Montering av krona

Chirre

Gubbe
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Gubbkörd dussinhoj/Skrotad. Ny Crankshaftare 2011
Får försöka förklara lite från början.
Ända sen jag köpte hojen våren 2005 så har jag tyckt att den uppför sig lite märkligt.
Vid kraftiga gaspådrag då framhjulet släpper typ nån centimeter eller två från marken, har jag märkt att hela hojen liksom vill lägga sig åt höger, även dra åt höger. Kan det ha att göra med nedanstående:

När jag plockade bort övre styrkronan märkte jag att den satt fast ganska rejält. Nästan så jag fick bända loss den.

Nu när jag ska montera dit den så ser jag att den liksom inte passa ordentligt
på benen. Skiljer säkert 3-4mm på ena sidan för att den ska glida på benet.
Ska man verkligen behöva bända dit den?
Har väl haft bort kronan nån gång på tidigare hojar och då har den ju passat som en smäck, bara att trycka dit.

Ska det verkligen vara så?

Försökt ta lite bilder för att illustrera "glappet"

Bifogat

• HÖGER.JPG
    HÖGER.JPG
    57.2 KB · Visningar: 77
  • mitten.JPG
    mitten.JPG
    74.8 KB · Visningar: 89
Last edited:
Någonting är skevt. Du får plocka av och mäta upp benen och kronorna.
Innan du plockar av kan du iochförsig kolla den sida där benet inte möter kronan.
Lossa benet i nedre kronan så du kan snurra det.
Vrid sedan runt benet när du har det precis i underkant på övre kronan.
Då bör du kunna se om benet skevar, i så fall förändras benets läge i förhållande till kronan allteftersom du vrider på benet.
Om benets läge mot övre krona inte förändras vid vridning har du troligtvis en skev undre eller övre krona. Skeva undre kronor efter vurpor är inte helt ovanligt och det behövs inte mycket skevhet för att benet inte ska styra rätt mot övre krona.

Lyftar du upp hojen via styrkronans under eller via bottnen på gaffelbena? Om det senare så kommer det få gafflarna att böja sig och inte vara helt raka, därmed problemet du fått.

Släpp på hjulbulten och ev den undre kronan också så grejerna får lite spelrum,sitter hjulbulten hårt så kan den dra isär benen i toppen.

Lossa bulten och gungga lite i gafflen så det rör sig lite och prova igenmed kronan.

Höger dragningen vid framhjulslyft kan lika väl vara en balansfråga,jag kan inte slanga utan att det dra åt något håll ibland...då har jag ändå både gaffel och framhjul i luften.

Edit:

Om du ändå har kronan loss,lägg upp den på en spegel eller en glasskiva och se om den glappar,man kan ta det tunnaste bladmåttet och försöka peta in under runt om också.

Last edited:
Swedie: Stöd i undre krona.

Långa Farbrorn: Nej vid normal slangning har jag inte det problemet(längre) :)
Uppstår bara då hjulet lättar nån cm vid hård acc.

Kan tillägga att när jag hade hämtat ut hojen, efter ca 20 mil, upptäckte jag att flera skruva inte var åtdragna.
Skruvarna till Clip-onen fanns inte ens där.
Skruvarna till styrkronan höger och vänster sida var nästan helt urgängade.
Är väl mest orolig för att något blev skevt då.

Påtalade såklart allt detta vid första servicen, men de gjorde inte just något åt det.

Ska lossa hjulbultarna och vrida och vända lite.

Fick dit den..
Men det oroar mig ända att det var så skevt.

Chirre skrev:
Fick dit den..
Men det oroar mig ända att det var så skevt.

Det är ju svårt att säga så här över nätet om det är skevt eller inte,jag kan bara bistå med mina egna erfarenhter av det hela.

En gaffel är lite lömskt då den är två pinnar med 3 infästningar på.
Ta tex två pennor och ställ mot bordet och lägg ett finger över,försök sedan att få bägge pennorna att stå likadant.

Därför tror jag att det kan vara så att det bara har vridit sig tex i gaffelbenen,då blir det lätt skevt i gafflen.

Ok liknelsen kanske suger ...men principen är snarlik.

Annars är det nog bara att plocka ner och mäta,jämföra och kontrollera allt.

Jo du har nog rätt.
Har aldrig råkat ut för det tidigare bara. Har bara dragit loss och sen tryckt dit utan problem.
Tyckte mest att det kunde relatera till de problem jag nämnde.

har en gaffel som jag tyckte va skev men när jag såg denna va jag nöjd med min :rolleyes:

Nyheter
Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Harley‑Davidson ”Creators Custom Clash”

Harley‑Davidson drar igång ...

Di Giannantonio tillbaka som vinnare!

Fabio Di Giannantonio är fö...

The Distinguished Gentlemans’s Ride – Körs i morgon!

Den 17 maj är det åter dags...

GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Back