montering kamaxlar vilket fett till lagerytor?

bakdäck

Sporthojsnörd
Gick med
8 Apr 2009
Hoj
Ducati Monster EVO 1100 2011
Jag ska sätta ihop motorn igen och jag undrar vad Suzuki super grease "A" är för nåt, finns det kompatibla eftermarknadssmörjor? Vad rekommenderar ni?

jag gissar att det är för att säkerställa att kammarna får smörjning innan oljetryck har byggts upp...?

Last edited:
Om inget annat rekomenderas så är det rikligt med motorolja på ytorna som gäller. om refererar till nått annat kan jag inte svara på vad det är.Men att tänka på är att inte bara ta nått fett och kleta dit då det förmodligen kommer att sätta igen oljekanalerna.
-peter

Är detta ett skämt eller? Motorolja, inget annat. Inte på nockarna heller. Varför skulle man vilja ha något annat än motorolja i just motorn?

Är detta ett skämt eller? Motorolja, inget annat. Inte på nockarna heller. Varför skulle man vilja ha något annat än motorolja i just motorn?

Vissa nya kammar är belagda med ett oxidskikt på kamloberna och det brukar följa med ett speciellt fett som man ska smörja på dom vid montering.

Men som sagt - motorolja is the shit.

På nya kamaxlar som du sätter in i motorn SKA du smörja med molyfett på nockarna så att de klarar den första stunden innan du får bra smörjning av nockarna och att de sliter in sig rätt och sparar på härdningen. Gamla/beg kammar är redan inslitna och har du inte tritvättat dem så behöver du inte fetta in dem. Känn på nockarna, är de feta så kör, torra smörj in.

Nädå, det är nog inte något skämt.
Monterar du en gamal V8:a motor utan att smörja komnockarna med specialfett, så kommer det inte att hålla länge. Men på grund av väldigt mjuka ventilfjädrar och stora smörjande ytor i en modern MC motor så är det inget större problem. Men vissa MC motorer är det starkt att rekomendera.

Mats

1.Ha på rikligt med olja alla lagerlägen vid montage.
2.Känn att allt går lätt(OBS om du ska dra runt endast kammen setill att kolvarna står ungefär halvägs i loppen så inte ventilerna tar i kolvarna.
3.Montera ihop enligt markeringar.Fyll på olja om du inte redan gjort det.Åter igen dra försiktigt runt och känn så det inte tar i eller går tungt.
4.bryt tändningen och kör upp oljetryck.
5.starta
mvh peter

Läs ett par manualer så ska du se att dom rekomenerar Moly fett i dom flesta av dom.

Förvisso kan jag ju hålla med om att motorolja känns "bättre".

MEN fett blir upplöst av motoroljan och blandar ut sig.

Efter en kort inkörning av nybyggd / nyrenoverad motor bör man ALLTID byta olja efter typ 30-60 min körning.

Det är min tumregel iaf. Främst för att få ut skit o.sv från renoveringen.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman