Montering av "hederligt" kedjelås

Lave

Ny medlem
Gick med
25 Mar 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
Bandit 600 -97
Ska byta drivpaket på min bandit idag..
Fick kedja med hederligt kedjelås.
Har läst mycket om kedjelås, och nästan alla säger att man INTE ska montera kedjelås med clips, utan ska nita kedjan. Men har varken nitlås, eller nitverktyg, så det blir helt enkelt ett med clips.
Har sett att en del sätter "najtråd" och silicon på sina kedjelås.
Vad använder man till najtråd? Vanlig ståltråd eller?
Skadar de inte dreven i onödan?

Sen har jag också forskat fram att clipset till låset ska sitta med öppningen bakåt i kedjans rotationsriktning. Stämmer detta ?

Tacksam för svar

Rickard
 
ingen fara att köra med kedjelåset du har dom som tappar clipset har oftast glömt att man måste knacka till på kedjelåset då det är monterat så det ligger press på clipset hela tiden
 
Finns ett annat kedjelås som man skruvar ihop och när det sitter ordentligt så bryter man av den del av skruven som sticker ut.

Skaffa ett sånt istället :tummenupp
 
Lave skrev:
Ska byta drivpaket på min bandit idag..
Fick kedja med hederligt kedjelås.
Har läst mycket om kedjelås, och nästan alla säger att man INTE ska montera kedjelås med clips, utan ska nita kedjan. Men har varken nitlås, eller nitverktyg, så det blir helt enkelt ett med clips.
Har sett att en del sätter "najtråd" och silicon på sina kedjelås.
Vad använder man till najtråd? Vanlig ståltråd eller?
Skadar de inte dreven i onödan?

Sen har jag också forskat fram att clipset till låset ska sitta med öppningen bakåt i kedjans rotationsriktning. Stämmer detta ?

Tacksam för svar

Rickard
Riktningen är korrekt. Lås klippset o dra iväg o få den nitad på nån mc-verkstad (ca 100:-) så slipper du fundera. Så gjorde jag efter diverse mycke bra synpunkter på denna tråden:
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=74952 ... :tummenupp
 
Ojoj..

Shit.. Imponerande.. Detta är nog de forum där man får snabbast svar!
Så de ska vara :Bugar

Hmm.. Tog ett foto på mitt kedjelås
http://www.lobo.se/lave/kedjelas.jpg
Fick med några O-ringar, antar att de ska sitta mellan låset och kedjan, alltså så ytterst som möjligt.. Eeehmm.. Svårt att förklara..
Eller ?

Ska fundera vidare på de där med nitning, men vill ju gärna ha ihop detta så bra som möjligt, så man kan ut o köra en sväng. Och de borde fan hålla tillräckligt bra tycker jag.. Men visst, de finns ju uppenbarligen de som motbevisat detta..

Rickard
 
Lave skrev:
Fick med några O-ringar, antar att de ska sitta mellan låset och kedjan, alltså så ytterst som möjligt.. Eeehmm.. Svårt att förklara..
Eller ?
Rickard
Trä på var sin o-ring, sen på me låset, ytterligare två o-ringar, sen brickan, sen clipset... Lycka till! :tummenupp
 
Jag har kört med vanligt kedjelås i tio år och aldrig haft problem. What´s the fuzz about?



.
 
Det viktigaste är att pressa på plattan rätt.

1. Fetta in pinnarna och o-ringarna.
2. Lägg dit två o-ringar på låset och stick in pinnarna genom kedjan (innifrån och utåt)
3. Lägg dit de andra två o-ringarna
4. Nu kommer det viktigaste, plattan ska pressas RAKT på pinnarna. Bäst går det med ett speciellt verktyg men har du inte det så kan man ta ett litet skruvstycke, och lägga t.ex. två muttrar som passar precis över pinnarna.
5. Pressa in så långt att spåren precis kommer fram utanför plattan.
6. Kläm dit clipset, lägg det mot plattan och pressa ihop med en tång om pinnen och bakkanten på clipset.
7. Knacka lätt på pinnarna så att clipset ligger dikt an mot plattan.
8. Klart. Najtråd och silikon är lite överkurs men visst kan det ge lite extra säkerhet.


Och sen vill vi inte läsa fler trådar om tappade kedjor. ;)
 
Daglig tillsyn är inte fel. Ta för vana att kolla igenom saker som kan döda dig innan du kör. Kedjelåset är en av de punkterna. Däck, bromsar och oljenivå i motorn är andra.
 
Tackar för alla svar !

Tack !
Många bra o snabba svar !
Gick smidigare än vad jag trott.. Kom ihåg det sen moped tiden, men att de skulle va så likt trodde jag inte :)

Nu kom ju nästa problem.. kopplingen.. :(
Startar en ny tråd..

Men tack !!

Rickard
 
Det viktigaste är nog att om man är det minsta osäker antingen låta nån som kan montera eller åtminstone titta på det efteråt.
Kedjelås håller OM det är rätt monterat men om det är fel så blir det tråkigt.....
 
Det viktigaste är att låset går i botten. Använd tex verktyget som du kan köpa hos Nickes Mc (nr 08-070 249:-) och pressa ihop låset, därefter monterar du och allt blir på plats.

www.nickesmc.se se under "verktyg"
 
Lave skrev:
Ska byta drivpaket på min bandit idag..
Fick kedja med hederligt kedjelås.
Har läst mycket om kedjelås, och nästan alla säger att man INTE ska montera kedjelås med clips, utan ska nita kedjan. Men har varken nitlås, eller nitverktyg, så det blir helt enkelt ett med clips.
Har sett att en del sätter "najtråd" och silicon på sina kedjelås.
Vad använder man till najtråd? Vanlig ståltråd eller?
Skadar de inte dreven i onödan?

Sen har jag också forskat fram att clipset till låset ska sitta med öppningen bakåt i kedjans rotationsriktning. Stämmer detta ?

Tacksam för svar

Rickard
bara clipset sitter med böjen i färdriktningen och är helt på plats och helt intakt så är det säkert. stryk på tunt med silikon över låset
 
Anton_Ljunghusen skrev:
Ser att du bor i skåne.. Köp skruvlås på addemoto i Lomma :) Kostar 40 spänn eller nåt

Tyvärr är det inte så att Addemotos lås passar alla modeller.
Addemoto säljer skruvlås från EK. Det är inte säkert att det passar till Regina, DID och RK.
Tyvärr är inte 530 lika stort hos samtliga märke, kan skilja rätt mycket mellan modellerna. :tungan
 
h01hmt skrev:
1301032 bara clipset sitter med böjen i färdriktningen och är helt på plats och helt intakt så är det säkert. stryk på tunt med silikon över låset


Lyfter lite tråd.
Har läst om att man bör stryka på silicon på låset lite här och var, men inte riktigt fått den ljusa bilden på hur det egentligen ska se ut. :va
Ska man smeta in silicon över hela clipset, eller i öppningen eller annat bra ställe? :confused:

Nån proffesionell paint-are får gärna göra en snygg illustrerad bild. :tummenupp
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top