Moralfråga - När någon du känner "dummar sig".

Jag antar att du stör dig på "helheten" men jag måste bara fråga vad det är som störst dig när de kör utan skylt?

För jag kör också utan skylt ibland och det är ingen som har sagt ngt om det.

Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk
 
Att köra utan skylt är som att gå i ett demonstrationståg eller på en fotbollstävling med dolt ansikte: man står inte för vad man gör.
Dessutom drar skyltbrist omedelbart till sig uppmärksamhet från lagens långa potatis. De kan vara nog så tråkiga att prata med utan att man lockar till sig dem.
 
Tycker du har en vettig inställning. Alla måste ha sin moraliska kompass och trivs man inte med sällskapet får man säga ifrån. För ca. 10 år sedan körde jag med en rätt vild grupp i Göteborg. Det gick väldigt fort på 70-vägar och uppåt men lugnt på 30-vägarna. Det man åkte ut från gruppen på här var om man inte respekterade varandra och gjorde säkra omkörningar, att sedan alla körde olika fort och inte tog samma risker sågs som självklart.

Jag tror den egentliga frågan är var du är på hackordningen? Är du "högt upp i gruppen" så är det bara att vänligt förklara vad som gäller för dem, är du långt ner kanske det är bättre att byta grupp.
 
Får väl dela upp det.

1. Bristen på ansvarstagande. Han tar inte ansvar för sina egna handlingar.
2. Det drar till sig negativ uppmärksamhet även vid fullt laglig körning.
3. Det gör att eventuellt fordon kanske inte skulle vara täckas av sin försäkring vid eventuell olycka.
4. En person som saknar viljan/omdömet att köra med regskylt KANSKE saknar omdömet att besitkiga, skatta och försäkra sitt fordon.
(5. inom parantes. Det är "cringeworthy" som fan med en badboy ersättningskylt,
I detta hänseendet vore det bättre att köra utan helt och hållet.)

Kan eventuellt förstå om man bor och kör mycket i stöldtäta områden att en regskylt kanske plockas av. Dagens samhälle är inte så förlåtande för vissa hojmodeller.

Men överlag känns det jävligt "meh".

Vad är din anledning att köra utan? :) Frågar inte för att peka finger. Allmänt nyfiken!
 
Tycker inte det är några som helst "golande" fasoner i din tankegång TS.

Köra för fort gör 90% av Sveriges bilister/motorcyklister varje dag men det finns ju mer/mindre lämpliga ställen att öppna upp spjällen lite mera på och 90/100 på 30 väg är nog det mest korkade jag kan tänka mig att man som motorcyklist kan göra.

Främst för att det är en hot-zone med risker som små barn, djur, uppfarter där någon kan sticka ut nosen osv. Men även för att polisen gärna placerar sig på dessa vägar för att de vet att diverse personer gärna åker med tankegången "Jag skiter i alla andra".... Att sen åka utan skylt ger ju en tråkig bild utåt också. Lätt att farbror blå får upp ögonen för gruppen och stannar allihop. Stå vid sidan av vägen i 25 plus pga en ungdoms ovilja att ha skylt är nog rätt tråkigt under högsommaren.

Jag hade inte tvekat en sekund på att avsluta samåkningar med en sån grupp och istället börjat leta efter nytt gott folk att åka med. Behöver ju inte vara de mest regelnitiska man söker sig till men är ju skillnad på skojåka och ren idioti.

My 5 cents. :tummenupp
 
Detta blir ju motsägelsefullt som fään.
Det är ju precis eget ansvar som en plockad skylt undviker.
Någon annan med spårbar skylt kan få ta skiten vid en gruppkörning.

Folk får så gott som köra hur fan de vill, så länge det är med en gnutta sunt förnuft och ansvarstagande.
Så fort sistnämda försvinner så ser jag bara smitningar från eventuella olyckor framför mig.

Det är väl snarare dina farhågor som blir motsägelsefulla:
Tror du att polisen eller försäkringsbolaget bara tar någon motorcyklist med synlig skylt från er grupp bara för att någon körde för vårdslöst/orsakade/var inblandad i en olycka?
Det fungerar inte så, det borde även du känna till.
 
Moralfråga - När någon du känner "dummar sig".

De flesta gör det enkelt för sig och säger upp bekantskapen med människor som "dummar sig", inte bara på motorcykel.

Men vad får vi för samhälle när vi bara kan umgås med människor som gör "rätt" i våra ögon?

Hur ska vi kunna påverka de som "dummar sig" om vi säger upp bekantskapen?

Vi vet ju att dessa gör skada för oss som inte bara kör motorcykel några år och sedan hittar en ny hobby. Utan vi vill att vi, och våra barn och barnbarn, ska få fortsätta köra hoj, inte bara åka hoj i låg hastighet på raka vägar...

Alla tummar vi på regler, det handlar bara om vad man själv bedömer som godtagbart. När vi är för många som beter oss som vårdslösa idioter i andras ögon är enklare att förstöra för alla som kör hoj.
Ta diskussionen och försöka dessa att försöka köra någorlunda "snyggt" när utomstående ser oss.
 
