Monzta 2007?

Jåke skrev:
2518616 Men sen var det ljudnivån... Jag har ännu inte varit på en körning där en stånka klarat den uppsatta ljudnivån utan att hålla igen. Originalburk eller inte!

Skulle tro att min klarar sig om jag kör, jag gasar inte mer än att jag håller mig på hjulen ;) ;) :pannkyss

Jag VILL köra nästa år, även om jag inte kommer att REJSA utan bara puttra runt.

Och jag vet hur det känns att köra varv efter varv och bromsa lite senare, gasa lite tidigare, ändra ingången i kurvan lite :tungan
Körde banracing i Hundkoja 4 säsonger på 70-talet :) Sonen är nog en av de få som åkt runt Kinnekulle i barnvagn :yoparty

Även om du bara vill puttra runt och lukta på blommor så tror jag att större delen av dom som åker till bana vill lära sig hur mycket dom och deras hoj kan.
På bana ska man lära sig, utveckla sig själv och sin kunska om vad hojen kan klara av, puttrar gör man på vägen mellan Mora och Falun.
Då är det väl bättre att lägga en extra tanke på hur man inte stör omgivningen, typ bullerplank osv....

Jag tycker det är bra att det inte är 24 mil till närmsta bana, och hur långt det är för dig till Gälleråsen vet jag inte men det är garanterat längre än till Monzta...Lägg inte ner Dalarnas enda bana, Utveckla den!!

Ps. Flytta skiten till Falun, jag lovar att jag bygger ett hus på innerplan:tungan ds.

Vegas skrev:
2560403 Även om du bara vill puttra runt och lukta på blommor så tror jag att större delen av dom som åker till bana vill lära sig hur mycket dom och deras hoj kan.
På bana ska man lära sig, utveckla sig själv och sin kunska om vad hojen kan klara av, puttrar gör man på vägen mellan Mora och Falun.
Då är det väl bättre att lägga en extra tanke på hur man inte stör omgivningen, typ bullerplank osv....

Jag tycker det är bra att det inte är 24 mil till närmsta bana, och hur långt det är för dig till Gälleråsen vet jag inte men det är garanterat längre än till Monzta...Lägg inte ner Dalarnas enda bana, Utveckla den!!

Ps. Flytta skiten till Falun, jag lovar att jag bygger ett hus på innerplan:tungan ds.

Har du läst hela tråden :confused:
Jag hoppas att det blir flera kurser nästa säsong och att vi slipper deltagare med stora racebussar med komplett verktygsutrustning, däckvärmare osv för den varianten stör tom oss som bor ca 1 km fågelvägen från Monzta (ca 25 mil till Gälleråsen) :huvet

Jag planerar att gå iaf en kurs nästa sommar, just för att lära mig hur jag blir en bättre förare på min MC :tungan.

Raceträning tycker jag kan hålla till på de banor som är lämpade för det :)

morsan skrev:
2560661 Har du läst hela tråden :confused:
Jag hoppas att det blir flera kurser nästa säsong och att vi slipper deltagare med stora racebussar med komplett verktygsutrustning, däckvärmare osv för den varianten stör tom oss som bor ca 1 km fågelvägen från Monzta (ca 25 mil till Gälleråsen) :huvet

Jag planerar att gå iaf en kurs nästa sommar, just för att lära mig hur jag blir en bättre förare på min MC :tungan.

Kan du motivera varför det stör att man kommer med buss?Blev väldigt nyfiken!

Limaracing skrev:
2560689 Kan du motivera varför det stör att man kommer med buss?Blev väldigt nyfiken!

Bussen stör inte :) men ljudet från de "sporthojar" som körde den helgen störde.

Som tur var fanns det en och annan Ducce med också :D

Förresten, jag saknar masar och kullor på SMC:s hemsida :confused:
Så svårt kan det väl inte vara att kolla på två forum...

Last edited:
morsan skrev:
2560858 Bussen stör inte :) men ljudet från de "sporthojar" som körde den helgen störde.

