Montering av Vägg-TV

Maxout

Mr
Gick med
27 Apr 2004
Hoj
YZF Yamaha R6
Hur ska jag fästa min 32" vägg-tv? Från regel till regel är det 60cm, enkelgips, väggfästet är 40cm brett. Typiskt nog så vill jag ha tvn precis mitt imellan 2reglar.

Ska jag skruva upp en skiva från regel till regel som är i storlek med väggtv fästet och sen ta molly för dubbelgips? Hur många behövs för att få rätt hållfasthet?

Vad är smidigaste lösningen, vilket matrial ska skivan vara i för att få bra hållfasthet som räcker.

Skickar med en pedagogisk bild med så ni förstår ännu sämre...

Bifogat

• vaggfaste.JPG
    vaggfaste.JPG
    8.5 KB · Visningar: 143
Ha tvn på en tvbänk eller nåt istället, alla hål man gör i väggen är av ondo.

Skruva upp en MDF-skiva med måtten 600x höjden på fästet. Sen borrar du bara 4st 6mm hål och använder dig av Mollys eller Gipsexpander, folk använder benämningen Molly till just detta.
Detta håller.

Har satt upp flera tv på vägg utan att krångla till det med brädor/skivor hos kunder (är lev&installatör)

Funkar fint att enbart använda Molly plugg om du kan använda 4 st eller fler. Se till att använda mollyplugg till enkelgips bara :tummenupp

en mollyplugg kan hålla upp till 80 kg bara väggen (om enkelgips) klarar det, men ska inte vara några problem! :)

Öppna väggen och dra in tvärgående reglar. Väggarbete är manligt!

En enkel gipsskiva tål max 47 kg i dragbelastning innan den går åt helvete :fakta

En Dano då eller? har de samma specar? Att enkelgips håller för vägg-tv vet jag av egen erfarenhet, men det känns tråkigt att rekommendera det till någon som är osäker OM nåt skulle hända om de har monterat det klantigt...

En Dano då eller? har de samma specar? Att enkelgips håller för vägg-tv vet jag av egen erfarenhet, men det känns tråkigt att rekommendera det till någon som är osäker OM nåt skulle hända om de har monterat det klantigt...

Olika fabrikat kan ha lite olika styrka,men talar vi standardgips med 13 mm tjocklek så brukar det ligga däromkring.

Självklart håller det,när man mäter urdrag så är det "rakt ut kraft" som mäts inte kraft i längsled eller hängande tyngd.

Precis så gjorde jag härom månaden. Passade på att dra el och antennkabel genom väggen samtidigt.:tummenupp

Mycket jobb, men snyggt blir det. Mina reglar satt på "rätt" ställe som tur var och kabeldragningen är bara kul. Riktigt osnyggt är det däremot om man hänger upp en tv på väggen och lämnar kablarna på utsidan. :mad:

Kolla här för lite bilder på hur det ska se ut... :)

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT