha stor sympati för den som säger: Fan, i dag klantade jag mig, jag körde på tok för fort och åkte dit! Det svider att skulle betala och klara sig utan körkort!.

Men tänk en gång till... bestulen på en näve pengar? Av vem då?

När man tar körkort så lär man sig ju vad som gäller. Väljer man att överträda reglerna så vet man ju redan konsekvenserna. Det kan ju knappast vara en överraskning att man blir av med kortet om man kör för fort?

oFFkeFF skrev:
Det finns ju mellanting, visst är det inte godtagbart att köra 200 på 50-väg, det tycker jag ska vara straffbart, men att köra 150 på motorväg anser jag inte är något som ska vara straffbart. Nu är det visserligen straffbart, men väldigt många skiter i det, när en lag som majoriteten skiter i, har den tappat sitt rättfärdigande, som när snitthastigheten på e4'an genom östergötland ligger på 120km/h.
Lagar måste utvecklas precis som övriga samhället gör.
Om folk (majoriteten)vill leva i anarki, råna och mörda folk(i det extrema fallet), så är det tyvärr så att man får anpassa sig, nu tror jag inte majoriteten ställer upp på det, däremot skulle jag tro att de flesta håller med om att vi kan åka 140km/h på större vägar utan problem..

Det tråkiga med hastighetsbegränsningar är ju att de måste anpassas till minsta gemensamma nämnare. Du kan tex. inte ändra skyltarna beroende på väder tex. Vore ju kanon om alla kunde ha personliga gränser anpassade till ditt fordon, gällande väglag och väderförhållanden och din skicklighet som förare. Detta är ju givetvis inte genomförbart men jag hörde att i Italien kan du betala extra skatt för att få köra fortare på motorväg med ditt fordon, det är ju en fin idé tycker jag. Kanske skulle besiktningen sätta hastighetsbegränsningar på personfordon, vissa ruckel på vägarna borde ju inte få framföras överhuvudtaget. :(

Status
Ej öppen för fler svar.
*/ ?>
Nyheter
MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Fullt drag på mc-mässan i Jönköping!

Bikes monter full till bred...

Nya Indian Chief Vintage

I kölvattnet av att ha spar...

MotoGP 2026: kalender och förare

MotoGP-kalendern och förarn...

Benavides till dramatisk Dakar-seger

Luciano Benavides, som gick...

Gotland Ring Bike Week 2026 – rabatt på färjan klar!

Alldeles nyss fick vi klart...

Michelin lanserar Anakee Adventure 2 – nytt adventuredäck med fokus på väg, men redo för grus!

Michelin breddar sitt adven...

Svensk auktion med tävlingshojar

Det svenska företaget Antiq...

Officiella: Harley-Davidsons 2026-nyheter

Efter att Cruiser-programme...

WP kliver in i bromsvärlden – lanserar helt nya bromssystem

WP har länge varit synonymt...

Back