Montering av däck

Bandit-1200

Full rulle
Gick med
4 Jan 2010
Hoj
Bandit 1200
Sökte på forumet om att kränga däck själv och fann 500 trådar. Är ju inte möjligt att plöja alla dessa för det jag söker.

Min fundering handlar om hur man "poppar" ut däcket när det skall fyllas. Att stå med en cykelpump inser man ju lätt inte går, men hur mycket tryckluft behöver man för att sätta däcket på plats. Duger det med en enkel BT tryckluftpump, eller ska det vara något med högre flöde? :va

så länge du inte ska köra "tyskstruk" så fungerar vilken kompressor som helst, en cykelpump fungerar också men då får du massera däcket lite så det tätar mot början av kanterna

Jag kör med en billig liten kompressor från COOP Bygg, det mesta duger gott för att poppa däck. Har till och med poppat däck med en klocka på en bensinmack en gång. :hihi

Ett tips är att skruva ur ventilen (biltema säljer verktyget) när du skall poppa däcket, mer flöde in i däcket då. När jag bodde i lägenhet åkte jag alltid till macken å poppa mina nykrängda däck.

Jag poppade mitt bakdäck med en vanlig fotpump. Tvålvatten på däck och fälg först bara så det glider lätt och tätar lite extra.

Annars kan man bygga en slang med däckventiler i varje ände och en öppningsbar ventil i mitten. Koppla ena änden till det nya däcket, andra änden till ett hårt pumpat bildäck eller liknande och sen öppna ventilen i mitten fort som fan.

I svåra fall kan man dra ett spännband runt hela omkretsen av däcket för att tvinga in det mot fälgen men det blir en jävla smäll när man tar loss spännbandet sen (har bara provat på ett scooterdäck)

Ta ett spännband och spänn det runt däcket om det strular så tätar däcket bättre mot fälgen- mindre spalt som läcker

Det är lite olika på hojdäck. Normalt fungerar det t.o.m. med en trött 1000 kronors 1,5 hp kompressor. Men om däckssidorna är lite hårdade eller sviktar innåt kan det krävas en kompressor som klarar många hundra minutliter fritt flöde för att trycka ut sidorna så att det tätar och kryper på fälgen. När de väl har tätat på fälgen kan de poppas ut även med en liten kompressor genom att det inte krävs något nämnvärt flöde då.

Nyheter
Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025