Mopedpendla vintertid

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Ort
Umeå
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Från nya huset till jobbet har jag lite för långt för att elcykla och lite för kort för att bilpendla.
Bussar finns, men tar en evighet.
Den gamla slitna kinamoppen ser allt mer tilldragande ut. När jag bodde i Stockholm var det fantastiskt smidigt för att ta sej fram i stadstrafiken.

Men nu bor jag inte i Stockholm utan i Umeå, där det faktiskt blir riktig vinter emellanåt.

Nån som brukar köra scooter i snöstorm och ishalka?
Hur funkade det?
Dubbdäck?
Miniskidor på fötterna?
 
På moppetiden fungerade det bra med dubbdäck, finns grovmönstrade i scooterdimension.

Men jag vettefan om man är riktigt skapt för det efter 30.
 
Från nya huset till jobbet har jag lite för långt för att elcykla och lite för kort för att bilpendla.
Bussar finns, men tar en evighet.
Den gamla slitna kinamoppen ser allt mer tilldragande ut. När jag bodde i Stockholm var det fantastiskt smidigt för att ta sej fram i stadstrafiken.

Men nu bor jag inte i Stockholm utan i Umeå, där det faktiskt blir riktig vinter emellanåt.

Nån som brukar köra scooter i snöstorm och ishalka?
Hur funkade det?
Dubbdäck?
Miniskidor på fötterna?

Eftersom du har mc-kort skulle jag hellre rekommendera en offroad-mc med dubbdäck. Bättre kontroll på en sån och försäkring brukar inte vara billigt på mopeder.
 
Från nya huset till jobbet har jag lite för långt för att elcykla och lite för kort för att bilpendla.
Bussar finns, men tar en evighet.
Den gamla slitna kinamoppen ser allt mer tilldragande ut. När jag bodde i Stockholm var det fantastiskt smidigt för att ta sej fram i stadstrafiken.

Men nu bor jag inte i Stockholm utan i Umeå, där det faktiskt blir riktig vinter emellanåt.

Nån som brukar köra scooter i snöstorm och ishalka?
Hur funkade det?
Dubbdäck?
Miniskidor på fötterna?

Jag har både cykelpendlat och moppependlat året om till jobbet i Umeå.
Scooters har ju precis fel däck för vinterkörning, små feta korvar 10" eller 12".
Det finns dubbdäck till dom, och jag gissar att det skulle göra upplevelsen cirka 742 gånger bättre.
Jag pendlade med en Jawa 210, som har lite större och smalare däck, det var anständigt även om det var tjeckiska bakelitdäck, visst körde man omkull, men var man hyfsat beredd gick det att hålla sig på hjulen/fötterna och bara snurra runt.

Jag vet att en däckhandlare köpte in smala grovmönstrade scooterdäck och dubbade med kompletteringsdubb till bildäck, dom däcken lär ska ha varit skitbra enligt dom som provade.
 
Som ung mopedist körde man överallt alltid, så även i snöstorm och ishalka. Några dubbdäck hade jag dock inte råd med, så det blev till att köra långsamt och slirigt med båda fötterna i marken för att hålla ekipaget på rätt köl. Men man tog sig fram. Så absolut funkar det, men jag skulle helt klart rekommendera grovmönstrade dubbdäck om du vill kunna "köra" ordentligt, inte bara sladda fram härs och tvärs i 10km/h för det är mest troligt vad du kommer göra med vanliga däck. Och allra bäst hade nog varit att göra som Two stroke man säger och skaffa en lätt offroadhoj med dubbdäck. Går kanske att hitta någon smidig liten 125a som kan passa bra för dina behov? Prioritera att hitta en hoj med låg vikt.
 
Last edited:
Jag kör året runt sedan några år tillbaka. Haft moped, scooter och mc. Nu har jag en Honda SLR650 med Heidenau K60 snow utan dubb. Den funkar till det mesta. Har satt på en vindruta, handskydd och värmehandtag. Kör ofta med packväskor med verktyg och ibland långa sträckor på motorväg. Hade jag inte behövt packning eller köra långa sträckor så hade den optimala vinterhojen varit…

…KLX230. Stora smala hjul, insprut, abs, låg vikt, lagom sitthöjd. Måste vara den mest optimala pendlarhojen på vintern. På med gaffelbälgar, handskydd och värmehandtag bara.
 
