Montering av miniblinkers, hjälp

Så här har jag kopplat:
Lampa - grå kabel - gul kabel - motstånd - gul kabel - svart kabel mc
Lampa - svart kabel - svart kabel - motstånd - svart kabel - grå/svart kabel mc

Och så går det alltså till respektive blinkers. Det går två kablar till varje blinkers.

Motståndet är en enhet...

Jag tycker framförallt att det var konstigt att det skulle kopplas tvärt om, om jag kopplade lampans grå kabel till mc:ns grå/svarta kabel fungerade det inte alls :va

En annan skum grej är att det fungerade när jag fortfarande hade mina främre blinkers inkopplade, och då hade jag de bakre LED blinkersen kopplade enligt ovan :huvet

Last edited:
Hur ska kontakterna sitta? Jag har två som sitter fast i vinkel, men de går säkert att klippa isär, och så går det en extra kabel till relät som jag antar är jord då? Eller får man hitta på något själv där...

Dessutom så är biltemas relä märkt med plus, minus och ett L istället för bara bokstäver som mitt tidigare.
Ville inte klippa isär min kontakt direkt, så jag provade de två alternativ som gick, men fick inte minsta blink med någon av dem.

Minns inte riktigt vilken sladd som gick vart... :va Kommer bara ihåg att på andra relät (inte Biltemas) var kontakterna märkta med samma men de var annorlunda placerade. Jämfört med både original och det dyrare.

Nu fungerar det, tjohoo :yoparty

Det var som du sa Pagaso650, jag fick klippa isär kablarna som satt ihop vid kontakten och byta plats på dem så fungerade det utmärkt med biltemas relä :tummenupp

Provade även ta bort motståndet innan men då blinkade det ännu snabbare, motståndet måste med andra ord ha haft någon effekt, men tydligen inte tillräckligt.

Och eftersom att relät är lastoberoende har jag nu bara tagit bort moststånden i bak, och det fungerade ändå :). Tar bort de i fram när jag har tid, då de sitter så krångligt.

Summa summarum: Köper du ett lastoberoende relä så var beredd att möblera om ordningen på kablarna.

Tack för all hjälp :)

Nu fungerar det, tjohoo :yoparty

Det var som du sa Pagaso650, jag fick klippa isär kablarna som satt ihop vid kontakten och byta plats på dem så fungerade det utmärkt med biltemas relä :tummenupp

Provade även ta bort motståndet innan men då blinkade det ännu snabbare, motståndet måste med andra ord ha haft någon effekt, men tydligen inte tillräckligt.

Och eftersom att relät är lastoberoende har jag nu bara tagit bort moststånden i bak, och det fungerade ändå :). Tar bort de i fram när jag har tid, då de sitter så krångligt.

Summa summarum: Köper du ett lastoberoende relä så var beredd att möblera om ordningen på kablarna.

Tack för all hjälp :)

Gott att det löste sig :tummenupp

Motstånden köpte jag på lelles och de monterade man helt enkelt på kabeln.
Kapa av kabeln, dit med kontakter och sen in med motståndet mellan.

Biltemas motstånd står det att det ska parallellkopplas med lampan,
så de ska sitta lite annorlunda.

Motstånd som fungerar olika beroende var man köper dem??? :va :va :va

Neh, det kan jag svårligen tro.

Poängen med motstånden är att de skall öka strömförbrukningen genom att kopplas parallellt med LED-lampan för att simulera en glödlampa.

Effektbiten har du redan lyckats lista ut via ohms lag :tummenupp

Mitt tips är dessutom att du VÄL dokumenterar vad du gjort som skiljer sig från original på din hoj så att du har en chans att fixa det nästa gång det går sönder. Om inte så för att nästa ägare skall ha en chans. Fulmeckade hojar köper tex inte jag.

Last edited:
Nyheter
Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...