Montering hjullager, följdproblem

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Hoj
Nein
Monterade nya bakhjulslager idag, och använde de gamla lagren för att driva i de nya. Funkade utmärkt. Förutom då att ett av de gamla lagren nu inte går att få bort, det sitter alltså fast ovanpå det nya lagret.

Hur fan får jag bort det? Knacka ut med dorn från andra sidan funkar inte, då skarven att knacka på är för smal.

Hilfe!

Bifogar bild.

Bifogat

• hjullager.jpg
    hjullager.jpg
    108.1 KB · Visningar: 250
Du skulle sågat ett spår i de gamla lagret först.

Går det knacka ur alltihopa från andra sidan o börja om?

Du skulle sågat ett spår i de gamla lagret först.

Går det knacka ur alltihopa från andra sidan o börja om?

Finns säkert massor man "skulle ha gjort", men nu är läget som det är.

EDIT: Jag svarade för fort. Nej, det går inte att slå på den yttre lagerbanan från andra sidan.

Last edited:
Har du tur så kanske du kan ta en vass mejsel och knacka på sidorna lite snett uppåt ett par slag, sen lite på motsvarande sida osv. osv.

Annars får du slakta innerringen och plocka ut kulorna, för att sedan slå med huggmejsel och slägga, rakt in mot mitten s.a.s. Så att ytterbanan "kavlar in sig".

Eller så ger du på innerbanan från andra hållet o köper ett nytt lager och gör om o gör rätt

Det är dom tips jag har.

MVH Mathias

Been there done that! Enklaste är att köpa nya lager men är man snål så är man.

Har du tillgång till svets så svetsa fast en stång, plåtbit eller annat lämpligt över hålet på lagret och sen pressa eller slå från andra sidan så poppar det ut :)

//Tapper

VÄRME.....

Änvänd värmepistol och värm NAVET utvändigt tills lagret ramlar ur, ev får du "knacka" lite från andra sidan, alt. använda en "kil" invändigt mellan lagren.

/KentW

Been there done that! Enklaste är att köpa nya lager men är man snål så är man.

Har du tillgång till svets så svetsa fast en stång, plåtbit eller annat lämpligt över hålet på lagret och sen pressa eller slå från andra sidan så poppar det ut :)

//Tapper

Alternativt så delar lagret sig och bara navet och kulorna ramlar ur.....

/KentW

Last edited:
Eller så lånar/hyr du en avdragare som är gjord för ändamålet.

Kanske för enkelt?

/KentW

Då svetsar man bara på ytter ringen istället och upprepar proceduren ;)

Och tack vare värmen när man svetsar så kan lagret glida ur redan innan man har hunnit pressa. Precis som du beskrev i ditt inlägg.

Sen finns det faktiskt frostpluggsurdragare som garanterat funkar till sånt här oxå, men dom är dyra i inköp så ett nytt lager låter lättare då

//Tapper

VÄRME.....

Änvänd värmepistol och värm NAVET utvändigt tills lagret ramlar ur, ev får du "knacka" lite från andra sidan, alt. använda en "kil" invändigt mellan lagren.

/KentW

/KentW

Finns det någon risk att det nya lagret skadas när jag värmer? Det som sitter innanför alltså.

Eller funkar en sån här?

HI HI Hi hur tänkte du nu???:D:arsele

Bara att prova värma annars såga (göra ett snitt) med tigersågen och
bara köpa nytt lager:tummenupp

Last edited:
Prova att lägga hela stycket i frysen ett dygn eller så. Då krymper alltihop. När du sen tar ut det tar du en varmluftspistol och värmer huset på utsidan så att det expanderar. Lyckas du skall lagret vara tämligen enkelt att ta ut. Vi gör såhär på jobbet när vi pressar eller trär lager på diverse olika lagerbanor.

Värmer när vi ska trä lager över en lagerbana och kyler när ett lager skall i en lagerbana.

Good luck.

Du e fiffig du Pelle :)
Jag skulle göra såhär:
Ta en bit bandjärn el dyligt, miga fast den på lagret som ska bort och använd en ryckhammare, alltså en vikt på en stång med en krok i änden.
Be nån om hjälp som har sånt.

Ja, eller helt enkelt slå ut den från andra hållet så klart.

Last edited:
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...