Montering av ett larm

Foxxen

Dunderräv
Gick med
14 Nov 2007
Hoj
YAMAHA FZ6-N S2 ABS -09
Finns det någon i Stockholm (helst söder) som kan installera ett larm på min hoj för 500 pix?

Äh... köpte min för 500:- från abbethebabe, och mer än 2 timmar ska det inte ta att installera den. Så 250:-/500:- i timme rakt ner i fickan är mer än vad jag tjänar... :tungan
Själv är man en total nolla när det gäller el, elschema osv. :tummenupp

Bifogat

• 14917_bilder013.jpg
    14917_bilder013.jpg
    31.4 KB · Visningar: 175
Ska du ha alla funktioner inkopplade?! Har du nått elschema för din hoj?! Jag har precis monterat mitt, tog bra mycket mer tid än 2 timmar!!!

Nope... ska bara ha så man kan larma och larma av samt till blinkers.
Jag har elshema för hojen.
Och det tar säkert längre tid för någon som inte riktigt vet vad som ska göras antar jag?
Själv skulle det ta mig längre tid än för dig, men för en annan skulle det kanske räcka med mindre?

Jag menar att den som eventuellt skulle kunna tänka sig att installera ska veta vad han gör, och inte behöva gissa/testa sig fram.

I värsta fall får jag väl ha telefonsupport från abbe. :D

Last edited:
Har du samma larm då?
Ska ge det ett försök idag och kika på kablarna med hjälp av elschemat.
Ser det helt hopplöst ut och ingen närmare Stockholm som kan hjälpa mig så får du gärna pilla på min hoj.
Spelar ingen roll hur långt tid det tar. :tummenupp

Jag köpte samma larm av samma person!!! Thor.... Klipp inte i sladdarna om du är osäker!!

Lycka till med försöket!

Mvh Fredrik

Kolla elschemat/hojen det kanske är förberett, på min fanns en kontakt framdragen bara att stoppa i kablarna(har samma larm).

Skulle tro det finns på de flesta nyare hojar, det fanns framdraget på min Triumph 97 och då är det ändå Engelsk skit.:D

Jag har samma larm, från samma leverantör :tummenupp

Lyckades installera larmet på ca 3 timmar, med hjälp av det medföljande "kopplingschemat".
Eftersom man inte har några jättekunskaper i el, så krävdes det en hel del svordomar innan det blev klart...

Men till slut fungerade det precis som tänkt. Jag skippade dock fjärrstartsfunktionen, då jag inte litar på mitt minne att peta ur växeln vid parkering :näsblod

Min slutsats: sätt av en eftermiddag för jobbet, och ge dig F*n på att klara av det, så kan du fira med en bira eller två på kvällen.:yoparty

Ska du enbart koppla på larm/rörelsesensorn så ger du bara larmet ström så funkar det. För dom andra funktionerna måste man på en del hojar bryta upp org kabelstam vilket inte alltid är att föredra om man är osäker.

Nu ska larmet vara monterat och ska hämta hojen nu på kvällen.
Den ska vara kopplat till blinkers och även startspärren ska fungera. Fjärrstart och hi-jack struntade jag i då det ansågs vara för instabila enligt montören.
Det gick på en 700:- spänn och monterat och klart hos Södermontage. :tummenupp

Ska se om det vart snyggt gjort också... det var iaf enkelt att installera och det gick under en timme. :D

Nu ska larmet vara monterat och ska hämta hojen nu på kvällen.
Den ska vara kopplat till blinkers och även startspärren ska fungera. Fjärrstart och hi-jack struntade jag i då det ansågs vara för instabila enligt montören.
Det gick på en 700:- spänn och monterat och klart hos Södermontage. :tummenupp

Ska se om det vart snyggt gjort också... det var iaf enkelt att installera och det gick under en timme. :D

men snälla foxxen!!! ta den röda kabeln från larmet ok! koppla den till pluspolen på batteriet ok! sen tar du den svarta kabeln från larmet och kopplar den till minuspolen på batteriet ok! sen tar du de två gula kablarna från larmet, ta en i varsin hand, du håller nu en gul kabel i högerhanden och en i vänsterhanden, ställ dig dig bakom hojen, du har då en blinkers på höger sida och en blinkers på vänster sida, koppla in ena gula kablen t ex på den högra blinkersen och den andra på den vänstra! KLART, försökte förklara detta på ett så enkelt sätt jag bara kunde via telefon , i och för sig så sa du att du inte har ett så stort tekniskt kunnande, jaja hoppas att det blir bra ivf:)

Last edited:
Ni som köpt larmet. Hur funkar det? Hur känsligt är det? Falsklarmar?

du kan ställa in känsligheten själv på larmboxen...mit funkar klockrent..har dock inte installerat fjärrstart och sånt utan bara larm och blink till blinkers..

Har ju immobilizer org på hojen så inga ingrepp i stammen el ngt sådant..

installerade nyss detta larm med.. följde abethebabes simpla råd.. funkar bra än sålänge... piece of cake :)

*/ ?>
Nyheter
Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Back