montera styrdämpare på blade

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Kazakhstan
Hoj
Yamaha yzf450 -09
jag har en styrdämpare till min fireblade (årsmodell 92) som jag ska montera.
jag har fått berättat för mig att den tidigare setat monterad framför styret. jag har försökt montera dit den där på alla möjliga olika sätt men jag kan inte montera dit den utan att den begränsar styrutslagen. man kan alltså varken svänga fullt åt vänster eller åt höger. jag plockade därför bort den igen.
sen när jag satt och kollade motogp idag så kollade jag på framhjulet för att kolla ifall man kan se motstyrningen när dom smiskar runt på banan. då såg det ut som att framhjulet överhuvudtaget aldrig pekade åt något håll än frammåt.
min fråga är då alltså, kan man montera dit en styrdämpare som begränsar så att man inte kan vrida styret fullt åt vänster eller höger och ändå kunna köra hojen precis som vanligt? ibland måste man ju göra tajta svängar mitt i stan.
 
För guds skull, du tvärställer väl inte framhjulet vid landsvägskörning....
En aning dum fråga...
Givetvis är det bara i väldigt låg fart som du svänger så mycket att styrstoppen slår i så för den sakens skull så är det inget större problem, förutom att den kan bli jobbig att vända med när du får en vändcirkel likt ett pendeltåg.
Det kan däremot gå väldigt illa OM du trots styrdämpen får ett ordentligt vobbel. Då är det helt plötsligt styrdämpen och inte styrstoppen som får ta hela smällen. Gissningsvis kommer det bli skit kvar av styrdämpen och i värsta fall så kan soporna hindra dig från att svänga efter det.
 
M:et skrev:
För guds skull, du tvärställer väl inte framhjulet vid landsvägskörning....
En aning dum fråga...
Givetvis är det bara i väldigt låg fart som du svänger så mycket att styrstoppen slår i så för den sakens skull så är det inget större problem, förutom att den kan bli jobbig att vända med när du får en vändcirkel likt ett pendeltåg.
Det kan däremot gå väldigt illa OM du trots styrdämpen får ett ordentligt vobbel. Då är det helt plötsligt styrdämpen och inte styrstoppen som får ta hela smällen. Gissningsvis kommer det bli skit kvar av styrdämpen och i värsta fall så kan soporna hindra dig från att svänga efter det.

nej man tvärställer ju inte vid landsvägskörning, men det känns som att det kan bli problem i stan ifall man tex ska göra u-sväng mitt på en väg.

är det ingen här som har en blade med styrdämpare på som kan visa hur ni har monterat dämparen? vore suveränt.
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top