Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Pinsamt att Nisse Schmit dessutom utan att beakta sanningshalten i det han skriver låter de klagande påstå, citat: "när timmerbilen kört förbi blir det tyst. Annat är det med sportmotorcyklarna som mal på hela dagen och hela helgerna. Det blir aldrig tyst." Detta är ju inte sant. Körning är tillåten mellan 9-17. Oftast kommer själva körningen inte igång förrän efter en halvtimme/timme, dessutom är det lunchpaus mellan ca 11.30- 13.30. När jag körde under Jåke´s "ThunderDay"-helg så var jag en av dom 5 sista av banan, och då var klockan lite efter 16. Aldrig tyst?
Ja, det är möjligt att jag har fel då jag inte var närvarande på alla körningar. Ber om ursäkt.
Det är alltså inte att det låter högt som är bekymret, det är att det in facto är motorcyklar på banan hela dagen som är fel. Racerbilar är helt OK? Alternativt så blir det helt förbjudet med motorfordon på banan som grannarna har yrkat om, då kan vi börja med drive-in bingo igen så blir allt som det var förr. Undra vad hotellet och andra näringsidkare tycker om det, då detta även innebär att halkkörningen med bla Volvo Security Driving Academy inte längre är välkomna.![]()
Gott folk, det är nu vi ser effekterna av inavel.
Ligg inte med syrran/brorsan, ok??
Ja, projektet med banan blev helt klart nu i höst. Du och mikekop är väl glada att ni bor i en så rik kommun att man tycker man har råd att betala tillbaka de pengar företagarna och EU lagt ner i området. Nåra miljoner lär det väl vara iafJag fattar inte heller det där, att grannarna kräver att ALLA motorfordon ska förbjudas på banan?? Projektet med sommarhalkan blev väl klart i oktober??
Snacka om att kasta pengar i sjön...
- Jag är inte Lima-Olle men: Nej.Lima-Olle:Är det alltså miljönämnden som bestämt vilka helger som är mc-fria?
Jag har svårt att tro att ett koppel Vipers klarar bullergränsen, men det visar väl sig.
Ja, projektet med banan blev helt klart nu i höst. Du och mikekop är väl glada att ni bor i en så rik kommun att man tycker man har råd att betala tillbaka de pengar företagarna och EU lagt ner i området. Nåra miljoner lär det väl vara iaf![]()
Jag är inte Lima-Olle men: Ja, det är miljönämnden som beslutat det. Jag tror heller inte att de klarar gränserna, speciellt inte 50 db. Men det spelar ingen roll, man talar väl om begränsning av mc-aktivitet i beslutet?
Nej, de beslutade inte vilka. Jag har reviderat mitt svar lite efter att jag hämtat kikaren så jag kunde läsa... Det har Olle och Maria gjort utifrån "minsta möjliga ändring". Samtidigt gäller det att utnyttja naturliga helger, midsommar t.e.x som en körfri helg och då ger sig resten automatiskt.Har Miljönämnden beslutat VILKA helger? Var det inte bara varannan de sa?
Ja, de har ju överklagat beslutet om 55/50 db samt varannan helg de också. Vissa vill som sagt ha helt stopp.*suckar lite* Men om jag fattade rätt har grannarna klagat hos Länsstyrelsen
...
Den stora frågan för Älvdalen borde snarare vara hur man förbjuder "raggarsvängen" inne i samhället......
//Peter
För att ge en liten uppfatting då över db.
Ett löv som blåse i vinden har ungefär samma db som en viskning. dvs ca 20db
Normalt ljud på ett kontor ligger på 60db Ett vanligt samtal mellan 55-60db
Intensiv trafik på en stadsgata ca 80db.
Ljudets nivå, eller styrka, mäter man i decibel, som förkortas dB. Decibelskalan är lite lurig eftersom den inte är rak utan logaritmisk. Det betyder att om ljudnivån ökar med tre decibel har ljudets intensitet fördubblats. Omvänt kommer ljudets intensitet att halveras om vi minskar ljudnivån med tre decibel. 93 dB är alltså dubbelt så högt som 90 dB. Och 110 dB är 10 gånger så mycket som 100 dB. Om man sänker ljudnivån från 105 dB till 85 dB sjunker ljudets intensitet till en hundradel..
Med tanke på detta så kan man då också ställa sig frågan om det ljud som blivit uppmätt hos grannar verkligen kommer från banan.. ??
Sedan kan jag inte låta bli att undra om de omkringboende verkligen menar att det skulle vara mindre störande att ha en mätgubbe, med utrustning, stående i trädgården hela dagen?![]()
...och med referens enligt dBALäs inlägg 83 - 87
Det ska mätas vid husfasad, tidsvägning "fast".
...och med referens enligt dBA![]()
Jo, den störde oss mer i all fall, kanske ska skriva några insändare och föreslå förbud mot motorfordonstrafik öht...
Jo jag måste säga att det var ett sjuhelvetes jävla livden helgen vi hade hyrt banan och bodde på hotellet! Vi var ca 20 st. som inte fick en många minuters sömn den helgen!
![]()
Några idioter ägnade flera timmar till att köra runt i rondellen, åt bägge håll!![]()
Sen så jobbades det hårt på att försöka lägga så mycket gummi på gatan som möjligt!
Av att döma på lakritsremmarna som jag sett vid flera olika tillfällen då jag befunnit mig i Älvdalen, och som ligger på gatan genom hela centrumet så är det samma liv varje helg tydligen!?
Av den anledningen så skulle jag kunna skippa körningar på Monztabanan till sommaren!
Åtminstone övernatta där!
![]() |
Customhoj Bike Show 2026
Den 23 till 25 januari körs... |
![]() |
Racing på Kjula Dragway till helgen
Den kommande helgen (23-24 ... |
Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup
Harley-Davidson och MotoGP ... |
|
![]() |
BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien