Moppe fråga

stellan3

Ny medlem
Gick med
13 Jan 2005
Ort
vånghem
Hoj
spanar.....
Hoppas man inte blir lynchad om man ställer frågor om en moppe här :kocko
men vet inget annat ställe att vända mig.

Min lillebror har en peugeot speedfighter 2 som är lättstartad och går huuuur fint som helst.... i 30m..... sen sackar den ner långsamt och dör. låter man den stå med hjulet i luften går den gasa upp ibland men försöker man åka så dör den igen.

spelar ingen roll ifall man håller hel, halv eller knappt ingen gas, den sackar ner och dör iallafall.

tomgången är mycket mycket låg efter att den väl börjat sacka ner.

tog isär förgasaren och den va ren och snygg innuti. t-stiftet va snyggt ochså.

snälla hjälp mig med detta för ja ha verkligen ingen aning och vart ja ens ska börja

mvh
stellan
 
tag bort förgasaren, ta loss reedventilerna och ta slutligen loss topplocket. om du sedna lyfter försiktigt på cylindern (akta kolven) så finner du ett clips som håller fast själva kolven. ta loss det och sedan kolven.
sedan sätter du ihop allt igen med största noggrannhet och kör till närmsta skrot med mopeden. där ber du dem att lägga skiten i metallpressen och sen köper du lämpligtvis en 125a, ok?

EDIT: Youve got lynched :banana
 
UrbanTiger skrev:
Idiot :kocko




Skit i det den där trähatten.

Kolla bränsletillförseln.
Alltså:
Bensinslang, vikt eller igensatt?
Bensinfilter, igensatt?
Bensinkran, igensatt?
Tanklock, igensatt luftning?

Det kan hjälpa om du öppnar bensinkranen
 
Du behöver ställa upp tomgången, till det behöver du en platt tång. Ska egentligen vara specialverktyg så var lite rädd om den. Hade samma problem som du har på en jag hade inne för service.


Annars kollar filtret som nämts tidigare. Sitter ett i tanken som du skruvar av underifrån.
 
Förlåt om jag trakkar på mopedister, men jag kan inte låta bli ibland...
Hoppas ingen tar illa upp, no hard feelings ok?
 
stellan3 skrev:
Hoppas man inte blir lynchad om man ställer frågor om en moppe här :kocko
men vet inget annat ställe att vända mig.

Min lillebror har en peugeot speedfighter 2 som är lättstartad och går huuuur fint som helst.... i 30m..... sen sackar den ner långsamt och dör. låter man den stå med hjulet i luften går den gasa upp ibland men försöker man åka så dör den igen.

spelar ingen roll ifall man håller hel, halv eller knappt ingen gas, den sackar ner och dör iallafall.

tomgången är mycket mycket låg efter att den väl börjat sacka ner.

tog isär förgasaren och den va ren och snygg innuti. t-stiftet va snyggt ochså.

snälla hjälp mig med detta för ja ha verkligen ingen aning och vart ja ens ska börja

mvh
stellan


Ett mkt vanligt fel är att separatolje pumpen ger sig.
Firman som sponsrar mig i moppe racing har ofta inne peugot med de felet.....dyrt
 
Hadde liknande problem med min gammla moppe i förrgår...
felet på min var att ventilen mellan förgasaren och bensinslangen kärvade.. om man lät bensinkranen va uppen ett tag gick det att åka en bit, men sen tog det slut... då fick den precis bensin te tomgång...


men du kan ju börja med att:
1. kolla så bensinen rinner bra genom bensinslangen.
2. byta tändstift... (även fast det ser reco ut så kan det vara mer än nog trasigt)
3. prova ge mer luft
4. starta mopeden och låt den stå på tomgång... ta sedan en flaska startgas och spruta lite lätt här och var mellan cyllindern och förgasaren för att se så den inte tjuvnyper luft... alternativt så får du skruva upp den och kolla så packningarna är hela
5. ta bort förgasaren, blås rent i alla gångar och hörn.
6. skruva loss redventiler och kolla så dom inte glipar en endaste micrometer
7. får du hitta på själv men det är en god början tycker jag :banana
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top