Montera styrlås?

Selim

Ny medlem
Gick med
22 May 2008
Hoj
1980 Honda CM125
Hej, är ny mc ägare, och känner mig lite dum. Försäkringen kräver att jag ska ha ett styrlås på mcn, och ägaren jag köpte mcn av sa att den inte hade inbyggt styrlås, inte för att jag vet hur man ser det! Så jag har gått och köpt ett Honda Styrlås, men har absolut ingen aning hur styrlås fungerar och vart det sätts.
10001810.jpg

Ett sådant är det ungefär, förutom att nycklarna är annorlunda, och att det är en fjäder längst ner på tappen. Så hur går jag till väga? Vart ska det sitta? Hur sätter man dit det? Vad gör det? Hur vet man om det finns ett inbyggt? Ursäkta de urkorkade frågorna, vart nere och försökt klura själv men kom inte på något...
Det är en -80 Honda CM125a förresten.

Hej denna sätter du i ramen vid styr lagret ps, kolla om du inte har ett gammalt lås där

om du har ett gammalt lås så demontera denna sen e det bara å nita fast den nya :tummenupp

o detta e ett styr lås som du har på bild dvs ej tänding lås

kolla på främre delen vid styrlagret där sak denna sitta

//Robin

Last edited:
Hm, konstigt, vart ju och kollade där, men fann inget sätt att få dit det på något vis:/ Kan du vara lite mer specifik? Kan inte så mycket ännu. Tack för hjälpen!

Hm, konstigt, vart ju och kollade där, men fann inget sätt att få dit det på något vis:/ Kan du vara lite mer specifik? Kan inte så mycket ännu. Tack för hjälpen!

den ska sitta under styr kronan där framgallarna sitter den ytan e nog svart

kolla på båda sidor så ska den sticka ut som ett litet rör eller vad det nu heter

har du haft en ciao ?? på dessa sitter denna mitt på styr stången frammi från

//Robin

Nånstans i den röda ringen borde det sitta.

Bifogat

• honda-cm125_model1194.jpg
    honda-cm125_model1194.jpg
    59.9 KB · Visningar: 135
Den typen av lås ska monteras i en svetsad hållare som sitter på röret mellan gaffelkronorna, har du ingen sådan hållare på ramen kan du nog ta en från en skrotad ram men då måste du också modifiera styrstången så låset kan låsa fast den.

Om det aldrig suttit något styrlås på cykeln så ta ett snack med försäkringsbolaget ang. detta och se om dom inte godtar någon annan typ av låsning istället.

Lås på en skrotad WR430 ram:

Bifogat

• PICT0309.JPG
    PICT0309.JPG
    121.1 KB · Visningar: 160
annars brukar dom kräva 2 lås varav styrlås är ett godkänt lås

Alltså, fyfan, nu känner jag mig riktigt inkompetent. Hittade ett styrlås på den, även fast förra ägaren sa att det inte fanns något, men jag hittade en nyckel på knipppan som passade, det gick att vrida, men hade ingen aning om hur det fungerade att låsa det, så jag vred lite på styret, styret kommer ner mot nyckeln, nyckeln går av, halva sitter i. :O Tur är att styret inte var låst då, men hur sjutton gör man med styrlåsen igentligen? Gick att vrida ett kvarts varv precis som med det omonterade nya jag köpte och sen gick det att trycka in, men kunde inte låsa styret eller något. Så vet någon om det är lätt att få ut det gamla om det är olåst?

Last edited:
Alltså, fyfan, nu känner jag mig riktigt inkompetent. Hittade ett styrlås på den, även fast förra ägaren sa att det inte fanns något, men jag hittade en nyckel på knipppan som passade, det gick att vrida, men hade ingen aning om hur det fungerade att låsa det, så jag vred lite på styret, styret kommer ner mot nyckeln, nyckeln går av, halva sitter i. :O Tur är att styret inte var låst då, men hur sjutton gör man med styrlåsen igentligen? Gick att vrida ett kvarts varv precis som med det omonterade nya jag köpte och sen gick det att trycka in, men kunde inte låsa styret eller något. Så vet någon om det är lätt att få ut det gamla om det är olåst?

Japp det e enkelt sen då du låser med det nya låset så ska du trycka in låset då du anv nycke o vrida sen ska den va låst, Sen kan du bara låsa den i ett läge, Vad ja minns så styret va åt vänster då du sitter på mcen då du låser :tummenupp
kolla en pm box

//Robin

Last edited:
Hm, Försökte få ut det gamla, fick bort den lilla saken som håller låstappen kvar, men låstappen har en spärr, man hör hur det klickar emot när man trycker in den så att fjädern studsar tillbaka, och det går ju inte och vrida om heller, så nu vet jag inte hur den ska ut:/

Nyheter
Steve Holcombe klar för GGN!

Pressmeddelande 2026-08-10 ...

Nya Chief Vintage Sturgis

I samband med 86:e Sturgis ...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Shelby Turner, klar för GGN

Pressmeddelande 2026-08-05F...

Premiär för Östgöta Dundret