Som tur var fanns det en och annan Ducce med också :D

Förresten, jag saknar masar och kullor på SMC:s hemsida :confused:
Så svårt kan det väl inte vara att kolla på två forum...
Det är bara att kräva ERF-regler för oreggade RR-hojar. Då är de hojarna tystare än gathojarna.

valmers skrev:
2560906 Det är bara att kräva ERF-regler för oreggade RR-hojar. Då är de hojarna tystare än gathojarna.

Kopierat från http://www.r2d2.se/monzta/ ,villkoren för att få köra på banan

"Kort om villkoren
De regler som gäller på Monztabanan framgår i sin helhet av hyresavtalet som Du kan ladda hem och som även kommer skickat till Dig som bokar.

Banan är öppen för körning 09.00-17.00 dagligen.
Banan är obemannad.
Banan får inte användas för tävlingsverksamhet.
Respektera bullergränsen 98 dB vid förbifart.
Alla hojar på banan ska vara minst trafikförsäkrade samt skattade och besiktigade.
All körning sker på egen risk som alltid."

Jag har inte hört att det talas om någon ändring till nästa år förutom tiderna :) och 96 dB

Last edited:
morsan skrev:
2560927 Kopierat från http://www.r2d2.se/monzta/ ,villkoren för att få köra på banan

"Kort om villkoren
De regler som gäller på Monztabanan framgår i sin helhet av hyresavtalet som Du kan ladda hem och som även kommer skickat till Dig som bokar.

Banan är öppen för körning 09.00-17.00 dagligen.
Banan är obemannad.
Banan får inte användas för tävlingsverksamhet.
Respektera bullergränsen 98 dB vid förbifart.
Alla hojar på banan ska vara minst trafikförsäkrade samt skattade och besiktigade.
All körning sker på egen risk som alltid."

Jag har inte hört att det talas om någon ändring till nästa år förutom tiderna :)
Regler är givetvis regler, det har jag inget att säga om.

Fast bullergränsen vid ERF är 95 dB vid förbipassering, så det innebär mindre buller. Dessutom törs jag garantera att det blir färre tillbud och krascher med licenserade förare jämfört med gatåkare, trots att det går väldigt mycket fortare.

Det är ju dock upp till arrangören om han vill hyra ut banan till licensträning eller inte. Tror inte alltför många är intresserade att köra med nuvarande kraftigt bristande säkerhet, dock.

valmers skrev:
2560942
Fast bullergränsen vid ERF är 95 dB vid förbipassering, så det innebär mindre buller.
Att det är så vet vi, det betyder ju åxå att man "kan" vara lite snällare i reglerna när det gäller gathojar. Det är trots allt inte db-gränsen vid banan som styr utan hur mycket det får låta vid närmaste granne. Det är 55 db på helgdagar, vilket funkar även med en 98db-gräns vid banan om den efterlevs. Vilket den inte alltid gjort pga olika orsaker.

valmers skrev:
2560942
Tror inte alltför många är intresserade att köra med nuvarande kraftigt bristande säkerhet, dock.
Det är ju just därför den inte hyrs ut till mer avancerade ändamål. Det finns varken pengar, mark eller ens intention att göra den tillräckligt avancerad för racetempo hos nuvarande arrendator. Vilket jag börjar bli lite trött på att påpeka (inte riktat mot dig, valmers)...

Sen har det faktiskt förekommit att folk från ERF varit där och kört för att få bantid m.m. men det är ju en personlig preferens och inte nån offentlig träning.

morsan skrev:
2560927Jag har inte hört att det talas om någon ändring till nästa år förutom tiderna :) och 96 dB
Det här är vad man erbjudit miljönämnden, hur det verkligen kommer att bli är inte riktigt bestämt ännu.

