Montering kraschkåpor?

LO_R1

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Mariestad
Hoj
R1 -99
Har precis fått mina kraschkåpor, lackade och klara för montering förutom att det ska borras lite hål..... Något speciellt att tänka på innan man sätter borren i glasfiber? Eller är det lättare att borra ett litet hål o sen slipa/fräsa upp hålet med typ en dremel?

Tacksam för tips och trix! :tummenupp
 
Kraschkåpor har en förmåga att "flisa" sig vid borrning. Man får väldigt ärrade kanter i hålet. Det får iaf jag. Men det kan ha o göra med att jag kanske borra hålet lite för snabbt o med trubbig borr.

Dremelborr är ju absolut bäst o borr med hursomhelst. En sådär konisk borr som gör hålet större gradvis via steg i borren.

Men skitsamma hörredu hur det ser ut. Sålänge det blir hål så äre bra. Tror du skiter rätt blankt i vad hojen ser ut som till slut.... ;) eller skaru köra kraschkåpor på gata?
 
Nja vill nog ha hyfsad finish på det hela eftersom jag ska använda hojen på gatan...... får bli kraschisar nu efter en redig marksyning och halvförsäkring....... en jävligt dyr marksyning. Blir inte mycket kvar av orginalplasten när den får tugga asfalt i 100 km/h :(
 
LO_R1 skrev:
... Eller är det lättare att borra ett litet hål o sen slipa/fräsa upp hålet med typ en dremel? ...
Japp. Lättare eftersom risken för flis vid genomgång minskar. Se bara till att fräsen inte hugger. Då "vandrar" den runt i hålet med ett hiskeligt tempo och du får ett hål stort nog att kasta in hatten i. Eller katten! :D

I övrigt är ju tipset att hålla sig med väl skärpta borrar (kolla skärpningen ofta eftersom glaset sliter på borrarna), högt varvtal och mata långsamt (dvs inte trycka så hårt).
 
Borrade och fräste (dremmel) några hål i kåporna igår och små hål funkar ju fint men märkte att det är ganska lätt att fräsen vandrar iväg lite :( är ju ingen fara med små hål som ändå inte syns sen men kan ju bli lite problem eftersom jag tänkte ta uppp hål för orginal lamporna fram. Någon som har en bättre metod? Hur gör man för att få snygga kanter sen? Behöver man behandla snittytan efter man fräst/borrat sen?
 
Använd slipstift istället för filar. Håll ett ordentligt tag i Drummeln.
Fila för hand efter att du borrat lite mindre än slutlig storlek.
Den enda efterbehandling du behöver göra är att (eventuellt) droppa på lite tunnt cyanoakrylatlim för att binda lösa "trådar" men det är oftast att betrakta som over-kill.
 
Får en blond liten tjej ställa frågan varför i helvette duy lacka de dom innan du borrade hålen??

hade jag vart du hade jag gjort enligt följande:

1. Provat kåperna på hojen, borrat för hål ochj lampor
2. fixat kanterna, Spacklat det som blev fult mm.
3. lämnat för lackning när dom var HELT klara.,....

men vad vet en 17 liten spoling som jag..... :4skrika
 
LO_R1 skrev:
Borrade och fräste (dremmel) några hål i kåporna igår och små hål funkar ju fint men märkte att det är ganska lätt att fräsen vandrar iväg lite :( är ju ingen fara med små hål som ändå inte syns sen men kan ju bli lite problem eftersom jag tänkte ta uppp hål för orginal lamporna fram. Någon som har en bättre metod? Hur gör man för att få snygga kanter sen? Behöver man behandla snittytan efter man fräst/borrat sen?

Hålen för lamporna sågas med en figursåg för hand. En sådan där med jättetunt smalt blad med fina tänder. Lättsomenplätt.
 
Miss_Orchidee skrev:
Får en blond liten tjej ställa frågan varför i helvette duy lacka de dom innan du borrade hålen??

hade jag vart du hade jag gjort enligt följande:

1. Provat kåperna på hojen, borrat för hål ochj lampor
2. fixat kanterna, Spacklat det som blev fult mm.
3. lämnat för lackning när dom var HELT klara.,....

men vad vet en 17 liten spoling som jag..... :4skrika
:lol :lol Låter faktiskt riktigt vettigt...

För att komma från en 17-årig liten blond tjej då alltså!! :tummenupp
 
Miss_Orchidee skrev:
Får en blond liten tjej ställa frågan varför i helvette duy lacka de dom innan du borrade hålen??
För att dom redan var lackade när han köpte dom kanske?

LO: kvickt jobbat med reparationerna. Impad.. :tummenupp
 
Gixxer-anders har helt rätt, kåporna va redan lackade när jag köpte dem. Killen jag köpte dem av hade gjort grundarbetet o lackat men aldrig monterat dem.

Miss_Orchidee: Inte så lätt här i världen vet du när man är en blondliten pojke :D
 
Gixxer-Anders skrev:
För att dom redan var lackade när han köpte dom kanske?

LO: kvickt jobbat med reparationerna. Impad.. :tummenupp

Har väl gått hyffsat snabbt men inte snabbt nog, finns ju tydligen möjlighet till en bankörning den 26/9 så man får väl se om hon är klar då.

Förresten, va fan det är ju du som är här! :7peta
 
Ett tips är att du hänger på kåporna och ser var du ska borra, de förmärkta hålen stämde inte riktigt på mitt kåpset.

Borra gjorde jag med vanliga borrar och det funkade hur bra som helst. De större hålen gjorde jag med bågfilsblad och vanliga träfilar och en sån där fil som man sätter i borrmaskinen.

Är du bara lite metodisk så blir det inga problem alls men det tar lite tid, sen är det bara att krascha och göra om allt.
 
LO_R1 skrev:
Har väl gått hyffsat snabbt men inte snabbt nog, finns ju tydligen möjlighet till en bankörning den 26/9 så man får väl se om hon är klar då.

Förresten, va fan det är ju du som är här! :7peta

Visst är det jag! (vem annars? :va :D )

Skulle nog säga att det gått jävligt fort med tanke på att hojen såg ut som ett plockepinn för bara ett par veckor sen..

Antar att du menar åkningen på Kinnekulle? Dit är jag anmäld..
 
Gixxer-Anders skrev:
Visst är det jag! (vem annars? :va :D )

Skulle nog säga att det gått jävligt fort med tanke på att hojen såg ut som ett plockepinn för bara ett par veckor sen..

Antar att du menar åkningen på Kinnekulle? Dit är jag anmäld..


Jo hon va väl i rätt risigt skick, men nu när bakramen och tanken är på plats så börjar det ju se ut som en hoj igen :)

Jo det är åkningen på kinnekulle jag tänker på, väntar nog lite med att anmäla i alla fall, har ju en hel del skruvande kvar än.....

Garageplats finns i alla fall om du kommer ner
 
LO_R1 skrev:
Jo hon va väl i rätt risigt skick, men nu när bakramen och tanken är på plats så börjar det ju se ut som en hoj igen :)

Jo det är åkningen på kinnekulle jag tänker på, väntar nog lite med att anmäla i alla fall, har ju en hel del skruvande kvar än.....

Garageplats finns i alla fall om du kommer ner

Låter fint det.
Slå en signal om det är nått jag ska tjacka åt dig bara..
 
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

Back
Top