Moppefucko hjälp (nedtrimmning av moped)

Andyman_se

wicked
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
z750 orange
Efter att ha kört lite för fort så får jag inte framföra motorcykel eller bil längre. För att kunna ta mig till jobbet införskaffade jag idag en moped. Problemet är att den går för fort, ca 70. Jag är inte så sugen på att åka fast på en trimmad moppe. Jag fick med en stor bricka och några vikter som tydligen ska vara nån variator grej som är bytt. Såna grejer fanns det inte på min tid och jag har inte den blekaste var dom ska sitta. Om nån vänlig själ skulle ha lust att förklara för mig hur moderna mopeder fungerar skulle jag vara väldigt tacksam. Moppen ifråga är en Honda SFX.

//Andreas

Andyman_se skrev:
Efter att ha kört lite för fort så får jag inte framföra motorcykel eller bil längre. För att kunna ta mig till jobbet införskaffade jag idag en moped. Problemet är att den går för fort, ca 70. Jag är inte så sugen på att åka fast på en trimmad moppe. Jag fick med en stor bricka och några vikter som tydligen ska vara nån variator grej som är bytt. Såna grejer fanns det inte på min tid och jag har inte den blekaste var dom ska sitta. Om nån vänlig själ skulle ha lust att förklara för mig hur moderna mopeder fungerar skulle jag vara väldigt tacksam. Moppen ifråga är en Honda SFX.

//Andreas

Brickan hör antagligen hemma i avgasrörsmynningen till cylindern (om man nu kan säga så) eller i förgasaren. För att lägga i rätt tyngder i variatorn öppnar du variator kåpan på vänster sida på motorn (där du bör ha kicken) och spänner lös det vänstra staget som remen roterar på. Sen ser du lite små brickor sen kommer 2 kläm skivor där remmen ligger imellan sen bakom dom bör du finna variatorn. Bara fåtal scootrar som jag plockat variator strypningen på som variatorn har suttigt på höger sida. Prova vänster först. Sen ihopa med allt igen sen wrom wrom.

EDIT: Jaså hörde brickan också till variatorn jaja, då är ju förgasar och avgasrörs strypningar uteslutna. Du ser vad som ska bytas när du pillar av variatorn.

Last edited:
www.daniel-honda.de

Där finns trimtips till X8R, alltså storebrorn. Samma sak på alla scootrar dock. Du skruvar bort variatorkåpan, lossar muttern till variaton, byter ut brickan och de 2 små rullarna. Mot original. Som är lättare och gör att hojen går saktare. Lätt som en plätt.

Är brickan stor eller liten? Är den liten som en plugg med hål i? Då sitter den i avgasmynningen. Är den stor och lite skålformad så sitter en i variatorn. En så kallad ostrypt variatorbricka.

Last edited:
Tzr_Racing skrev:
Är brickan stor eller liten? Är den liten som en plugg med hål i? Då sitter den i avgasmynningen. Är den stor och lite skålformad så sitter en i variatorn. En så kallad ostrypt variatorbricka.

Hehe, jo det trudde jag också men eftersom man läser för fort och inte ser att grejorna skulle vara bara till variatorn så är det rem-brickan troligvis.

Btw: Alla scootrar är inte strypta på samma sätt i variatorn.

Padde skrev:
Hehe, jo det trudde jag också men eftersom man läser för fort och inte ser att grejorna skulle vara bara till variatorn så är det rem-brickan troligvis.

Btw: Alla scootrar är inte strypta på samma sätt i variatorn.

Vet det. Kom på att ostrypt variatorbricka endast finns till X8R. Men det är nog ändå en varitator bricka, eller liknande. Tror inte SFX har strypningar i avgasröret. X8R har inte det.

Tzr_Racing skrev:
Vet det. Kom på att ostrypt variatorbricka endast finns till X8R. Så den brickan du menar kanske är en liten runt grej med ett hål igenom? Alltså en plugg?

Säkerligen den brickan, Har pillat med en polares sån. Helt annorlunda strypt i variatorn. Samma som när man öppnar en speedfights första gången, vad f*n gör strypningen på högra staget =), bara dom 2 som skilljer sig..

Aja Andyman_se, du lär haja när du öppnar. Ganska få delar.

EDIT: Antagligen är hela variator brickan på vänstra staget utbytt eftersom det är en strypning på den modellen. Den du fick med fast den strypta.

Tråkigt :(

Andyman_se skrev:
Efter att ha kört lite för fort så får jag inte framföra motorcykel eller bil längre//Andreas
Tråkigt att höra men du har fått känna på sommaren iaf, ngt som jag inte har fått än!:mad:

/Regards Cel

Jag bara antog att brickan hörde till variatorn. men den är skålformad med ett hål i mitten så den hör antagligen till variatorn eller? jaja, det är väl bara att prova sig fram, det är väl inget som kan gå sönder eller?

Kan du beskriva den mer? Är det som sex st skåror i den?

Gissar på att brickan ska sitta I variatorn. Så såg det ut i min Speedfight 2. Då satt brickan framför vikterna i variatorn så att de inte kunde röra sig hela vägen, vilket resulterar i lägre hastigheter.

Edit: Jao, beskrivning, ev. bild skulle underlätta förklarandet! ;)

Last edited:
Marhabba skrev:
Gissar på att brickan ska sitta I variatorn. Så såg det ut i min Speedfight 2. Då satt brickan framför vikterna i variatorn så att de inte kunde röra sig hela vägen, vilket resulterar i lägre hastigheter.

Edit: Jao, beskrivning, ev. bild skulle underlätta förklarandet! ;)

Jag tar lite bilder imorgon, natti natt

Andyman_se skrev:
Problemet är att den går för fort, ca 70. Jag är inte så sugen på att åka fast på en trimmad moppe.

Om du håller moppefart och ser lite mogen ut torde väl risken vara mindre att
någon stopppar dig.... Fast varför riskera mer strul, du vill ju inte köra moppe hela livet :)

Hur gick det till när du tappade kortet föresten?

Fann detta på en norsk sida som kanske också hjälper lite?

"Honda SFX: Her sitter det en plombering i variatoren. Stoppeplaten ytterst på variatoren (sitter innerst mot veivhuset) må fjernes. Denne er festet med 3 skruer. Modeller fra 99 og nyere har knekkskruer som er vanskelig å skru opp. Eldre modeller har vanlige skruer. På modeller nyere enn medio 98 sitter det også en skive støpt fast på senterhylsen i variatoren. Denne hylsen må byttes ut med en uten skive (150,-). Med uplombert variator øker toppfarten til ca 65 km/t."

Får du inte till det så ta bilder och lägg upp så ska det nog gå att lita ut hur det ska vara.

Har själv en Sym Jet Eu-moppe som jag stryp ned igen. Duger för mig, vill jag åka fort så har jag ju mc´n numera. Sen har ju försäkringsbolagen blivit hårda med. Numera så betalar dom inte ut en enda krona om den varit trimmad vid olycka.
Sen är ju försäkringen dyr med. 1250 kr för trafik, en likadan fast 100cc kostar 1400 kr helförsäkrat.

johan.simonsson skrev:
Om du håller moppefart och ser lite mogen ut torde väl risken vara mindre att
någon stopppar dig.... Fast varför riskera mer strul, du vill ju inte köra moppe hela livet :)

Hur gick det till när du tappade kortet föresten?

Jo, jag känner mig jätte mogen när jag kör min moped :rolleyes: nä, det är just det, synd att åka dit ännu mer. Fortkörningen gick till så att jag körde om en husvagn, la ner i kurvan och innan jag hann slå av sköt dom mig. 112 på 70, 2000,- fattigare och moped i tre månader :huvet

Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!