Montera större hjul - vad gäller...?

DampKid

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2017
Ort
Kunglig huvudstad
Hoj
Många Hyndor
Funderar lite löst på att köpa en Honda Grom igen, men denna gång skippa originalets skottkärrehjul, och skifta 12-tummarna mot typ 15/16-tumshjul, eller vad man nu max kan klämma in, utan att våldföra sig för mycket på konstruktionen i övrigt?
Förstår ju att det bryter mot allt vad helfordonsgodkännanden heter, och att det säkert kan ge en slant böter vid trafikkontroll, o s v. Men vad, rent kör- och handhavandemässigt, kan jag mer förvänta mig...?
 

Bifogat

  • Honda MSX125 Grom Custom 5.jpg
    Honda MSX125 Grom Custom 5.jpg
    101.7 KB · Visningar: 59
  • IMG_0836.JPG
    IMG_0836.JPG
    953 KB · Visningar: 55
Enbart större framhjul höjer hojen fram, ökar gaffelvinkeln och ökar försprånget. Den blir stabilare vill hellre gå rakt fram.
Höjer du lika mycket bak med större bakhjul. får du samma gaffelvinkel men fortfarande större försprång = stabilitet.

Det är inte säkert någon kommer reagera. Så länge du inte "busar" med hojen.
Vet en som bytt däck fram från 120/70 till 120/60 och bak från 190/50 till 190/55.
Inga kommentarer vid kontrollbesiktning.

Men vad händer när hjulen fjädrar ?
Kommer det större bakdäcket träffa bakskärmen under sadeln ?
Kommer den nya framskärmen som rymmer det större framhjulet slå i avgasrör eller styrkrona ?

Och vad det gäller bromsarna kanske du behöver ny gaffel. Så bromsoket passar till nya bromsskivan. Och nya styrkronor som passar till gaffeln.
Och likadant bak, ny längre (bredare?) sving som rymmer större bakhjul / bakdäck och passar till nya bromskivan.

Ja sedan kommer den gå lite fortare än förut vid tex 50km/h på hastighetsmätaren.
Men det kan du fixa med speedohealer eller byta till större bakdrev + längre kedja.
För med större bakdrev kan du behöva längre kedja.
Hastighetsmätaren kanske tom visar nästan rätt hastighet, inte lite för högt.
 
Last edited:
Enbart större framhjul höjer hojen fram, ökar gaffelvinkeln och ökar försprånget. Den blir stabilare vill hellre gå rakt fram.
Höjer du lika mycket bak med större bakhjul. får du samma gaffelvinkel men fortfarande större försprång = stabilitet.

Det är inte säkert någon kommer reagera. Så länge du inte "busar" med hojen.
Vet en som bytt däck fram från 120/70 till 120/60 och bak från 190/50 till 190/55.
Inga kommentarer vid kontrollbesiktning.

Men vad händer när hjulen fjädrar ?
Kommer det större bakdäcket träffa bakskärmen under sadeln ?
Kommer den nya framskärmen som rymmer det större framhjulet slå i avgasrör eller styrkrona ?

Och vad det gäller bromsarna kanske du behöver ny gaffel. Så bromsoket passar till nya bromsskivan. Och nya styrkronor som passar till gaffeln.
Och likadant bak, ny längre (bredare?) sving som rymmer större bakhjul / bakdäck och passar till nya bromskivan.

Ja sedan kommer den gå lite fortare än förut vid tex 50km/h på hastighetsmätaren.
Men det kan du fixa med speedohealer eller byta till större bakdrev + längre kedja.
För med större bakdrev kan du behöva längre kedja.
Hastighetsmätaren kanske tom visar nästan rätt hastighet, inte lite för högt.



Yupp, stötdämpningen kommer bli ett pyssel. Risken är förstås överhängande att man tvingas köra helt ofjädrat fram. Eller styva upp gaffeln så att den "bara" blir näst intill stum? Bak tror jag väl ändå att hjulet kommer gå fritt?

Grunnade också på omdrevning, då cykeln ju alla gånger kommer gå tyngre med de större hjulen. En annan bieffekt - förutom hastighetsmätningen, som du nämner - är trippmätaren. Många tokiga siffror, blir det...
 
Att någon öht inom poliskåren skulle ha förmågan att se ändringen på fälgstorlek förutom möjligen LTG-gruppen är försvinnande liten.

Det är nog det minsta av dina problem....
 
Last edited:
Det är nog det minsta av dina problem....

Instämmer.
Eftersom det är ganska enkelt skaffa lämplig gaffel / gaffelkronor med passande hjul.
Och få det att passa.
Så tror jag det största problemet kan bli svingen. Hur stort bakdäck / (bakhjul) kan du få in i befintlig sving ?
Jag skriver bakdäck för däcket är större än hjulet och det är däcket som kommer ta i svingen.

Och för en amatör som jag ser jag större problem med fixa svingen / bakhjulet än gaffel / framhjul.
 
Är ju en rätt bred sving på dessa, en längre sving finns också att köpa och ger ännu mer utrymme på alla håll.

14 tum får du nog in utan större mod, 16” med lite pyssel. Behöver ju inte vara superbrett bak heller. 120 bredd räcker.

Kanske lite fel att köpa en hoj med 12” från början då, men det är ju kul att ha något andra inte har.
 
Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Back
Top