Montera vev i motorhalvor tvåtakt

mavio

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Dragster 180, DR750, GSX1100EF, GSX750ES
Jag har en Italjet Dragster 180 som ska få en ny vev. Har bytt vev tidigare i en likadan motor och dragit i den i halvorna med gängade rörbitar men det var ett himmla meck eftersom dom bara nästan passade. Det borde finnas ett verktyg för detta men jag hittar inget på nätet. Crossar har ju samma konstruktion med motorhalvor delade på mitten tex. Någon som vet om det finns verktyg att köpa eller låna eller känner någon till en verktygsmakare som kan tillverka ett verktyg?

gal36_01bg.jpg

mavio skrev:
Jag har en Italjet Dragster 180 som ska få en ny vev. Har bytt vev tidigare i en likadan motor och dragit i den i halvorna med gängade rörbitar men det var ett himmla meck eftersom dom bara nästan passade. Det borde finnas ett verktyg för detta men jag hittar inget på nätet. Crossar har ju samma konstruktion med motorhalvor delade på mitten tex. Någon som vet om det finns verktyg att köpa eller låna eller känner någon till en verktygsmakare som kan tillverka ett verktyg?

gal36_01bg.jpg

Lägg veven i frysen ett dygn eller så, värm blocket försiktigt till ca 60 grader. Ta ut den djupfrysta veven och lägg i den, lägg snabbt på nästa motorhalva innan veven hinner bli varm.

Använd inte våld, pressar då på fel ställe så är det lätt att veven blir krokig.

Vi provade en liknande variant på det temat sist. Veven låg ute i minusgrader nån timme och motorhalvorna värmde vi upp med värmepistol men det slank inte i så lätt direkt så då använde vi rörbitarna istället.

Har iofs för mig att vevlagrena satt monterade på veven då. Det kanske funkar bättre om dom sitter i motorhalvorna istället? När vi skruvade i veven hade vi stoppat i dom i halvorna först.

Skulle det kunna fungera med en glidhammare kanske?

mavio skrev:
Vi provade en liknande variant på det temat sist. Veven låg ute i minusgrader nån timme och motorhalvorna värmde vi upp med värmepistol men det slank inte i så lätt direkt så då använde vi rörbitarna istället.

Har iofs för mig att vevlagrena satt monterade på veven då. Det kanske funkar bättre om dom sitter i motorhalvorna istället? När vi skruvade i veven hade vi stoppat i dom i halvorna först.

Skulle det kunna fungera med en glidhammare kanske?

Vevlagrena ska sitta i motorhalvorna, använd frystricket där också.

Värme

mavio skrev:
Jag har en Italjet Dragster 180 som ska få en ny vev. Har bytt vev tidigare i en likadan motor och dragit i den i halvorna med gängade rörbitar men det var ett himmla meck eftersom dom bara nästan passade. Det borde finnas ett verktyg för detta men jag hittar inget på nätet. Crossar har ju samma konstruktion med motorhalvor delade på mitten tex. Någon som vet om det finns verktyg att köpa eller låna eller känner någon till en verktygsmakare som kan tillverka ett verktyg.

Gör så här:
Skicka in blocken i ugnen och låt dom ljumma i 200 grader 30-40 minuter.

Ha lagren och veven i frysen

Skicka i sen lagren i blockhalvorna.
in med hela paketet i ugnen igen ca 20 min.

Sen är det dags för att plocka ur motorblocket ur ugnen och lägga i veven
Gör det här med god planering så kommer allt att funka jättefint.

Att värma med värmepicka är värdelöst då hela blocket måste ha samma temperatur för att utvidga sig.

Lycka till
MVH
Roffe :tummenupp

Ramlager heter det naturligtvis.. Eftersom det är en scooter är ena halvan för lång för en vanlig ugn. När vevlagrena väl sitter i halvorna borde det väl funka att värma bara lagrets inre ringar med värmepistol innan veven ska i? Halvorna behöver väl bara värmas innan lagren ska i dom och det gick iaf nästan smärtfritt senast.

Här ska frysas och värmas!

Fungerar det att smörja med lite olja på delarna som ska pressas ihop eller bör jag undvika det?

Tack för all hjälp!

Nyheter
Mälaren Runt fyller 40 år

Nu på lördagen den 15 augus...

Steve Holcombe klar för GGN!

Pressmeddelande 2026-08-10 ...

Nya Chief Vintage Sturgis

I samband med 86:e Sturgis ...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...