Är det inte ganska enkelt egentligen? Antingen säger du till dem och ser vad som händer eller så slutar du att köra med dem.

Det är aldrig ngn som har påpekat ngt när jag har kört utan skylt. Inte på ngt negativt sätt iaf. Men det verkar ju som att majoriteten tycker att det är ett stort problem...

Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk
 
Är det inte ganska enkelt egentligen? Antingen säger du till dem och ser vad som händer eller så slutar du att köra med dem.

Det är aldrig ngn som har påpekat ngt när jag har kört utan skylt. Inte på ngt negativt sätt iaf. Men det verkar ju som att majoriteten tycker att det är ett stort problem...

Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk

Handlar väl mer om attityden gruppen verkar ha, inte enbart att köra utan skylt? Är man en kJetTiNGgangster som öser ur sig FAKK DA PÅLIS samtidigt som man kör utan skylt är det ju lite illavarslande, tycker jag iallafall.
 
Handlar väl mer om attityden gruppen verkar ha, inte enbart att köra utan skylt? Är man en kJetTiNGgangster som öser ur sig FAKK DA PÅLIS samtidigt som man kör utan skylt är det ju lite illavarslande, tycker jag iallafall.

Vad är du för jäla moralpolis?

;)
 
Jag åker inte med folk utan nummerskylt.
Eller folk utan körkort, eller utan försäkring eller folk på snodda hojar. Eller folk som knarkar. Folk som är bakis osv osv.
 
Moralfråga - När någon du känner "dummar sig".

De flesta gör det enkelt för sig och säger upp bekantskapen med människor som "dummar sig", inte bara på motorcykel.

Men vad får vi för samhälle när vi bara kan umgås med människor som gör "rätt" i våra ögon?

Hur ska vi kunna påverka de som "dummar sig" om vi säger upp bekantskapen?



Alla tummar vi på regler, det handlar bara om vad man själv bedömer som godtagbart. .

Rätt!

Utifrån kan alla regelbrott ses som dumma så vem ska bestämma hur mycket är acceptabelt?
Är det den vildaste i gruppen?
Är det den lugnaste i gruppen?
Eller, är det de som ser på?

Man får välja sina grupper efter sin egen moral men, bör ha i åtanke att utifrån kanske man ses likadant som man själv ser de man inte vill åka med.....
 
Varför vill man köra utan skylt?
Dels för att minimera stödrisken men även för att minska risken för p-böter.

Men den är försäkrad, jag håller hastigheten när det är 30 och jag har körkort iaf.

Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk
 
Dels för att minimera stödrisken men även för att minska risken för p-böter.

Men den är försäkrad, jag håller hastigheten när det är 30 och jag har körkort iaf.

Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk

Är du rädd att någon skall stjäla cykeln av dig när du kör? Eller få p-böter?


Buy quality, cry once
 
Är du rädd att någon skall stjäla cykeln av dig när du kör? Eller få p-böter?


Buy quality, cry once

Om hojen står parkerad på ägarens adress så är stöldrisken större än om den står i garage på annan adress. En ny, dyr hoj stjäls och säljs sedan billigt i delar.

Jag skulle vilja spärra ägarens namn och bostadsort för annat än polis och liknande av just den anledningen.
 
Är du rädd att någon skall stjäla cykeln av dig när du kör? Eller få p-böter?


Buy quality, cry once
Precis som med allt annat så får man göra som man själv vill. Vill man köra med skylt så gör man det. Väljer man att köra utan så får man vara beredd på ev konsekvenser. Och det är jag.

Och just pga så väljer jag att köra utan skylt en del av tiden iom att det kan bli ett antal stopp per runda.

Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk
 
Det är väl snarare dina farhågor som blir motsägelsefulla:
Tror du att polisen eller försäkringsbolaget bara tar någon motorcyklist med synlig skylt från er grupp bara för att någon körde för vårdslöst/orsakade/var inblandad i en olycka?
Det fungerar inte så, det borde även du känna till.

Det gör dom troligen inte. Däremot så talar avsaknaden av skylt för att personen ifråga är intensivt ointresserad av att ta eventuella följder av sitt beteende. I bästa fall så slutar det med att denne lägger sig mot en tall utan att ta med sig någon annan (Även om det är en rätt tråkig och onödig följd)

Händer något mindre illa. Typ att personen faktiskt under en körning beter sig illa och får polisen efter sig och bestämmer sig för att dra så finns faktiskt en sannolikhet för att polisen då plockar in alla som var med på körningen och gick att identifiera för förhör för att få tag på den som drog. Då har den personens fjantiga badboy attityd resulterat i att du fått tillbringa en stund i förhör med polisen. Oavsett om du betett dig illa eller är skyldig till något så är ett förhör aldrig kul.
Dessutom är det så att om du kör i grupp med någon som är badboy så finns en risk för att du klumpas ihop med denne och därför får polisens ögon på dig i onödigt hög grad. Om dom klassar det som att du brukar köra i grupper där många individer beter sig illa så händer det ju att dom punktmarkerar och du plötsligt får ett stort antal flygande besiktningar och andra rutinkontroller bara för att göra det lite jobbigare. Det är något som faktiskt kan ske helt i enlighet med lagen och som faktiskt förekommer.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top