Monteringshjälp P-box

ÜberHeinz

Learning by doing
Gick med
4 Sep 2006
Hoj
Suzuki GSXR1000 07, KTM 660 SMC 04, KTM 450 EXC 03, Honda CB1300 06 Såld
Jag försöker montera p-boxen med hjälp av en hylsa som täcker p-boxens järnmantel och knacka lite lätt med en hammare. Det går inte, p-boxen åker runt åt sidan och bara en sida går oftast in. Jag vet att det är tajt vid montering eftersom p-boxen ska täta så att olja inte rinner ut. Viktigt att den är rak vid montering men den liksom slinker åt sidan. Vill inte slå för hårt heller då ja redan pajjat en p-box redan :/ Har också doppat den i olja så den ska glida på lättare men icke.
Någon som har tips på hur jag ska göra för att få på den ?

Bifogat

• 20130603_180637.jpg
    20130603_180637.jpg
    220 KB · Visningar: 128
Ingen som har några andra tips? eller är det bara att försöka igen. Går ju inte att göra på så många sätt.

hylsan e ju bra knep men kanske kan du byta ut hammaren ;) har du tillgång till en press är det nog det bästa, ammars kanske ett större skruvstäd eller tom en tving hade kunnat fungera

Ingen mästare på P-box montage men. Kanske om du värmer "tappen" lite lätt, typ varmluftpistol och låter packboxen ligga i kylen ett tag?

Men vet inte hur mkt man vågar värma då man ska in med en packbox, får ju inte vara tokhett känns de som. Sen lägga packboxen i frysen så lär gummit ta mkt stryk, kylen kanske inte är kall nog. Men vågar man frysa?

Och nu kör jag mest bara lite brainstorming med idéer, är som sagt inge mekarproffs, men tappen där, den är inte gängad i centrum? (Vet ärligt inte ens vad de är för del?:P) Om den skulle va gängad så skulle jag ta en bult och en/flera stora brickor och press in hylsan på så vis. Om du förstår. =) :va

I-]--|| Sådär, där I motsvarar P-box, ] Hylsa och || Bult och bricka.

Kanske värdelöst svar, men brainstorming är ju bättre än inget, kanske.:glömdet

I normala fall brukar det inte gå speciellt hårt, men om hylsan inte tar i nånting anna än packboxen ska det bara vara att knacka så ska den pressas i, en lite slägga kan vara bättre än en hammare eftersom den ger bättre gensvar.

Vad tusan är det för del på hojen btw, sitter växelaxeln innuti utgående axel eller?

edit: har du mätt så att det verkligen är rätt storlek jämfört med den gammla boxen?

Vad är det för diameter? Har du tur kan du köpa en bit plaströr typ inomhusavlopp och trä över stången, sen banka på det.

Nyheter
Boxer, V3, V4, VR5 och 6-cyl

Teknik – nya mc-motor...

Enfield presenterar sin stora twin

Efter spionbilder, hintar o...

Gotland Ring Bike Week 2026

Packa hojen, damma av hjälm...

Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”