Länk: http://www.r2d2.se/monzta/index.php?option=com_content&task=view&id=12&Itemid=28

Last edited:
Jåke skrev:
2560988 Att det är så vet vi, det betyder ju åxå att man "kan" vara lite snällare i reglerna när det gäller gathojar. Det är trots allt inte db-gränsen vid banan som styr utan hur mycket det får låta vid närmaste granne. Det är 55 db på helgdagar, vilket funkar även med en 98db-gräns vid banan om den efterlevs. Vilket den inte alltid gjort pga olika orsaker.

Det är ju just därför den inte hyrs ut till mer avancerade ändamål. Det finns varken pengar, mark eller ens intention att göra den tillräckligt avancerad för racetempo hos nuvarande arrendator. Vilket jag börjar bli lite trött på att påpeka (inte riktat mot dig, valmers)...

Sen har det faktiskt förekommit att folk från ERF varit där och kört för att få bantid m.m. men det är ju en personlig preferens och inte nån offentlig träning.

Det här är vad man erbjudit miljönämnden, hur det verkligen kommer att bli är inte riktigt bestämt ännu.

Länk: http://www.r2d2.se/monzta/index.php?option=com_content&task=view&id=12&Itemid=28
Jag skulle gärna åka upp och testa i sommar, om oförsäkrade hojar (racepreppade, slicks osv) tillåts.

valmers skrev:
2561011 Jag skulle gärna åka upp och testa i sommar, om oförsäkrade hojar (racepreppade, slicks osv) tillåts.
Tja, bana är fortfarande allmänt område, så för den delen krävs försäkring och reg. Men är det bara du och dina löss :tungan är det upp till uthyraren att tänja på sina egna regler. Hur hans försäkringsbolag ställer sig till det om du skulle skada dig kan jag inte svara på.

Slicks, racekåpor och sånt har inte varit något problem hittills och lär inte bli det i fortsättningen heller.

Last edited:
valmers skrev:
2560942...

Fast bullergränsen vid ERF är 95 dB vid förbipassering, så det innebär mindre buller. Dessutom törs jag garantera att det blir färre tillbud och krascher med licenserade förare jämfört med gatåkare, trots att det går väldigt mycket fortare.

...

En hel grupp trxer (peaken på motorcykleutvecklingen som den moderna människan känner den) lyckades husera ett par dagar i somras utan en enda krasch*. Tyst var det med. Och jättesnabbt!!

*3 stycken kraschade iofs nån vecka senare på falken, men det var nog.... ehhhh. olja eller nåt på banan.

Har jag hört.

morsan skrev:
2560661 Har du läst hela tråden :confused:

Står det något om raceträning i mitt inlägg???

Så kallade race hojar låter oftast mindre än gat hojarna. Det går att ställa på en hoj utan lyse å blinkers. Om alla kör med orginal ljuddämpare blir det väll bra?

Vegas skrev:
2573937 Står det något om raceträning i mitt inlägg???

Nej, det gör det ju inte. Jag var nog så inne på att de flesta som vill komma hit vill köra bandagar ("rejsa") och inte gå kurser :rodnar

t-rex skrev:
2561173 En hel grupp trxer (peaken på motorcykleutvecklingen som den moderna människan känner den) lyckades husera ett par dagar i somras utan en enda krasch*. Tyst var det med. Och jättesnabbt!!

Nja, så tysta var ni inte :D
Det "konstiga" är att ljudet är helt annorlunda vid banan=underbara toner
mot hur det låter ca 1 km därifrån= kan vara lite irriterande ibland :tungan

Emil H skrev:
2574524 Så kallade race hojar låter oftast mindre än gat hojarna. Det går att ställa på en hoj utan lyse å blinkers. Om alla kör med orginal ljuddämpare blir det väll bra?

