Mopedartikel

Under klass II faller de gamla såväl som de nya "långsamma" mopederna.

Detta är i varje fall vad jag fått lära mig, och jag citerar rakt ur min kursbok från EU-mopedkursen 2001.

Klass I = EU-moped á 45 km/h
Klass II = Moped á 30 km/

Det finns egentligen ingenting som heter EU-moped, utan det är bara ett populärt uttryck för Klass I moppar. Om mopeder gäller följande:

Klass 1 = Moped som är konstruerad för en högsta hastighet av 45km/h (den egentliga definitionen är mycket längre, med restriktioner på bl.a. antalet kubik (vilket gäller ALLA mopeder))
Klass 2 = Moped som är konstruerad för en högsta hastighet av 25km/h

Den gamla typen av mopeder som fick vara konstruerade för en högsta hastighet av 30km/h har "dispens" att följa samma regler som en klass II moppe, men är definitionsmässigt inte en klass II-moppe.

Det finns egentligen ingenting som heter EU-moped, utan det är bara ett populärt uttryck för Klass I moppar. Om mopeder gäller följande:

Klass 1 = Moped som är konstruerad för en högsta hastighet av 45km/h (den egentliga definitionen är mycket längre, med restriktioner på bl.a. antalet kubik (vilket gäller ALLA mopeder))
Klass 2 = Moped som är konstruerad för en högsta hastighet av 25km/h

Den gamla typen av mopeder som fick vara konstruerade för en högsta hastighet av 30km/h har "dispens" att följa samma regler som en klass II moppe, men är definitionsmässigt inte en klass II-moppe.

Jag har för mig att de heter EU45, EU25 och SE30 på fint byråkratispråk men jag är inte riktigt säker :va

Nyheter
Nya BMW S 1000 RR tar form

Redan i maj 2025 gav BMW me...

Helsvarta Deadwood – Ny cruiser från H-D

H-D presenterar nya Deadwoo...

Sommarauktion hos Antiqueweb

Svenska Antiqueweb avslutar...

HJC stärker kundrelationen

Pressrelease från HJC Helme...

Sportsterbygge i nästa nummer

I Allt om MC nummer 8 komme...

Dags för gräsgasa hos Hydet