Moped; köpråd ??

Vad är vitsen med en 17" bromsskiva som har en cm slityta och en tjocklek på 2mm ?
Vad är vitsen med att åka utan generatorkåpa?

Den är 300mm stor och slitytan är typ 5cm. Lika stor skiva som det är på min Kawasaki Er-6 med andra ord. Ger jäääääääääävligt mycket bättre bett än org samt med det nya oket är det grym prestanda.

Vad vitsen är att köra utan generatorkåpa?
Generatorkåpa? :banana Tändingskåpa heter det.
Man har ingen tändingskåpa för den får inte plats med den tändningen helt enkelt. (Sen är det cooooooooooooooooooooooolt med röd rotortändning.)
 
Såvitt jag vet fick lådan nya lager 2004.
Jag har aldrig hört nått om några problem med växellådslagren i derbimotorerna. :confused: Inte för att vara dryg nu, men har jag inte ens hört talas om att någon haft problem med det på en sån hoj (som jag läser en del om på diverse forum) så betraktar jag det som att det helt enkelt inte existerar något problem.
 
Den är 300mm stor och slitytan är typ 5cm. Lika stor skiva som det är på min Kawasaki Er-6 med andra ord. Ger jäääääääääävligt mycket bättre bett än org samt med det nya oket är det grym prestanda.

Vad vitsen är att köra utan generatorkåpa?
Generatorkåpa? :banana Tändingskåpa heter det.
Man har ingen tändingskåpa för den får inte plats med den tändningen helt enkelt. (Sen är det cooooooooooooooooooooooolt med röd rotortändning.)
Ska vi vara petiga är det en svänghjulskåpa och att köra utan e brutalt puckat iom att det dels är roterande delar innanför nämligen svänghjulet eller som du säger "rotortändning" (:rofl) sen gillar inte dom delarna fukt så bra heller.

Sen ser det väldigt lät ut att växla som det är nu...
 
Ska vi vara petiga är det en svänghjulskåpa och att köra utan e brutalt puckat iom att det dels är roterande delar innanför nämligen svänghjulet eller som du säger "rotortändning" (:rofl) sen gillar inte dom delarna fukt så bra heller.

Sen ser det väldigt lät ut att växla som det är nu...

Den har inget svänghjul, den har ingen generator. Därav kallar man det TÄNDNINGSKÅPA. Det är en innerROTORtändning på hojen. (:arsele)

Sen kanske du förstår att detta är ingen hoj du puttrar runt med i regn, utan det är en ren tävlingshoj. (Jaja, kanske inte optimalt för hans son.)

Har du mer frågor/intresserad om hojen kan du PM:a. :)
 
Den har inget svänghjul, den har ingen generator. Därav kallar man det TÄNDNINGSKÅPA. Det är en innerROTORtändning på hojen. (:arsele)

Sen kanske du förstår att detta är ingen hoj du puttrar runt med i regn, utan det är en ren tävlingshoj. (Jaja, kanske inte optimalt för hans son.)

Har du mer frågor/intresserad om hojen kan du PM:a. :)

Tävlingshoj?

Det är väl för f-n en trimmad moppe vi talar om? Fjun, tidiga utlösningar och allt sånt.

Detta är en tävlingshoj (eller 2):

Biaggi-in-race-action-at-Phillip-Island.jpg


/ Jens
 
Det körs ganska seriösa tävlingar även med trimmade mopeder. Både på gocartbanor och åttondelsmilen.
 
Det körs ganska seriösa tävlingar även med trimmade mopeder. Både på gocartbanor och åttondelsmilen.

Jo, det må så vara. Men jag kommer aldrig sträcka mig till att kalla en omlackad moppe med trimcylinder och eloxerad tändmojäng för tävlingshoj. Det är en trimmad moped, inget annat. En moped kan inte bli "hoj" bara för att den går fortare och inte har lampor... Däremot blir den säkert frän vid cykelstället när man går i nian...

Om man däremot trimmar en hoj (hoj i min värld = motorcykel), så kanske det blir en tävlingshoj.
 
Ja, då är det ju en definitionsfråga. Själv så säger jag hoj om cyklar också, och såna är inte särskilt intressanta ens i fullfjädrat tävlingsutförande.
 
Back
Top