Undrar om alla originaldämpare klarar dB-gränsan. Men hoppas kan vi ju:)

Last edited:
morsan skrev:
2515861 Givetvis kan säkerheten förbättras, det kan den alltid, men varför ska ni köra av :va Det verkar nästan vara en förutsättning för att köra SH eller?
Nja... Man måste ju inte köra av, men ibland är det bara så svårt att låta bli... :crash
Jag har själv provat ett par av zonerna, och de kan helt klart bli bättre.
Men jag tänker i alla fall fortsätta att dra släpet 55 mil dit, och lika långt hem, för att köra Sveriges roligaste bana, så ofta jag kommer åt. "And you may quote me on that" :tummenupp :)

bara ni inte låter morsan ha för mycket att säga till om..

jag vill gärna köra där nästa år. men som det låter på morsan, och nu kan jag iofs ha läst galet så vill hon mest ha kurser och sådant där, ingen körning för oss som vill testa lite gränser köra lite fortare och itne göra detta på allmän väg , som någon skrev tidigare så är jag lätt på att hjälpa till att gräva om det skulle blir en lite billigare helg..

men att som morssan vilja "puttra runt" ? då tycker jag inte hon behöver åka på en bana det kan hon som någon tidigare utryckte det . göra mellan falun och mora ,

läser jag hennes tidigare inlägg i denna tråden så ställer jag mig bara frågan vad hon har på sporthoj att göra.. då hon inte verkar allt för vänligt inställd till dessa..

nä ett gäng kurser på den banan är ju helt okej. men låt sedan den fria körningen vara till för dom som vill lära sig vad dom klarar och även förbättra sig.. och sedan kan det ju vara en SENIORdag en gång i månaden eller en gång i veckan , där Morsan och hennes vänner kan åka goldving och sörpla kaffe och lyssna på vikingarna runt banan

puss

schneberger skrev:
2613679nä ett gäng kurser på den banan är ju helt okej. men låt sedan den fria körningen vara till för dom som vill lära sig vad dom klarar och även förbättra sig..
Man lär sig inte nåt och förbättrar sig inget på en kurs alltså om jag förstår resonemanget rätt?

Banan har inte de faciliteter som krävs för att man ska testa gränser så hårt, oavsett hur mycket vi ställer upp och gräver med våra spadar. Tyvärr.

Last edited:
Jåke skrev:
2613724 Man lär sig inte nåt och förbättrar sig inget på en kurs alltså om jag förstår resonemang inlägg rätt?

Banan har inte de faciliteter som krävs för att man ska testa gränser så hårt, oavsett hur mycket vi ställer upp och gräver med våra spadar. Tyvärr.

Ja helt klart så klarar inte banan att köras allt för hårt på!
Men det utesluter inte att man har vanliga banåkningar där, det är bara att låta bli att tänja det där lilla sista på din egen gräns!

Som jag ser det så är den bästa kombinationen för att bli en bättre förare (snabbare/säkrare) att man blandar kurser med egen träning på fri hand dvs. kör bankörning:tummenupp
När du deltagit på en kurs så behöver du nämligen träna på egen hand efteråt och testa dom olika moment du lärt dig, det tar tid att smälta det du blivit matad med på kursen:)

schneberger skrev:
2613679 bara ni inte låter morsan ha för mycket att säga till om..

morsan har inte ett dugg att säga till om :pannkyss men jag har försökt komma med lite idéer om hur de bullerstörda närboende kanske kan bli mer positiva till banan :) Jag anser att banan är viktig för oss här i Älvdalen och vill ha den kvar.

schneberger skrev:
2613679läser jag hennes tidigare inlägg i denna tråden så ställer jag mig bara frågan vad hon har på sporthoj att göra.. då hon inte verkar allt för vänligt inställd till dessa..

Se svaret ovan :huvet Jo, jag gillar sporthojar, men inte sättet de framförs på alla gånger. Till exempel framfarten genom byarna till och från Monzta.

schneberger skrev:
2613679 och sedan kan det ju vara en SENIORdag en gång i månaden eller en gång i veckan , där Morsan och hennes vänner kan åka goldving och sörpla kaffe och lyssna på vikingarna runt banan

puss

Behövs inte :tungan Själv bor jag ca 1 km fågelvägen från den och hör aktiviteterna rätt bra :yoparty (stör bara när det är MotoGP på tv...)
Och jag har inga vänner som kör vinge...

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT