Monterat helsystem o de läcker luft. What went wrong?

Hellmoppers_1

Träsktrollet
Gick med
30 Aug 2007
Hoj
Ärrsäcksa från 5
Byte avgassystem på min cbr1000rr -04 igår. (från original till ett Jardine titanium helsystem) Idag när jag kom till garaget och provstartade så läckte det luft från där krökarna går in i cylindrarna. Inget trevligt ljud och säkert inget bra då jag antar att man tappar komp. :va

Hursomhelst, jag har följt monteringsanvisningarna noga och det enda jag tvekar på är hur hårt man ska dra muttrarna på pinnbultarna i cylindrarna där krökarna sitter. (det står bara "tighten the bolts...") Har dålig erfarenhet från förr och vågar inte ta i rejält. Kan jag ha varit för mesig!?

Finns det nåt knep typ "dra åt, varmkör, dra åt igen" eller liknande?

Tips o ideer mottages tacksamt :krama

Nej, och jag är lite förbryllad över att det inte står något om packningar i instruktionerna. Jag har inte själv gjort ett sånt här ingrepp förrut så frågan kanske är dum: ska det alltid sitta packningar där böjarna går ut?

Nej, och jag är lite förbryllad över att det inte står något om packningar i instruktionerna. Jag har inte själv gjort ett sånt här ingrepp förrut så frågan kanske är dum: ska det alltid sitta packningar där böjarna går ut?
Jag tycker du ska byta packningarna, sen börjar du med att dra fast grenröret och jobbar dig bakåt.
Eftersom det sitter m8-bult i toppen skulle jag rekommendera att dra dessa med c:a 40 Nm.

Jag förstår på svaret att det alltid sitter packningar där grenröret går ut. Tack för tipset. Blir till och handla i veckan och göra ett nytt försök.

Har Du inte packningarna kvar på originalgrenröret då? Dom har en tendens att brännas fast så kolla om dom inte sitter kvar där (på rörstumparna som sticker in mot toppen). Men det är lika bra att köpa nya när Du ändå har loss röret igen.

Har Du inte packningarna kvar på originalgrenröret då? Dom har en tendens att brännas fast så kolla om dom inte sitter kvar där (på rörstumparna som sticker in mot toppen). Men det är lika bra att köpa nya när Du ändå har loss röret igen.

Jäpp! En del är lösa. Vissa bränner mott toppen och andra mot röret. Undersök da shit.
Inte vanligt att packningarna är så dåliga att det inte går att återanvända även om byte alltid är att rekomendera.

Tappa komp? öhm...

Du skall väl mappa bågen dessutom eller? helsystem + highflowfilter = mapp...
Har du ingen läplig mapp kommer du troligen tappa ös. Få sämre register och riskera att motorn går magert.

Nyheter
Nortons comeback

Norton gör en triumferande ...

Boxer, V3, V4, VR5 och 6-cyl

Teknik – nya mc-motor...

Enfield presenterar sin stora twin

Efter spionbilder, hintar o...

Gotland Ring Bike Week 2026

Packa hojen, damma av hjälm...

Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort