Montering hjullager, följdproblem

hugmejsel hit o ditt. köp sån här så får du ut lagret utan att förstöre något. kanske den du själv visade oxå funkar men det vet jag inte, har inte tittat på den.

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/V...rustning/Avdragare/Lageravdragarsats-9-delar/

En sån har jag testat. Den funkade långt över förväntan, och även om den kostar mer än ett lager så är den värd varenda spänn. Köp, om nu 30 mm är grovt nog.

Edit: Den är alltså sehr Schön, som dom säger i Tyskland.

ja jag är jätte nöjd med min, det går som en lek att plocka ut lagar med den. skulle ha haft en 20 år tidigare så hade jag slupit alla sneda, sönder bankade lagar, svårdommer o dyll. o den går ju använda hur många gångar som helst
värt varenda krona
dyr tja,,kalla det för läropeng:D

ja jag är jätte nöjd med min, det går som en lek att plocka ut lagar med den. skulle ha haft en 20 år tidigare så hade jag slupit alla sneda, sönder bankade lagar, svårdommer o dyll. o den går ju använda hur många gångar som helst
värt varenda krona
dyr tja,,kalla det för läropeng:D

20år sedan hade den kostat betydligt mer en några lager, kollade diverse lageravdragare osv i ett tidigare liv och DÅ var 15-20 tusen inte ovanligt.

Biltema:Bugar:Bugar:tummenupp:yoparty

20år sedan hade den kostat betydligt mer en några lager, kollade diverse lageravdragare osv i ett tidigare liv och DÅ var 15-20 tusen inte ovanligt.

Biltema:Bugar:Bugar:tummenupp:yoparty
Teddy sammanfattar det ganska bra här:

Man skulle kunna tro det :-) Sanning är att jag som gått den långa vägen och aldrig fått något gratis (fan, det där lät bra va?) tycker att Biltema gjort mer för Svensk RR än någon annan. Trots att jag betalar varje gång jag passerar kassan känns det nästan som om de sponsrar mig. Jag har troligtvis tjänat mer över åren genom att handla på Biltema än om jag jagat sposorer och fått köpa rabaterat ur deras sortiment.
Jag kan inte annat än hålla med :tummenupp

Svetsa fast något du hittar i garaget på det gamla lagret, tex en mutter, gärna så stor att den precis får plats i hålet, du kan hålla den med en skruv när du svetsar (släpp snabbt :) )

Sen bankar du bara ut den bakifrån.

Lätt som en plätt.

/Fredde

Lageravdragare
Värmepistol som värmer navet + kylspray som kyler lagret (Biltema har)
Borra hål i lagret och dra ut med något krokigt.

Försök trycka ut nya lagret, försiktigt tills du får grepp om det gamla med tex skruvstädet och dra bort det.

Sist men inte minst.
Gör det inte igen

Jag skulle ha tagit en plattjärnsbit på 10-12mm bredd och 3mm tjock, slipa ändarna till samma radie som innerringen så att den passar bra och svetsat fast den strax nedanför centrum sen använda en glidhammare att dra upp lagret med, eftersom lagerbanor kan ha dålig svetsbarhet är det bra att järnet ligger under svetshäftan om den inte skulle bli hundra så drar häftan ändå.:tummenupp

Ok, här kommer upplösningen: Frezon kom förbi med värmepickan och lät navhubben smaka på tropikerna en stund, sen dunkades hela hubben mellan två träbitar och hej som i hockeypuck! så var skiten ute.

Nu sitter hjulet där, med nya lager och ny bromsskiva. Imorrn blir det fälttest, då kanske jag återkommer och undrar om allt fett kan ha förstörts av värmen. ;)

Tack för alla kreativa förslag. :tummenupp

Last edited:
Av erfarenheter blir man rik!

Ok, här kommer upplösningen: Frezon kom förbi med värmepickan och lät navhubben smaka på tropikerna en stund, sen dunkades hela hubben mellan två träbitar och hej som i hockeypuck! så var skiten ute.

Nu sitter hjulet där, med nya lager och ny bromsskiva. Imorrn blir det fälttest, då kanske jag återkommer och undrar om allt fett kan ha förstörts av värmen. ;)

Tack för alla kreativa förslag. :tummenupp

Att meka hoj som vanlig dödlig, försätter en i olika trångmål hela tiden:brinnerup:huvet. Inte alltid det flyter på. Dock så gör alla lösningar både goda:) och mindre goda:mad: oss lite smartare:confused: i den del utav huvudet som får oss att ägna oss åt denna underbara hobby:Bugar Toyman

Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon