Moppe startar endast utan mynning?

Dtmoppe

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2023
Hoj
Dt50
Tja! Nu är det så här att min dt50 från 2008 med am6 motorn endast startar utan mynningen? Så fort man tar bort mynningen så vrålar han igång och sätter man dit mynningen när han är varm så kan han gå igång men inte när han är kall. Har provat startgas och rullstart men inget positivt. Kan tänka mig att spolen är vek och inte orkar trycka igenom avgaserna genom pluggen och därför funkar utan mynningen.
Tackar i förväg för er som hjälper :)
 
Ny generation, nya ord.....
Så, du menar att avgaskröken skulle vara problemet??
Kröken o HELA avgassystemet kanske är igengrott? Har du kört den innan utan problem o detta intressanta fenomen kom med en gång eller krupande???
Har du nån form av insatts (ljudämpande grejor i själva slutet på expansionskammaren)

Mer info ger bättre svar
 
Last edited:
Ny generation, nya ord.....
Så, du menar att avgaskröken skulle vara problemet??
Kröken o HELA avgassystemet kanske är igengrott? Har du kört den innan utan problem o detta intressanta fenomen kom med en gång eller krupande???

Mer info ger bättre svar

Ny generation, nya ord.....
Så, du menar att avgaskröken skulle vara problemet??
Kröken o HELA avgassystemet kanske är igengrott? Har du kört den innan utan problem o detta intressanta fenomen kom med en gång eller krupande???

Mer info ger bättre svar
Röret är inte igensatt och den är nyligen konverterad till orginal skick (i motorn) den startar och går som en klocka utan Kröket men så fort man monterar kröket så funkar han ej, detta kom precis när jag återställde den
 
Okej, nu är jag ingen fena på moppar från nutiden....vad var gjort på motorn innan?? Kolv, cylinder, större förgasare etc etc?? Är där nån elektronisk grej som oxo kanske hörde i hop med det ev trimmet,??
 
Okej, nu är jag ingen fena på moppar från nutiden....vad var gjort på motorn innan?? Kolv, cylinder, större förgasare etc etc?? Är där nån elektronisk grej som oxo kanske hörde i hop med det ev trimmet,??
Styrenhet bytte jag till en ostrypt men det sitter en strypt original på nu, inprincip allt som gick att byta bytte jag och nu sitter allt som är orginal på så han är i samma skick som innan trim, han funkade fint när jag plockade isär han och alla delar är i samma skick sen dess
 
Det är väl inte så att Kröket går nära tändhatt / tändkabel ? och det är sprickor i tändkabel / tändhatt och med monterat Kröket blir det överslag till Kröket och ingen gnista på stiftet ?
 
På am6 motorn med delad krök så satt ju karalystor/plugg i den skarven. Hur är de med det? Tillbaka monterat? Dåligt demonterat så röret är fyllt av sneda plåtbitar i försök att få bort pluggen?
 
Det är väl inte så att Kröket går nära tändhatt / tändkabel ? och det är sprickor i tändkabel / tändhatt och med monterat Kröket blir det överslag till Kröket och ingen gnista på stiftet ?
Nae tändkabel är hel och sitter på högersida och krök draget på vänster
 
På am6 motorn med delad krök så satt ju karalystor/plugg i den skarven. Hur är de med det? Tillbaka monterat? Dåligt demonterat så röret är fyllt av sneda plåtbitar i försök att få bort pluggen?
Pluggen tog jag bort för ett tag sen och svetsade tillbaka en plugg nu och röret är fint och det finns inga plåt bitar där inne
 
Tja! Nu är det så här att min dt50 från 2008 med am6 motorn endast startar utan mynningen? Så fort man tar bort mynningen så vrålar han igång och sätter man dit mynningen när han är varm så kan han gå igång men inte när han är kall. Har provat startgas och rullstart men inget positivt. Kan tänka mig att spolen är vek och inte orkar trycka igenom avgaserna genom pluggen och därför funkar utan mynningen.
Tackar i förväg för er som hjälper :)
Tack till er som skrivit förslag! Nu var det så att jag gick ner och skulle testa att starta han och då drar han igång på första kick med Kröket på, efter 1 månads forskning så funkar han, problemet var nog det att pluggen satt lite långt upp och störde flödet när han är kall och vek för jag flyttade ner den till delningen i Kröket så det finns lite avstånd mellan plugg och avgasport och nu så verkar han funka! Tack för all hjälp!
 
Det här är en rolig tråd!
Jag som gammal moppetrimmarräv känner att jag har mycket att lära!
 
Det här är en rolig tråd!
Jag som gammal moppetrimmarräv känner att jag har mycket att lära!
Instämmer. Minns min Zündapp KS50 -76a och jacka kolven. Istället för att göra en fyrkantigt "jack" så var det nya rön då att göra det som ett valv. Modernt då och gav säkert massa extra (inbillade sig man) ?
 
Instämmer. Minns min Zündapp KS50 -76a och jacka kolven. Istället för att göra en fyrkantigt "jack" så var det nya rön då att göra det som ett valv. Modernt då och gav säkert massa extra (inbillade sig man) ?
Kolvjack... Mmmm.
Sånt har man ju koll på. Det var mest det här med att flytta pluggen, massera mynningen och spola kröket jag tänkte på. Allt detta är nyheter för mig, även om jag vet att det fanns en kampanj för länge sedan om att "Spola kröken", men jag tror inte att det var motorrelaterat.
 
Nyheter
Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Back
Top