Mopedmeck i norra Sthlm?

Klosse

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2016
Hoj
BMW
Moppemeck i norra Sthlm?

Vem kan bistå med enklare problemlösning för att få en tvåtakts-Yamaha/Minarellimotor att gå som den ska; den gick alldeles utmärkt och så plötsligt – i en uppförsbacke – storknar den när den får gas. Går nästan som vanligt på tomgång och med lite gas. Ger mer gas – storknar/dör.

Jag plockade ikväll iisär förgasaren, tog bort munstyckena och blåste med tryckluft. Kollade efter sprickor i insugsgummit. Kollade ifall reedventilerna var spruckna. Tog bort tanken och skruvade ur bränslefiltret. En hel del skit på filtrets utsida. Monterade ihop allt men felet var precis som innan.

Någon som kan bistå med hjältedåd i Stockholm – nu?!

:confused:

https://youtu.be/HmBjQ0R2lkg

Last edited:
Tappat huvudmunstycke? Det fungerar bra på litet gaspådrag när trottelnålen gör sitt men storknar när man skaftar fullt.

Tappat huvudmunstycke? Det fungerar bra på litet gaspådrag när trottelnålen gör sitt men storknar när man skaftar fullt.
Exakt! Den ger fin respons och går bra vid små gasrörelser. Men när man drar på mer – då storknar den.

Och när jag kollar på stiftet ser det ut såhär.

När jag skruvade isär förgasaren och blåste rent med tryckluft noterade jag att jag inte fick in huvudmunstycket ända i botten. Minns inte ifall det ska vara så – ett litet mellanrum mellan godset i förgasaren och huvudmunstyckets fläns – eller ifall det ska gå att skruva i helt i botten.

:va

Bifogat

• Skärmavbild 2019-07-30 kl. 13.00.03.png
    Skärmavbild 2019-07-30 kl. 13.00.03.png
    1.2 MB · Visningar: 19
Last edited:
Börja med att kontrollera flottörnivå, att choken verkligen är stängd när den är stängd.

Back