Montesa M11 Trasig?

texon175

Ny medlem
Gick med
15 Feb 2012
Ort
Karlskrona
Hoj
1973 Montesa Cappra 250 VB
Hej! Jag köpte mig en Montesa M11 (73M) från 1973, Och den ligger på 250cc.
Jag tog hem han och provade genast att starta igång den.


380166_319198028107485_1381039640_n.jpg


Efter lite blod,svett och tårar så fick jag igång den.

Men efter Ca: 5 Minuters körning så smäller det till 2 gånger, Ganska högt.
Och sedan dör hojen och jag får inte igång den.
Så jag puttade hem den och bytte tändstift, Men den funkar inte ändå.
Och vi ( jag och en vän ) Provade att rulla igång den efter en fyrhjuling, så när vi kommer upp i ca: 15 kmh så lägger jag i 1'an och sätter mig riktigt på sadlen så att den får fäste,
Men det ända som hände var att maskinen lät och skramlade nått sånt förbannat men startade inte.

Vi har kollat så att den får bränsle , och det får den.
Vi har kollat så att dödar knappen inte är på, Det är den inte.
EDIT* Glömde skriva, Den får gnista

Jag har försökt att hitta information om den på internet, Men hittar inget. Pappa hade tyligen en kompis som sa att denna modellen var extremt ovanlig och fanns endast i 16 exemplar i europa, Och något med fabriks racer.

Nu till frågorna:

Är maskinen död?
Finns det reservdelar?
Eller är det bara till att slänga den`?
 
Last edited:
Alldeles för tidigt att ge upp!
Har du gnista? Vid rätt tidpunkt? Stark och vital (gör ett särskilt provstift med sisådär 2 mm gnistgap - det ska ett fräscht tändsystem fixa utanför cylindern)?
Kommer bränsle in i cylindern också eller vet ni bara att det når förgasaren?
Bra kompression? Håll mätaren (finns för småpengar på Biltema) hårt mot tändstiftshålet, håll full gas och kicka jävelberg för att få korrekt mätvärde.
Sedan kan man ju alltid fundera över vehuskomp också på en tvåtaktare som vilat länge men börja med det busenkla du.

Åsså en sak till: Att lägga in en lågt växlad etta i 15 knyck är inte snällt gjort! Endera får du ha växel i och indragen koppling från början eller också välja tvåan.
 
Alldeles för tidigt att ge upp!
Har du gnista?
Vid rätt tidpunkt?


Åsså en sak till: Att lägga in en lågt växlad etta i 15 knyck är inte snällt gjort! Endera får du ha växel i och indragen koppling från början eller också välja tvåan.


Det är gnista, Glömde skriva det.
Och det kommer bränsle in i cylindern, För att tändstiftet var blött.

Och jag la i 1'an och släppte kopplingen försiktigt
 
Att den får bränsle samt att det är gnista viste du ju redan innan det smällde till..
Var det ordentligt med olja i hojen när du körde den?

Hojen är 40 år gammal, behövde nog en ordentlig koll redan innan du började köra..

Jag satsar mina pengar på ett ras :lol
 
Precis, kanske läge att plocka av toppen och sälja alla smulor som skrot?
Får pengar till ett Jenka om du har tur...
 
Ajabaja! Inte slänga!

Jag tror inte den är så ovanlig som pappas kompis tror men ta rätt på exakt vad det är för hoj. Det är ändå synd om ett stycke motorhistoria bara blir nerskrotat. Misstänker att den är nyare än 73 med tanke på gaffelns utseende med nerstick under hjulaxeln.
 
Säkert ett kap för den som har ett brinnande intresse för veterancross.
Säkerligen svindyr att återställa till blänkande originalskick och den kommer inte att kunna registreras.
 
Hör du en fet smäll och hojen vägrar starta så tror jag nog mer på totalras än att det skulle vara nåt med bränslet.
 
Last edited:
Okej, Ska riva motorn och kolla, Men då behöver jag nya packningar. Måste jag göra egna eller finns det att få tag på någon stans?
 
Det är din turdag idag grabben, kul att du nyligen joinat oss här på veteranhoj.com - Sveriges största forum för långsamma, trasiga, geggmoppar! ;)

Inte en siffra rätt hittills ang. din moppe, jag tycker det verkar vara en Montesa Cappra 250 "VR" (73M), hela 2400 stycken tillverkade under första året. Men som sagt 73M hette ju alla 250 t.o.m. sista året 1980.

"Nya packningar", nu var du rolig igen, som om det vore det största problemet med den motorn just nu :helrenoveringporfavor

1978_Montesa_Cappra_360VB.jpg
 
Last edited:
Ja, Bilden var ju väldigt lik! Ska riva motorn någondag då jag har tid. Har skaffat mig packning på tub, Så jag gör egna :)
 
Det är din turdag idag grabben, kul att du nyligen joinat oss här på veteranhoj.com - Sveriges största forum för långsamma, trasiga, geggmoppar! ;)

Inte en siffra rätt hittills ang. din moppe, jag tycker det verkar vara en Montesa Cappra 250 "VR" (73M), hela 2400 stycken tillverkade under första året. Men som sagt 73M hette ju alla 250 t.o.m. sista året 1980.

"Nya packningar", nu var du rolig igen, som om det vore det största problemet med den motorn just nu :helrenoveringporfavor

1978_Montesa_Cappra_360VB.jpg

Och hur många gånger har inte du redigerat informationen i ditt inlägg nu?
 
*/ ?>
Nyheter
Gotland Ring Bike Week 2026, Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Back
Top