Montering av framhjul Cbr600f -00???

gurra2fast

The Chase is Better than the Fetch...
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Ingen
I min instruktionsbok står det att vid montering av framhjulet skall först axelmuttern dras åt. Sedan de fyra klämbultarna som sitter 2 per gaffelben och låser framaxeln.

Efter detta skall ett bladmått användas för att kontrollera avståndet mellan bromsskiva och bromsok. Det står att får man inte in ett 0,7mm bladmått skall klämbultarna lossas och sedan gaffelbenen dras inåt och utåt tills bladmåttet passar.

För det första är jag osäker vart jag ska sticka in bladmåttet och för det andra har jag svårt att förstå vad det gör för nytta? Kan gaffel och framhjul bli skevt på nåt vis så det tar i oket?

Snälla hjälp mig någon!!:confused:

Har bytt däck för många gånger och kan utan oroligheter säga, skit i bladmått. Har aldrig råkat ut för konstigheter. Men kolla så att skivorna inte sitter helt galet mot oken, tex att skivorna tar emot i "toppen" av oket dvs, sitter för långt in i oken. Och vise versa.

Tanken med bladmåttet är att mäta så att inte bromsklotsarna ligger an mot bromsskivan. Då mäter man mellan bromsskiva och bromsbelägget medan man snurrar framhjulet långsamt. Man kan konstatera att det är korrekt utan bladmått också.

*/ ?>
Nyheter
Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Piaggio-gruppen tar över importen av Piaggio, Aprilia, Moto Guzzi och Vespa