Nu är de inte billiga i inköp längre, men jag köpte min DT 125 på 90-talet för att vinterpendla till jobbet och som två-hjuling var den helt optimal för det - lätt som en plätt, lagom brett styre , 21" hjul fram, pigg ifrån rödljusen och tog sig fram överallt.
 
Jag körde Gilera Stalker under några år och innan dess en Vespa Ciao. Året runt. Båda variomater så man kunde ha fötterna ner och stötta lite. Ciao:en körde jag med sommarsulorna även på vintern och det funkade tack vare stora hjul och låg motoreffekt (dock 2,5hk italiensk motor).

Gileran var ostrypt och gjorde ca 90 när den var nyservad. Köpte extra fälgar med allt till, för att ha vinterdäck på. Det var omöjligt att köra i blötsnö med sommardäck som nästan var som slicks. Vinterdäcken såg mer ut som crossdäck och hade bra dubb. Gick på ganska många tusen att köpa hela kitet. Men då gick det bättre. Stod på öronen några gånger varje vinter, men inget allvarligt. Fick kicka igång när det var riktigt kallt och springa bredvid för att få upp kroppstempen. Extraljus och störtbågar hade jag också. Sålde när försäkringen gick upp pga stölder och mina två (!) motarder var billigare tillsammans.
 
Är det verkligen året runt som gäller så finns det ju risk att du får ta dig fram på oplogade vägar också, och det går tungt i snö. Då kan en moppe få det jobbigt på riktigt.
 
Som jag förstod var ju grejen att han redan hade en moped, att det var snudd på elcykelavstånd?

Då hjälper det ju inte att föreslå en KLX eller 125'a?

I såna fall skulle jag ha föreslagit att köpa en varm och gosig bil med 700hk och fyrhjulsdrift.

Den här har lite mer fart än en moppe:

Här har du en 125'a till som vore optimal:

Annars kanske du bara behöver en ny elcykel, eftersom tråden har övergått till att köpa nytt:
 
Från nya huset till jobbet har jag lite för långt för att elcykla och lite för kort för att bilpendla.
Bussar finns, men tar en evighet.
Den gamla slitna kinamoppen ser allt mer tilldragande ut. När jag bodde i Stockholm var det fantastiskt smidigt för att ta sej fram i stadstrafiken.

Men nu bor jag inte i Stockholm utan i Umeå, där det faktiskt blir riktig vinter emellanåt.

Nån som brukar köra scooter i snöstorm och ishalka?
Hur funkade det?
Dubbdäck?
Miniskidor på fötterna?
Va är det för fel på dig?
Du har en DrBig. Använd den!
 
Eftersom du har mc-kort skulle jag hellre rekommendera en offroad-mc med dubbdäck. Bättre kontroll på en sån och försäkring brukar inte vara billigt på mopeder.
Då skulle det bli ytterligare en hoj i garaget. Det skulle inte uppskattas av alla där hemma...
Va är det för fel på dig?
Du har en DrBig. Använd den!
Vad är det för fel på mej?
Mina fel är omfattande och alltför många för att avhandlas i tråden.

DrBIG är en fantastisk hoj på många sätt och den klarar det mesta. Långtouring, grusåka, crossbanor, sjöisar, gocartbanor, korvätarutflykter...
Däremot är den inte helt lämpad för isig asfalt. Hög tyngdpunkt och relativt hög vikt. Mycket lågvarvseffekt och läskigt stark motorbroms.
Finns inga dubb som överlever.
 
Då skulle det bli ytterligare en hoj i garaget. Det skulle inte uppskattas av alla där hemma...

Vad är det för fel på mej?
Mina fel är omfattande och alltför många för att avhandlas i tråden.

DrBIG är en fantastisk hoj på många sätt och den klarar det mesta. Långtouring, grusåka, crossbanor, sjöisar, gocartbanor, korvätarutflykter...
Däremot är den inte helt lämpad för isig asfalt. Hög tyngdpunkt och relativt hög vikt. Mycket lågvarvseffekt och läskigt stark motorbroms.
Finns inga dubb som överlever.
Skulle inte ha frågat...
 
Det är många som pendlar med scooter vintertid, vet flera i Luleå till och med.

Dubbdäck är finfint, 30-moppe är förstås bäst för då får du köra på de välplogade cykelbanorna som finns runt Umeå.

Jag cyklade vintertid med bockstyre och vinterdäck när jag bodde i Umeå 1993-1998. Fantastiska vintercyklingsförhållanden och det är ju ännu bättre idag.
 
Nyheter
Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Back
Top