Montering av Accosato framgaffelskydd R6 2006

SvanteOES

Ny medlem
Gick med
24 Mar 2022
Ort
Malmö
Hoj
Yamaha R6 2006
Hej alla kunniga!

Har köpt Accosato framgaffelskydd till min R6 2006 i tron om att det bara var till att montera. Men nu förstår jag inte hur de ska monteras, men efter att ha tittat på det förstår jag att jag måste köpa en ny hjulmutter som är ihålig? Var hittar jag en sån?
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Fixa ett hål genom en hjulmutter låter ganska enkelt - har du tillgång till en svarv eller en pelarborrmaskin med koordinatbord så är det bara att rikta upp muttern o borra. Men varför är muttern stängd? Fungerar "väggen" som ett stopp så att du inte kan dra ihop framgaffeln. Har samma typ (inte märke) av puckar på båda mina BMW men där är det genomgående hål i hjulaxel+mutter

Bifogar anvisning för SW Motechs puckar för R6 - principen borde vara nästan identisk https://sw-motech.com/cosmoshop/default/artikelpdf/stp_06_176_10501_b.pdf
 
Last edited:

SvanteOES

Ny medlem
Gick med
24 Mar 2022
Ort
Malmö
Hoj
Yamaha R6 2006
Fixa ett hål genom en hjulmutter låter ganska enkelt - har du tillgång till en svarv eller en pelarborrmaskin med koordinatbord så är det bara att rikta upp muttern o borra. Men varför är muttern stängd? Fungerar "väggen" som ett stopp så att du inte kan dra ihop framgaffeln. Har samma typ (inte märke) av puckar på båda mina BMW men där är det genomgående hål i hjulaxel+mutter

Bifogar anvisning för SW Motechs puckar för R6 - principen borde vara nästan identisk https://sw-motech.com/cosmoshop/default/artikelpdf/stp_06_176_10501_b.pdf
Varför den är stängd vet jag inte, det ser ut såhär på R6 2006. Men ja, egentligen är det bara till att borra i den, men tyckte spontant att det kändes sådär att göra det, jag tycker att det borde vara en tanke bakom att den är stängd.. :) Nyare R6 verkar dock ha som på den senare bilden.
1682340531692.png1682340691097.png
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Tittade lite närmare på SW-Motechs lista. Till R6 2006 har de ingen sats som passar, antagligen beroende på att det saknas genomgående hål. Axeln borde ändå vara ihålig - alldeles för mycket vikt att släpa på en solid stång. Så vill du inte bearbeta upp ett hål så får du nog kolla om nyare axel/mutter passar rakt av (enl SW-Motech så har de bara puckar som passar from 2016 - fram till dess kanske axeln var pluggad)
 
Nyheter
Sherco 2025 – Första intrycket.

Fotograf: Dan Gustavsson (G...

Shercos nya enduroprogram för 2025!

Igår kväll presenterades Sh...

Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Top