Moppemek Sthlm/Vallentuna

Dr Schnell

Medlem
Gick med
29 Jun 2006
Hoj
RSV4R
En pensionerad dam, anhörig till mig, har ngt så spännande som en Yamati RX50 fyrtaktsmoppe. Den funkade utmärkt när hon ställde bort den i höstas, men när hon nu försöker starta den går den några s och stannar sen. Detta har gått att upprepa men nu startar den inte. Hon lämnade in den till en bilverkstad som nu säger att de måste öppna motorn då de inte hittar ngt fel, och att det då blir så dyrt att det inte är ngn ide. De fakturerade henne 1500 och erbjöd sig dessutom att köpa moppen för 500 spänn...

Jag undrar om det finns ngn som känner att de kan och vill fixa moppen, här på forumet? Jag har själv inte tid och sannolikt för dålig kunskap. Dock känns det ju inte sannolikt att det rör sig om ngt så allvarligt så det är dags att skrota moppen. Det har inte förekommit ngt missljud eller andra tecken på motorhaveri.

Skicka PM om du vill förbarma dig över moppen och dess ägare, mot ersättning naturligtvis.

Mvh

Kolla med Wallens motor centrum i Okvista, Vallentuna(WMC) Fd jwm enduroförare och polare till mig ( grym meck och dessutom hårt intresserad). Säger jag som har torrmeckat med hojar, tvättmaskiner och allt annat mekaniskt skit i 40 år bara för att det är kul. asså han har en mekonomen verkstad och är seriös, men gillar verkligen tvåhjulingar.

/p

Jag tänker bara Stopp!, vad kan ha hänt sen i höstas.... Bort med tändstiftet och blås rent det med startgas. Startgas in i tändstifthålet, tillbaka med tändstiftet och starta. Alternativet är en mekaniker med fingertoppskänsla för vilka villkor som fodras för att starta en motor. Korrekt bränsle/luftblandning + Gnista på tändstiftet.
Hoppas du kan hjälpa damen få hjälp med uppstarten.
:tummenupp

Jag tänker bara Stopp!, vad kan ha hänt sen i höstas.... Bort med tändstiftet och blås rent det med startgas. Startgas in i tändstifthålet, tillbaka med tändstiftet och starta. Alternativet är en mekaniker med fingertoppskänsla för vilka villkor som fodras för att starta en motor. Korrekt bränsle/luftblandning + Gnista på tändstiftet.
Hoppas du kan hjälpa damen få hjälp med uppstarten.
:tummenupp
^
This.

Samma visa efter varje vinter med mina gamla förgasarhojar. Jag skulle börja med ovanstående. Om det mot förmodan inte funkar skulle jag felsöka i den här ordningen:

1. Töm förgasaren på gammal soppa. Lossa på skruv under koppen eller lossa "botten" på gasaren beroende på hur det ser ut.
2. Startgas (i luftburken)
3. Fräscht batteri, helst nytt.
Ut och gasa satan med moppen.

Funkar inte det får du:
4. Kolla gnista och eftersom den nu kommer ha det med det nya batteriet och stiftet (...) är det läge att
5. Kolla bensinkran, ev filter och slang och allra sist förgasaren.

Jag har skramlat igång många sådana här scootrar. Om den gick riktigt när den ställdes så 9 fall av 10 är bränslet dåligt och man får tömma både tanken och förgasaren samt ta isär förgasaren och blåsa rent, särskilt lågfartsmunstycket för det brukar sätta igen sig. Sätt sedan ihop allt och fyll på ny bensin, sug i den tunna vacumslangen så bensinkranen öppnas så du ser att det kommer bensin.

""Hon lämnade in den till en bilverkstad som nu säger att de måste öppna motorn då de inte hittar ngt fel, och att det då blir så dyrt att det inte är ngn ide. De fakturerade henne 1500 och erbjöd sig dessutom att köpa moppen för 500 spänn""

Inte ovanligt att bilverkstäder försöker blåsa äldre på de små besparingar de har. Fy fan! Om jag vore dig skulle jag åka dit och fråga vad de gjort för att fakturera henne på 1500:- !?

""Hon lämnade in den till en bilverkstad som nu säger att de måste öppna motorn då de inte hittar ngt fel, och att det då blir så dyrt att det inte är ngn ide. De fakturerade henne 1500 och erbjöd sig dessutom att köpa moppen för 500 spänn""

Inte ovanligt att bilverkstäder försöker blåsa äldre på de små besparingar de har. Fy fan! Om jag vore dig skulle jag åka dit och fråga vad de gjort för att fakturera henne på 1500:- !?

Håller fullständigt med, det är väl ungefär vad en dyrare bilverkstad borde ta för att plocka den förgasaren och göra ren den, 1 timmes jobb a´1500 kr med kvitto ink, moms. Dvs. för de 1500 borde den fungerat. En annan sak jag råkat ut för på 4-takt kina är att ventilspelet "försvunnit", är ju inte heller raketforskning att kolla/fixa och borde rymts inom timmen om det inte är en klantmek.

Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon