Montering av dumpventil på min hoj ?

Silwer: Låter konstigt. Däremot har tävlingsbilar en massa fuffens för sig för att hålla varvet uppe på turbon (det handlar ju om det), spruta in soppa som får brinna precis före turbon t.ex. Kräver att turbon tål den tempen.....

Nackdelen m återcirkulerande dump är ju att luften blir varmare för varje gång den passerar turbon. Men om luften är uppmätt redan så är det nog bättre än att bara dumpa den.

Undrar om inte nån ljudtillsats som imiterar en dumpventil är det bästa i detta fall..... :D
/u

ulf_lundin skrev:
Silwer: Låter konstigt. Däremot har tävlingsbilar en massa fuffens för sig för att hålla varvet uppe på turbon (det handlar ju om det), spruta in soppa som får brinna precis före turbon t.ex. Kräver att turbon tål den tempen.....

Nackdelen m återcirkulerande dump är ju att luften blir varmare för varje gång den passerar turbon. Men om luften är uppmätt redan så är det nog bättre än att bara dumpa den.

Undrar om inte nån ljudtillsats som imiterar en dumpventil är det bästa i detta fall..... :D
/u
Det finns! Det har jag sett på nån sida för nåt år seden, den kostade 3 tusen spänn o bestod av ett litet chip, en högtalare och en kontakt som fästes vid gaspedalen eller nåt annat ställe för o känna av när gasen släpps :D

Man släpper tillbaka luften före intercoolern om man har sådan.

Intercooler fanns inte heller original på gammelSAABen. Kan med egen erfarenhet säga att den fyller sin funktion! :tummenupp

Efter lite meck å trim blev den klart en best, en riktig sleeper. Ingen puts, bara power!

ulf_lundin skrev:

/u

Rally bilar brukar ha respons system, eller antilag (samma sak)
Sen att man inte hör dumpen när de växlar är att de aldrig släpper gasen utan de fullgasväxlar (sekvensiell låda).
mvh Hanky

Sweedo skrev:
Man släpper tillbaka luften före intercoolern om man har sådan.
Luften tas väl efter turbon o släpps tillbaka före turbon, med el utan llk i det varvet; vilket menar du ?

Men däremot kom jag på att temphöjningen kanske inte är nåt problem beroende på att tryckhöjningen borde vara väldigt liten (om dumpgrejorna är vettigt dimensionerade).
Men viss temphöjning blir det ju vid passage genom turbon iaf. O hur många varv det kan bli har jag ingen aning om.
/u

Så här ser min dumpventil ut. Boschnummer 0 280 142 103. Anslutningarna är runt 25 mm (mätte aldrig exakt). Har två anslutningar så att man kan använda även för recirkulation.
Ett tips är att lägga i en stålhylsa (eller aluminium) som på bilden, den tål inte hårda tag med slangklämmorna annars.
Stålhylsade änden kopplas till plenum, den andra rätt ut (eller före turbon om man recirkulerar).
Om nån köper en sån där så skriv gärna vad den kostar, jag minns inte men är nyfiken. Och för lat för att kolla upp priset själv. :)

Edit: Slangen kopplas efter spjällen, dvs där det blir vakuum när man släpper rullen.

Bifogat

• PICT0041.JPG
    PICT0041.JPG
    109 KB · Visningar: 54
ulf_lundin skrev:
Luften tas väl efter turbon o släpps tillbaka före turbon, med el utan llk i det varvet; vilket menar du ?

Men däremot kom jag på att temphöjningen kanske inte är nåt problem beroende på att tryckhöjningen borde vara väldigt liten (om dumpgrejorna är vettigt dimensionerade).
Men viss temphöjning blir det ju vid passage genom turbon iaf. O hur många varv det kan bli har jag ingen aning om.
/u
Luften tas från trycksidan på turbon och släpps på insugssidan, så jag skrev lite fel.

shoik skrev:
Före kylaren om du tänker på en ic. :)
Även om man återcirkulerar dumpluften ? Varför ? Kortare rör ?
Om man dumpar rakt ut så är det kanske en nackdel att låta den luften värma upp ic/llk, men annars ?
/u

man vill väl undvika tryckrusninger som annars skulle resultera i felmätt luft så även om man återcirkulerar luften så är den ju komprimerbar å inte konstant i volym men återcirkulerar man tidigt så blir det minst fel jag kör mest system med mappsensor å har provat både före å efter kylet men det blir ingen större skillnad

Peter

Tycker det borde vara bättre att ta luften efter laddluftkylaren (vid recirkulerande dump) eftersom den då har kylts, varför mata turbon med uppvärmd luft? Men å andra sidan så tror jag som andersson turbo skrev att skillnaden blir minimal, det handlar ju bara om en kort puff när man växlar.

ulf_lundin skrev:
Även om man återcirkulerar dumpluften ? Varför ? Kortare rör ?
Om man dumpar rakt ut så är det kanske en nackdel att låta den luften värma upp ic/llk, men annars ?
/u

hm.. få se nu om jag kan ge dig ett bra svar:
Återcikulerande dump, är ju tystare, sen så släpper den tillbaka luften insugsröret, öppen ger en kortare "spol tid".
Kortare rör? återlederman så går det en liten slang till insugsröret, det går att ta bort den slangen, höja bränsltrycket och stoppa dit en kork från en cola flaska så har man en öppen dump :d
nja den luften du dumpar ut gör ju ingen skillnad om du tänker på att väram upp kylaren.
annars? utväckla annars :d

- "Dump"-ventil släpper ut tryckstöten som bildas mellan turbons impellerhjul och gasspjället när man hastigt släpper gasen på laddtryckOm det kvittrar om en turbobil när man släpper gasen så beror det oftast på att man inte har "dump" eller att den är för hårt spänd. Kvittret kommer när tryckstöten slår tillbaka mot impellerhjulet. Det är kanske inte så bra för turbon i långa loppet men för prestandan har det ofta marginell betydelse. Med en "dump" med svagare fjäder brukar man få mer pysh-ljud

Nyheter
Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP