Montering av dumpventil på min hoj ?

volvo maffian

Ny medlem
Gick med
4 Oct 2003
Hoj
Suzuki XN 85 Turbo
Någon som kan mot betalning givetvis montera en dumpventil på min hoj ? det är en gammal suzuki xm 85 turbo från 83

nås på

08-7276622
0736-156757

mvh/Tommy

volvo maffian skrev:
Någon som kan mot betalning givetvis montera en dumpventil på min hoj ? det är en gammal suzuki xm 85 turbo från 83

nås på

08-7276622
0736-156757

mvh/Tommy

Har du inte en orginal dump på redan?
och vílken dump är det du ska sätta på?

mvh Hanky

Tvivlar faktiskt på att det sitter dump på dessa hojar. Detta var ju i början av 80-talet då ordet knappt var uppfunnet och det fanns definitivt inte dumpoar på bilar på den tiden.

Varför ska du ha dump på knarren? Den fungerar väl utmärkt utan antar jag?

En dumpventil ger snabbare spool-up efter att gasspjället varit stängt, t.ex vid växlingar. Sen låter det grümt också, hehe... SAAB 900 T16 dumpventilen kostar bara en trehundring hos SAAB, den borde funka.

En återcirkulerande ventil finns säkert, om inte skulle turbon tvingas
tvärnita vid gasavslag. Dumpventil har man bara för det fjuniga ljudet.

Skruva inte sönder en gammal kult-hoj!

/A

Tvivlar på att det låter särskilt mycket på en XN85. Det är inte så högt laddtryck eller så höga flöden på en sån. Låter inte direkt som rallycrossvärstingarna. Men lite låter det säkert.

Edit: Rundningsmärke: Ingen återcikrulerande ventil på alla gamla Saabar och Volvosar. Fungerar ändå. Antagligen därför att det är måttligt laddtryck.
Men det är sant att det borde ge snabbare spool-up.

Rundningsmärke skrev:
En återcirkulerande ventil finns säkert, om inte skulle turbon tvingas
tvärnita vid gasavslag. Dumpventil har man bara för det fjuniga ljudet.

Skruva inte sönder en gammal kult-hoj!

/A

tror inte ens det finns, saknas på en hel del äldre turbobilar med och det blir som du säger att trycket studsar, men det är ofta låga laddtryck vi snackar om här.

den har inte dump orginal , laddtrycket har jag ingen aning om eftersom skalan bara e graderad från min till max (digital) tanken va ju att använda en dumpventil från en bil men finns det speciellt för hojjar så kanske man ska slå till på en sån

ingen som vet någon firma som håller på med sånt ?

mvh/Tommy

mera om xn85 finns på www.xn85turbo.com

Det fixar du själv, den är väl inte insprutad för så ska di inte ha en dump om du måste sätta den så att den dumpar redan uppmätt luft?

Silwer skrev:
tror inte ens det finns, saknas på en hel del äldre turbobilar med och det blir som du säger att trycket studsar, men det är ofta låga laddtryck vi snackar om här.

Det händer ofta på rallbilar, att luften studsar mot impeller hjulet (eller något sådant) men det kan även bero på att membranet i dumpen är trasigt vilket gör att det hoppar lite upp och ner och inte släpper laddtrycket jämt.
montera en öppen dump mkt roligt pssshhyyyy :D
fast då måste man få lite mer soppa än normalt :d
hm.. :va

Hightuned skrev:
Det fixar du själv, den är väl inte insprutad för så ska di inte ha en dump om du måste sätta den så att den dumpar redan uppmätt luft?

Japp XN 85 an har mängdmätare = går ej att fridumpa för de fetar den på som satan

Peter

volvo maffian skrev:
teoretikt eller har du prövat ?
kanske inte jusst på xn 85an men ren generelt så är det kasst å dumpa på mängdmätarsystem det funkar väl lite bättre på nya moderna bilar med fuelcut ( stänger bränslet vid motorbroms) men det funkar inte i alla lastområden man hamnar alltid i nåt läge där man mäter luften som dumpas å tillsätter bränsle till den volymen typexempel är väl alla bilåkare som klämmer dit dumpventiler å sen kör sönder både cat å lambdasond
det ska vara system med mapsensor (trycksensor) för att det ska funka bra

andersson turbo skrev:
kanske inte jusst på xn 85an men ren generelt så är det kasst å dumpa på mängdmätarsystem det funkar väl lite bättre på nya moderna bilar med fuelcut ( stänger bränslet vid motorbroms) men det funkar inte i alla lastområden man hamnar alltid i nåt läge där man mäter luften som dumpas å tillsätter bränsle till den volymen typexempel är väl alla bilåkare som klämmer dit dumpventiler å sen kör sönder både cat å lambdasond
det ska vara system med mapsensor (trycksensor) för att det ska funka bra

okej men det skadar inte att testa ? eller !

e det bara att prova med en vanlig "bil" dump eller finns det speciella för hojjar att köpa ?

mvh/T

Jag har använt nån enklare Bosch-historia från nån bil till min Kat. Fungerar utmärkt och är en billig lösning. Alla Bosch-grejor har artnr ingjutet, jag kan kolla nummer på min ikväll.

Gör som Chrilleus säger montera en återcirkulerande dump, ex. från SAAB.

Fungerar bättre med motorer som inte har fuel-cut.

Jag hade en gammal SAAB turbo från 83 som jag gjorde det på.
Den hade ingen dump original och det blev en helt annan gång i motorn.

Innan dumpen låg trycket kvar en stund efter det att man slutat att gasa. Mottrycket som uppstod bromsade turboaggregatet så att det tog tid att bygga upp trycket igen.

Efter jag monterat dumpen så började motorn bromsa så fort jag slog av på gasen och byggde sedan upp trycket mycket fortare vid gaspådrag, t.ex. när man kom ikapp en slöfock i vänsterfilen.

Annars används faktiskt inte nån dumpventil inom rallycross just för att hålla kvar trycket bättre, det sliter hårt på grejona men de anser väl att det är värt det, därav de kvittrande ljuden när de kör.
Så det går ju inet ihop med Sweedos förklaring så experter berätta hur det är.

Nyheter
Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP