Mopedbil, Stängs ej av

simon2266123

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2017
Ort
Göteborg
Hoj
2003 Ligier Nova
Hej!

Har en mopedbil av märke Ligier som har en Lombardini 502 diesel motor. Den har på sistone börjat strula för mig när jag ska stänga av den. Jag börjar med att stata den och den startar då direkt, åker iväg och kör i typ 5 min och ska parkera och stänger av med nyckeln och drar ut den ur tändningslåset men motorn fortsätter att gå. Den stängs ibland av efter 30 sec men ibland längre.
Någon här som vet vad problemet kan vara för något och har en eventuell lösning på problemet?

Här är info om motorn: http://www.lombardinigroup.it/products/diesel/ldw502

/Simon
 
Kan vara stoppsolenoiden på dieselpumpen som inte vill funka.. Googla lite.
 
Sitter förmodligen en magnetventil på dieselröret. Den öppnar när den får ström och stänger när spänningen försvinner. Kommer det skit i den, så stänger den inte. Kör en omgång rengöring för dieselsystem, sedan en liten skvätt tvåtaktsolja i bränslet.
 
Tack för snabba svar gubbar, ska kolla upp med det ni tror är felet på bilen imorgon bitti. :tummenupp Återkommer med svar
 
Mopedbil?

Och folk tycker Spyder är en ickehoj?


(Passade på att skämta lite, hajar att det är offtopic)
 
Tjenare!

Det var nu ett tag sedan jag skapade denna tråd nu och har kollat närmare på motor problemet. Har nu kommit fram till var problemet sitter och det är vid bränslepumpen uppe på motorn som är en mekanisk pump som ska stänga bränsleflödet med hjälp av en magnet ventil.
När den varit igång en stund testade jag att vrida av tändningen och gick fram till motorn och knackade lätt med en hammare på bränsle pumpen och så var bilen avstängd. Så problemet jag läste av Skrotnisse var att det kan vara att ventilen inte stänger riktigt och det antingen då är skit i den eller att den löper torr just vid ventilen. Så testade vad Skrotnisse skrev att man ska hälla i lite tvåtaktsolja. Så det återstår och se om det hjälper, kommer annars att testa plocka loss pumpen och rengöra den.
Eller så byter man ut den för 800 kr, vad hade ni gjort?
 
Eftersom det är avstängningen som inte fungerar perfekt, så skulle jag få den att fungera. Först genom en skvätt olja. Om inte det hjälper: Rengöra. Om inte det hjälper: Byta magnetventil.
Att byta pumpen som fungerar för att en detalj som inte påverkar driftsäkerheten bråkar skulle inte jag göra.
 
Det löste sig med vad skrotnisse sa! :tummenupp , har nu kört med bilen hela veckan och problemet löste sig redan på måndagen och har inte haft ett enda problem med den sedan dess. Så förmodligen hjälpte oljan att smörja upp bränsle systemet.
Den har stått stilla under en längre period så det kan vara därför den har gjort som den gjorde.

Men vill iallafall tacka så mycket för hjälpen till alla som lämnat svar till mig, och speciellt till skrotnisse som gav mig förslaget med tvåtaktsoljan och som faktiskt verkar fungera väldigt bra. Återkommer problemet så testar jag att ta loss den och rengöra den.

Tack!:tummenupp
 
Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Back
Top