Montera zx-12r motor på en z1000 -08

arkefrän

Ny medlem
Gick med
10 Feb 2007
Hoj
R1 Streetfighter
Någon snäll själ som kan hjälpa mig :)

Har en z1000 -08 som jag vill ha mer pulver i.
Hade funderingar på en turbo, men efter en del tänkande så kom jag fram till att det blir fel typ av effekt som jag vill uppnå.
För att öka vridet i mellanregistret så kom tanken på att gå upp i volym.
Då kom tanken på att byta spis på fightern.
Kollade lite på div sprängskissar och kunde med min amatörmässiga syn tyda att det är samma skall på botten av båda maskinerna.
Kollade på www.rivayamaha.com
Då borde 12án passa i mitt nedre fäste? eller?

Kanske finns någon trevlig själ som kan lite mer om detta och kan hjälpa mig?
Eller någon som har ett annat förslag till mig?

Ge mig gärna både bra och dålig feedback tack ... :tummenupp

Tacksam för alla svar ...

DuoE.JPG
:tummenupp

Har du provkört en zx12a? Jag är rädd för att du inte får ut det du tror genom att montera en stock 12a i din hoj. Jag tror att det du är ute efter i så fall finns i en zx10a av modernare modell. Huruvida den passar i din ram har jag ingen aning om.

Tror knappast den passar... Motorn i ZX12:an är nästan från en annan planet...
Dessutom är det en förgasarmotor om jag inte minns fel. Inte precis ett bolt-on-projekt.... Om Z1000 inte har tillräckligt med pulver på det viset du vill ha på, så är du helt fel ute med hojval redan från steg ett. ZX12 är inte heller Mr. Mellanregister, även om den säkert har en hel del mer än Z1000 där också...
Låter på dig som om du behöver något i stil med XJR1300, CB1300 eller GSX1400. Varav den den sistnämnda kan rekommenderas av egen erfarenhet. Dock så har den en hel del andra kvaliteter som kanske inte riktigt passar in, t.ex. är den rätt så mycket tyngre, mer svårsvängd osv. Men pulver i mellanregistret har den. Motorcycklarnas Scania V8... Tror att den krossar det mesta vid rödljusen... Mycket tackvare vrid och effekt långt nere i registret och en generös utväxling. Drog ikapp en Porsche Carrera GT på 6:an, låg i ca 130+ när den svepte förbi bra mycket snabbare.

Är det inte så att motorn i Z1000 i grund kommer från ZX9R? Då borde det väl gå att kolla upp vad det är för ändringar de gjorde när de byggde Z1000. Kan ju vara rätt komplicerade och dyra prylar att fixa om det handlar om att byta kammar och en massa såna prylar. Fast är det bara små ändringar som behövs så är väl det ett alternativ annars? Borde ju gå att få ut åtminstone 20-30 häst till ur den motorn.
Kul att se om du hittar nån lösning, har sneglat lite på Z1000 själv, men inte riktigt gillat effektmängd/kurva riktigt.

Har kikat lite på en zx10 spis, men är rädd för att jag får för "toppig" effekt.
Blir lite samma sak om jag börjar labba med en zx9, för då går jag ifrån det jag är ute efter och börjar bygga tillbaks motorn till det som kawa ville komma ifrån.

Har någon något annat förslag på vad jag kan göra för att kräma ur mer effekt utan att bli fattig på kuppen.
Har kikat på turbo, men blir fel sorts effekt tror jag.
Kompressor har jag kikat på men är ett för dyrt alternativ.

Tanken med en zx12á va att få ut mer vrid och sedan dreva lite där bak ...

Har kikat lite på en zx10 spis, men är rädd för att jag får för "toppig" effekt.
Blir lite samma sak om jag börjar labba med en zx9, för då går jag ifrån det jag är ute efter och börjar bygga tillbaks motorn till det som kawa ville komma ifrån.

Har någon något annat förslag på vad jag kan göra för att kräma ur mer effekt utan att bli fattig på kuppen.
Har kikat på turbo, men blir fel sorts effekt tror jag.
Kompressor har jag kikat på men är ett för dyrt alternativ.

Tanken med en zx12á va att få ut mer vrid och sedan dreva lite där bak ...

Måste göra dig besviken men det finns inget billigt sätt att hotta upp den dära motorn, enda vore i såfall att du drevar om så du får pulver på låga varv det som skiljer motorn från en ZX9 är just kammarna.

Men om jag tar kammarna från en zx9á blir den exakt som en sådan då?
Jag är inget mc snille, men om jag då byter kammarna, kommer jag då inte att få en motor med mindre karaktär på mellanregistret och en mer toppig effekt ?

Nyheter
HJC stärker kundrelationen

Pressrelease från HJC Helme...

Sportsterbygge i nästa nummer

I Allt om MC nummer 8 komme...

Dags för gräsgasa hos Hydet

Den 1 augusti kör Hydet MC ...

Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Australiskt stjärnskott klart för GGN 2026